Από την Ελευθεροτυπία
Ευθεία αμφισβήτηση της πρόθεσης του υπουργείου Υποδομών, διά στόματος Γ. Μαγκριώτη, να προχωρήσει σε μείωση των τιμών των διοδίων κατά 50% σε υπό κατασκευή τμήματα εξέφρασαν οι εργολάβοι.
Το σχέδιο βασίζεται στην περικοπή των προβλεπόμενων από τις συμβάσεις του 2007 εσόδων του Δημοσίου, τα οποία ώς το 2037 θα φτάσουν τα 23 δισ. ευρώ. Το Δημόσιο προβλέπεται να αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων από το 2012 έως το 2022, ανάλογα με το έργο.
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου των εκπροσώπων και των πέντε αυτοκινητόδρομων, ο γενικός διευθυντής τής Αθηνών-Πατρών, Ζιλ Γκοντάρ, είπε ότι «χαμηλότερα διόδια σημαίνουν λιγότερο κόστος έργων» και επικαλέστηκε την εμπειρία του από συγχρηματοδοτούμενα έργα στη Γαλλία και στο Μεξικό που ήταν υπό κατασκευή σε περιόδους κρίσεων. Στην πρώτη περίπτωση έγινε διάλογος με την κυβέρνηση και βρέθηκε λύση, στη δεύτερη η υπόθεση οδηγήθηκε σε περιπέτειες που κράτησαν 15 χρόνια. «Διαλέγετε και παίρνετε», είπε ο Γάλλος τεχνικός, χωρίς όμως να αρνείται τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο, για τις οποίες προέβλεψε ότι θα διαρκέσουν εβδομάδες ή και μήνες.
Το σχέδιο βασίζεται στην περικοπή των προβλεπόμενων από τις συμβάσεις του 2007 εσόδων του Δημοσίου, τα οποία ώς το 2037 θα φτάσουν τα 23 δισ. ευρώ. Το Δημόσιο προβλέπεται να αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων από το 2012 έως το 2022, ανάλογα με το έργο.
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου των εκπροσώπων και των πέντε αυτοκινητόδρομων, ο γενικός διευθυντής τής Αθηνών-Πατρών, Ζιλ Γκοντάρ, είπε ότι «χαμηλότερα διόδια σημαίνουν λιγότερο κόστος έργων» και επικαλέστηκε την εμπειρία του από συγχρηματοδοτούμενα έργα στη Γαλλία και στο Μεξικό που ήταν υπό κατασκευή σε περιόδους κρίσεων. Στην πρώτη περίπτωση έγινε διάλογος με την κυβέρνηση και βρέθηκε λύση, στη δεύτερη η υπόθεση οδηγήθηκε σε περιπέτειες που κράτησαν 15 χρόνια. «Διαλέγετε και παίρνετε», είπε ο Γάλλος τεχνικός, χωρίς όμως να αρνείται τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο, για τις οποίες προέβλεψε ότι θα διαρκέσουν εβδομάδες ή και μήνες.
Για τους «Δεν πληρώνω»
Το κίνημα «Δεν πληρώνω» κυριάρχησε στις περισσότερες ομιλίες, με τον Γ. Συριανό από τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα να ζητεί, εκτός από την επιβολή ποινών μέσω του ΚΟΚ, να χαρακτηριστεί πλημμέλημα και να επισύρει τις ανάλογες ποινές. Παραδέχθηκε πάντως ότι οδηγοί που δεν πληρώνουν υπάρχουν σε όλα τα οδικά δίκτυα με διόδια και διευκρίνισε ότι για τις μεμονωμένες περιπτώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις των συμβάσεων, που προβλέπουν ενημέρωση του οδηγού για την οφειλή και αν αρνηθεί επιβάλλεται πρόστιμο στο 20πλάσιο. «Το τζάμπα κοστίζει πανάκριβα για την οικονομία, την κοινωνία και τα έργα», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι οι κατασκευαστές με δανεισμό και ίδια κεφάλαια καλύπτουν 4,3 δισ. από τα 8,5 δισ. των πέντε έργων.
Το μότο όλων των ομιλητών ήταν ότι τα έσοδα από τα διόδια είναι το «οξυγόνο» των έργων και η μη καταβολή τους δημιουργεί προβλήματα. Παραδέχθηκαν, πάντως, ότι οι τράπεζες παρ' ότι το τελευταίο διάστημα έχουν σταματήσει τη χρηματοδότηση είναι διατεθειμένες να τη συνεχίσουν αν διασφαλιστούν για την ολοκλήρωση των έργων, που σήμερα παρουσιάζουν καθυστερήσεις που φτάνουν έως και τους 24 μήνες. Εκαναν λόγο για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από τα μέσα του 2009, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις.
Το κίνημα «Δεν πληρώνω» κυριάρχησε στις περισσότερες ομιλίες, με τον Γ. Συριανό από τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα να ζητεί, εκτός από την επιβολή ποινών μέσω του ΚΟΚ, να χαρακτηριστεί πλημμέλημα και να επισύρει τις ανάλογες ποινές. Παραδέχθηκε πάντως ότι οδηγοί που δεν πληρώνουν υπάρχουν σε όλα τα οδικά δίκτυα με διόδια και διευκρίνισε ότι για τις μεμονωμένες περιπτώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις των συμβάσεων, που προβλέπουν ενημέρωση του οδηγού για την οφειλή και αν αρνηθεί επιβάλλεται πρόστιμο στο 20πλάσιο. «Το τζάμπα κοστίζει πανάκριβα για την οικονομία, την κοινωνία και τα έργα», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι οι κατασκευαστές με δανεισμό και ίδια κεφάλαια καλύπτουν 4,3 δισ. από τα 8,5 δισ. των πέντε έργων.
Το μότο όλων των ομιλητών ήταν ότι τα έσοδα από τα διόδια είναι το «οξυγόνο» των έργων και η μη καταβολή τους δημιουργεί προβλήματα. Παραδέχθηκαν, πάντως, ότι οι τράπεζες παρ' ότι το τελευταίο διάστημα έχουν σταματήσει τη χρηματοδότηση είναι διατεθειμένες να τη συνεχίσουν αν διασφαλιστούν για την ολοκλήρωση των έργων, που σήμερα παρουσιάζουν καθυστερήσεις που φτάνουν έως και τους 24 μήνες. Εκαναν λόγο για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από τα μέσα του 2009, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις.
Παράπονα για επιστροφή ΦΠΑ
Παραδέχθηκαν όμως ότι σήμερα προχωρούν με ταχύτερους ρυθμούς, αλλά κατηγόρησαν το υπουργείο ότι καθυστερεί στην καταβολή κονδυλίων, κυρίως από επιστροφή ΦΠΑ. Μίλησαν επίσης για προβλήματα στον σχεδιασμό των έργων, επιβεβαίωνοντας εμμέσως τις πληροφορίες ότι στις συμπληρωματικές συμβάσεις θα γίνουν περικοπές τμημάτων που δεν μπορούν να προχωρήσουν, όπως στις περιοχές Καϊάφα, Βραχναίικων, Κλόκοβας Αιτωλοακαρνανίας και στο τμήμα του Ε-65 κοντά στην Εγνατία.
Παραδέχθηκαν όμως ότι σήμερα προχωρούν με ταχύτερους ρυθμούς, αλλά κατηγόρησαν το υπουργείο ότι καθυστερεί στην καταβολή κονδυλίων, κυρίως από επιστροφή ΦΠΑ. Μίλησαν επίσης για προβλήματα στον σχεδιασμό των έργων, επιβεβαίωνοντας εμμέσως τις πληροφορίες ότι στις συμπληρωματικές συμβάσεις θα γίνουν περικοπές τμημάτων που δεν μπορούν να προχωρήσουν, όπως στις περιοχές Καϊάφα, Βραχναίικων, Κλόκοβας Αιτωλοακαρνανίας και στο τμήμα του Ε-65 κοντά στην Εγνατία.
Συνεργάτες του υπουργού Υποδομών σχολίασαν τη χθεσινή παρέμβαση των κατασκευαστών επισημαίνοντας ότι «οι διαπαραγματεύσεις θα συνεχιστούν με στόχο τη στήριξη των έργων, σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι συμβάσεις ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της κάθε πλευράς». Επιβεβαίωσαν τις ρυθμίσεις για τα διόδια, σημειώνοντας ότι θα γίνουν με κριτήριο την ανάπτυξη, τις κοινωνικές ανάγκες και το δημόσιο συμφέρον .
*Επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, προς τον πρωθυπουργό, κατέθεσε ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και των διοδίων. Σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα, «η κυβέρνηση απαντά στο διαρκώς ογκούμενο κίνημα πολιτών ενάντια στις αυξήσεις στις τιμές εισιτηρίων και διοδίων με μία άνευ προηγουμένου επιχείρηση συκοφάντησης, χρησιμοποιώντας φτηνή επιχειρηματολογία περί "τζαμπατζήδων". Επιχειρεί δε, να ταυτίσει τις κινητοποιήσεις των πολιτών με επεισόδια βίας οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων»
*Επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, προς τον πρωθυπουργό, κατέθεσε ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και των διοδίων. Σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα, «η κυβέρνηση απαντά στο διαρκώς ογκούμενο κίνημα πολιτών ενάντια στις αυξήσεις στις τιμές εισιτηρίων και διοδίων με μία άνευ προηγουμένου επιχείρηση συκοφάντησης, χρησιμοποιώντας φτηνή επιχειρηματολογία περί "τζαμπατζήδων". Επιχειρεί δε, να ταυτίσει τις κινητοποιήσεις των πολιτών με επεισόδια βίας οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων»