Πηγή: Αυγή
Στο Δημόσιο φορτώνουν την "πολιτική διοδίων", καθώς αυτό έθεσε το θεσμικό πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης το 2007, οι εκπρόσωποι των πέντε κοινοπραξιών που κατασκευάζουν τους ισάριθμους αυτοκινητόδρομους με συμβάσεις παραχώρησης (αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός, Μορέας, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός). Ταυτόχρονα, θορυβημένοι από το κίνημα πολιτών "Δεν πληρώνω", υποδεικνύουν στο υπουργείο Υποδομών να φέρει σχετική ρύθμιση στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να χαρακτηριστεί η άρνηση καταβολής διοδίων πλημμέλημα, την πολιτεία και την αστυνομία "να μην είναι θεατές". Αν και μίλησαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για σημαντικές απώλειες εσόδων από την άρνηση πληρωμής των πανάκριβων διοδίων, δεν προσδιόρισαν ακριβώς τις απώλειες, παρά μόνο ποσοστό επί των διελεύσεων, π.χ. το 15% των οχημάτων. Και για να απαλύνουν το απόφθεγμα, διατυπωμένο από τον γ. διευθυντή του "Μορέα Α.Ε.", Γ. Συριανού, "το τζάμπα έχει κόστος κοινωνικό και οικονομικό για τη χώρα", κατήγγειλαν μεταφορικές εταιρείες που αποφεύγουν να πληρώσουν, με τα φορτηγά να φτάνουν στο 30%.
Με συνεχείς αναφορές περί ζημιών, παραδέχτηκαν ότι σημειώνονται καθυστερήσεις από ένα έως τρία χρόνια στην εξέλιξη κατασκευής των έργων σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης. Ειδικότερα, ο οδικός άξονας Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος προβλέπεται να καθυστερήσει τουλάχιστον κατά δύο χρόνια, όπως και το τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα και η Κεντρική Οδός (Ε65 Σκάρφεια Φθιώτιδας - Εγνατία). Το τμήμα των Τεμπών στον άξονα Μαλιακός - Κλειδί θα ολοκληρωθεί με καθυστέρηση 10-12 μηνών, ενώ ο οδικός άξονας έως Καλαμάτα και Τρίπολη δεν αποκλίνει από τα χρονοδιαγράμματα (στο τέλος του 2011 θα φτάσει στις πύλες της Καλαμάτας και το 2013 στη Σπάρτη).
Οι κοινοπραξίες απεύχονται την αλλαγή των όρων δανεισμού των συμβάσεων του 2007 για προφανείς λόγους, τα τότε επιτόκια ήταν 2% με 2,5%. Τη διακοπή χρηματοδότησης των έργων από τις τράπεζες την αποδίδουν στις καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων από την πλευρά του Δημοσίου, άρα στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης συγκεκριμένων τμημάτων που προβλέπονταν στις συμβάσεις και είσπραξης διοδίων, στην άρνηση καταβολής διοδίων και στη μείωση της χρήσης των οδικών αξόνων σε ποσοστό 15% λόγω της κρίσης. Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, η μείωση της κυκλοφορίας κατά 15% τον τελευταίο χρόνο δεν μπορούσε να προβλεφθεί και παρατηρείται τώρα, πρώτη φορά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Σε όλους τους τόνους οι εκπρόσωποι των κοινοπραξιών ανέφεραν ότι το μοντέλο χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης βασίστηκε στην είσπραξη διοδίων με ορισμένη τιμή ανά χιλιόμετρο, ορίζοντας και τα μήκη χρέωσης ανά σταθμό διοδίων, ενώ μίλησαν και για αδικίες σε κάποιες περιπτώσεις. Με καλό μάτι βλέπουν πιθανή μείωση της τιμής των διοδίων μέσω των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ δεν άνοιξαν τα χαρτιά τους όσον αφορά τις προτάσεις τους. Κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών επί του θέματος έλεγαν χθες ότι οι διαπραγματεύσεις αποσκοπούν στη "στήριξη των έργων" σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι συμβάσεις ως προς την κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων.
Με συνεχείς αναφορές περί ζημιών, παραδέχτηκαν ότι σημειώνονται καθυστερήσεις από ένα έως τρία χρόνια στην εξέλιξη κατασκευής των έργων σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης. Ειδικότερα, ο οδικός άξονας Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος προβλέπεται να καθυστερήσει τουλάχιστον κατά δύο χρόνια, όπως και το τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα και η Κεντρική Οδός (Ε65 Σκάρφεια Φθιώτιδας - Εγνατία). Το τμήμα των Τεμπών στον άξονα Μαλιακός - Κλειδί θα ολοκληρωθεί με καθυστέρηση 10-12 μηνών, ενώ ο οδικός άξονας έως Καλαμάτα και Τρίπολη δεν αποκλίνει από τα χρονοδιαγράμματα (στο τέλος του 2011 θα φτάσει στις πύλες της Καλαμάτας και το 2013 στη Σπάρτη).
Οι κοινοπραξίες απεύχονται την αλλαγή των όρων δανεισμού των συμβάσεων του 2007 για προφανείς λόγους, τα τότε επιτόκια ήταν 2% με 2,5%. Τη διακοπή χρηματοδότησης των έργων από τις τράπεζες την αποδίδουν στις καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων από την πλευρά του Δημοσίου, άρα στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης συγκεκριμένων τμημάτων που προβλέπονταν στις συμβάσεις και είσπραξης διοδίων, στην άρνηση καταβολής διοδίων και στη μείωση της χρήσης των οδικών αξόνων σε ποσοστό 15% λόγω της κρίσης. Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, η μείωση της κυκλοφορίας κατά 15% τον τελευταίο χρόνο δεν μπορούσε να προβλεφθεί και παρατηρείται τώρα, πρώτη φορά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Σε όλους τους τόνους οι εκπρόσωποι των κοινοπραξιών ανέφεραν ότι το μοντέλο χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης βασίστηκε στην είσπραξη διοδίων με ορισμένη τιμή ανά χιλιόμετρο, ορίζοντας και τα μήκη χρέωσης ανά σταθμό διοδίων, ενώ μίλησαν και για αδικίες σε κάποιες περιπτώσεις. Με καλό μάτι βλέπουν πιθανή μείωση της τιμής των διοδίων μέσω των διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ δεν άνοιξαν τα χαρτιά τους όσον αφορά τις προτάσεις τους. Κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών επί του θέματος έλεγαν χθες ότι οι διαπραγματεύσεις αποσκοπούν στη "στήριξη των έργων" σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι συμβάσεις ως προς την κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων.