Ημερομηνία δημοσίευσης: 24/01/2010
πηγή:ΑΥΓΗ http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=519459
Οι κάτοικοι πολλών περιοχών της Β.Α. Αττικής είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν ακόμη και 1,85 ευρώ, προκειμένου να πάνε στο σπίτι, στη δουλειά τους ή τα παιδιά τους στο σχολείο, καθώς οι περιοχές τους είναι αποκλεισμένες με διόδια. Και φυσικά δεν πρόκειται για περιοχές πλουσίων. Διόδια επιβάλλονται ακόμη και για οδικές αρτηρίες που έχουν κατασκευαστεί προ 40 ετών! Η απότομη αύξηση της κίνησης στους παράδρομους, που είναι ανεπαρκείς και επικίνδυνοι, καθώς και η καθυστέρηση, έχει οδηγήσει σε τεράστια ταλαιπωρία τους χιλιάδες κατοίκους και εργαζόμενους στις περιοχές Αφίδνες, Άγ. Στέφανος, Μαλακάσα, Καπανδρίτι, Τραγάνα.
"Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω" απαντούν κάτοικοι της Β.Α. Αττικής για τα υπέρογκα διόδια που υφίστανται για τις καθημερινές τους μετακινήσεις * Ανεξέλεγκτη αύξηση της τιμής των διοδίων προβλέπουν οι συμβάσεις με τους εργολάβους
Η κατάσταση αυτή οδήγησε στην οργισμένη αντίδραση των κατοίκων, με αποτέλεσμα να πληθαίνουν διαρκώς εκείνοι που καθημερινά αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Παράλληλα, συσπειρώθηκαν στη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων Β.Α. Αττικής ενάντια στα διόδια, διεκδικώντας εμπράκτως, ελεύθερους δημόσιους δρόμους, ανοίγοντας συχνά τις μπάρες των διοδίων. Ένα κοινωνικό κίνημα, που απέκτησε πανελλαδικό χαρακτήρα.
Το Δημόσιο παραχωρεί τους δρόμους σε εργολαβικά συμφέροντα. Στην πραγματικότητα, τους χρυσοπληρώνει, αφού οι πολίτες πληρώνουν ακόμη και για δεκαετίες αφότου τα έργα έχουν πλέον αποσβεσθεί. Τώρα πλέον πληρώνουν διόδια ακόμα και για δρόμους που δεν έχουν ακόμη φτιαχτεί. Ήδη από τις πρώτες ημέρες διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, ο υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, υποσχέθηκε μείωση στις τιμές των διοδίων, με μείωση του ποσοστού των διοδίων που εισπράττεται από το κράτος! Τα διόδια είναι μεγάλη υπόθεση. Η Αττική Οδός κόστισε 1,3 δισ. Μόνο το 2008, η κατασκευάστρια εταιρεία εισέπραξε από διόδια 252 εκατομμύρια ευρώ.
Ίδιες συμβάσεις με τους ίδιους κατασκευαστές από τις κυβερνήσεις Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ
“Υπάρχουν συμβάσεις που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, που δεν είναι ανεκτές από εμάς, και το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει μια ολοκληρωμένη πολιτική για το θέμα των διοδίων”, δήλωσε πρόσφατα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιώργος Πεταλωτής. Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, που αγγίζουν ακόμη και το 200% και που έχουν γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης τύπου ΣΔΙΤ, που, παρά τα λεγόμενα του κυβερνητικού εκπροσώπου, υπερψηφίστηκαν στη Βουλή και από τη Ν.Δ. και από το ΠΑΣΟΚ.
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2007 από Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, εκτός από την τοποθέτηση διοδίων σε όλες τις εξόδους και εισόδους της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας από τη Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια του Μαλλιακού, η εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.» μπορεί να αυξάνει τις τιμές των διοδίων ανεξέλεγκτα.
Η κυβέρνηση τοποθέτησε στη θέση του γ.γ. Συγχρηματοδοτούμενων έργων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τον κ. Σέργιο Λαμπρόπουλο, στέλεχος με σε βάθος γνώση του αντικειμένου, αφού διετέλεσε τεχνικός σύμβουλος και διευθυντής στη “Νέα Οδός Α.Ε.”, εταιρεία που σύστησε η Ελληνοϊσπανική Κοινοπραξία που εισπράττει τα υπέρογκα διόδια στην Ε.Ο. Αθηνών -Λαμίας.
Χαράτσια και για τοπικές διαδρομές
Οι συμβάσεις αυτές επιτρέπουν στις εταιρείες να επιβάλλουν ακόμη και πλευρικούς σταθμούς, υποχρεώνοντας με αυτόν τον τρόπο τους οδηγούς να πληρώνουν διόδια ακόμη και για τοπικές διαδρομές. Όσοι οδηγοί Ι.Χ. περνούν από τα διόδια Αφιδνών πληρώνουν 1,85 ευρώ, ενώ στον επόμενο χρόνο θα αυξηθεί σε 3 ευρώ. Στα διόδια Καπανδριτίου αναγκάζονται να πληρώσουν 1,05 ευρώ, Μαλακάσας 0,80 ευρώ, Οινοφύτων 0,35 ευρώ, Θήβας 0,50 ευρώ και Τραγάνας 1,75 ευρώ. Με το πρόσχημα δε της χιλιομετρικής χρέωσης, οι νέες αυξήσεις θα φθάσουν το 70%.
Επιπλέον, κάτοικοι επισημαίνουν ότι η εταιρεία, για να φτιάξει τα διόδια, κατέστρεψε και ένα δασύλλιο ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, στη διασταύρωση της Μαλακάσας και της Σφενδάλης, παρά τις αντιδράσεις κατοίκων και φορέων.
Παράδρομοι με κίνηση εθνικής οδού
Για να αποφύγουν τα διόδια Αφιδνών, σχεδόν όλα τα φορτηγά διεθνών μεταφορών κινούνται στον παράδρομο, ο οποίος είναι γεμάτος λακκούβες και εξογκώματα. Αυτό συμβαίνει επειδή οι προδιαγραφές του δεν αφορούν βαριά κυκλοφορία, δεν έχει διαχωριστική λωρίδα, αλλά ούτε και την κατάλληλη σήμανση, με αποτέλεσμα τη συνεχή πρόκληση ατυχημάτων. “Ο παράδρομος, αντί να εξυπηρετεί την τοπική κυκλοφορία, έχει αποκτήσει κίνηση επιπέδου εθνικής οδού”, επισημαίνουν οι κάτοικοι.
Παράνομη και αυθαίρετη η επιβολή διοδίων
“Η λειτουργία διοδίων με τον σημερινό τρόπο είναι αυθαίρετη και παράνομη” υποστηρίζουν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής και εξηγούν:
Για τους χρήστες της ΠΑΘΕ ισχύει ο νόμος 3555/2007 (που κύρωσε τη σύμβαση της εταιρείας Νέα Οδός Α.Ε. με το ελληνικό Δημόσιο). Για τους κατοίκους των περιοχών όπου λειτουργούν διόδια, ισχύει ο νόμος 2539/1997, που τους απαλλάσσει από την υποχρέωση καταβολής διοδίων και φυσικά για όλους ισχύει το Σύνταγμα της Ελλάδας. Ειδικότερα, προβλέπει:
Άρθρο 24.2.2.: Ισχύει η αρχή καθορισμού των διοδίων-τελών, ανάλογα με τη διανυόμενη από τον χρήστη απόσταση.
Άρθρο 18.2.2.: Μέσα σε 20 έως 32 μήνες, άρα το αργότερο μέχρι τις 26/12/09, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί όλα τα έργα και εγκαταστάσεις στο τμήμα της Εθνικής Οδού Μεταμόρφωση-Σχηματάρι (εκτός από τον Α/Κ Βαρυμπόμπης) και όλα τα έργα και εγκαταστάσεις στο τμήμα της Εθνικής Οδού Μεταμόρφωση - Αγ. Κωνσταντίνος.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η δυνατότητα που δόθηκε στην εταιρεία να τοποθετήσει μετωπικά διόδια στις Αφίδνες και να εισπράττει διόδια για όλο το τμήμα των 51 χλμ., από Μεταμόρφωση έως Σχηματάρι, ανεξάρτητα από τη διανυόμενη απόσταση, εκτός από το ότι έχει νομικά κενά, είχε εντελώς προσωρινό χαρακτήρα.
Νομικά κενά του Ν. 3555/2007
Η επιβολή διοδίων αφορά τη διαδρομή, τη χρήση δηλαδή, σε χρήση 51 χλμ. Για όσους εισέρχονται και εξέρχονται από ενδιάμεσους κόμβους, μεταξύ των οποίων μεσολαβεί ο σταθμός διοδίων των Αφιδνών, η επιβολή είναι αντίθετη με τον Ν. 3555/2007, αλλά και με το άρθρο 25 του Συντάγματος, γιατί συνιστά καταχρηστική άσκηση δικαιώματος και δεν σέβεται την αρχή της αναλογικότητας (π.χ. για τα 6 χλμ. από Αφίδνες μέχρι Άγ. Στέφανο καλούνται να πληρώσουν για χρήση 51 χλμ.).
Οι δικηγόροι της Επιτροπής επισημαίνουν ότι δεν μπορεί το Δημόσιο να αναμειχθεί στη διαδικασία είσπραξης και ποινής, αφού στο άρθρο 24.1.5(2) ρητά αναφέρεται ότι: Το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία και ΔΟΥ) δεν έχει καμία ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής, πρόκειται δηλαδή για μια οικονομική διαφορά μεταξύ του ιδιώτη χρήστη και του ιδιώτη “Νέα Οδός Α.Ε.”.
Προσφυγές στο ΣτΕ
Τρεις προσφυγές έχουν κατατεθεί συνολικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πρώτα από κατοίκους και φορείς της Β.Α. Αττικής και έπειτα από τη Νομαρχία και την Κοινότητα Κρυονερίου.
Οι κοινότητες Μαλακάσας και Αφιδνών, η Ένωση Συλλόγων Ωρωπού, ο συνεταιρισμός του κτήματος Σάλεσι Αυλώνας και 46 κάτοικοι από τη Β.Α. Αττική κατέθεσαν αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, με την οποία στρέφονται εναντίον πράξεων και παραλείψεων της διοίκησης και επερωτούν το πλαίσιο της χρηματοδότησης των αυτοκινητόδρομων που καθορίζονται με τις συμβάσεις του 2007.
Την ακύρωση των υπουργικών αποφάσεων και τα πιστοποιητικά έγκρισης μελετών, για την κατασκευή και αδειοδότηση σταθμών διοδίων στις παράπλευρες οδούς της Εθνικής Αθηνών - Θεσσαλονίκης, σε Καπανδρίτι, Μαλακάσα, Οινόφυτα και Αφίδνες, ζήτησε από το ΣτΕ η Νομαρχία Αττικής, καθώς και τη συντήρηση των σταθμών διοδίων στο τμήμα Μεταμόρφωση - Υλίκη. Στο ίδιο κείμενο, η Νομαρχία Αττικής υποστηρίζει ότι οι αποφάσεις είναι παράνομες, εφόσον δεν προηγήθηκαν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ούτε και κυκλοφοριακές, όπως κανονικά απαιτεί η νομοθεσία.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το diodiastop.blogspot.com
"Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω" απαντούν κάτοικοι της Β.Α. Αττικής για τα υπέρογκα διόδια που υφίστανται για τις καθημερινές τους μετακινήσεις * Ανεξέλεγκτη αύξηση της τιμής των διοδίων προβλέπουν οι συμβάσεις με τους εργολάβους
Η κατάσταση αυτή οδήγησε στην οργισμένη αντίδραση των κατοίκων, με αποτέλεσμα να πληθαίνουν διαρκώς εκείνοι που καθημερινά αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Παράλληλα, συσπειρώθηκαν στη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων Β.Α. Αττικής ενάντια στα διόδια, διεκδικώντας εμπράκτως, ελεύθερους δημόσιους δρόμους, ανοίγοντας συχνά τις μπάρες των διοδίων. Ένα κοινωνικό κίνημα, που απέκτησε πανελλαδικό χαρακτήρα.
Το Δημόσιο παραχωρεί τους δρόμους σε εργολαβικά συμφέροντα. Στην πραγματικότητα, τους χρυσοπληρώνει, αφού οι πολίτες πληρώνουν ακόμη και για δεκαετίες αφότου τα έργα έχουν πλέον αποσβεσθεί. Τώρα πλέον πληρώνουν διόδια ακόμα και για δρόμους που δεν έχουν ακόμη φτιαχτεί. Ήδη από τις πρώτες ημέρες διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, ο υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, υποσχέθηκε μείωση στις τιμές των διοδίων, με μείωση του ποσοστού των διοδίων που εισπράττεται από το κράτος! Τα διόδια είναι μεγάλη υπόθεση. Η Αττική Οδός κόστισε 1,3 δισ. Μόνο το 2008, η κατασκευάστρια εταιρεία εισέπραξε από διόδια 252 εκατομμύρια ευρώ.
Ίδιες συμβάσεις με τους ίδιους κατασκευαστές από τις κυβερνήσεις Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ
“Υπάρχουν συμβάσεις που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, που δεν είναι ανεκτές από εμάς, και το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει μια ολοκληρωμένη πολιτική για το θέμα των διοδίων”, δήλωσε πρόσφατα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιώργος Πεταλωτής. Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, που αγγίζουν ακόμη και το 200% και που έχουν γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης τύπου ΣΔΙΤ, που, παρά τα λεγόμενα του κυβερνητικού εκπροσώπου, υπερψηφίστηκαν στη Βουλή και από τη Ν.Δ. και από το ΠΑΣΟΚ.
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2007 από Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, εκτός από την τοποθέτηση διοδίων σε όλες τις εξόδους και εισόδους της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας από τη Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια του Μαλλιακού, η εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.» μπορεί να αυξάνει τις τιμές των διοδίων ανεξέλεγκτα.
Η κυβέρνηση τοποθέτησε στη θέση του γ.γ. Συγχρηματοδοτούμενων έργων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τον κ. Σέργιο Λαμπρόπουλο, στέλεχος με σε βάθος γνώση του αντικειμένου, αφού διετέλεσε τεχνικός σύμβουλος και διευθυντής στη “Νέα Οδός Α.Ε.”, εταιρεία που σύστησε η Ελληνοϊσπανική Κοινοπραξία που εισπράττει τα υπέρογκα διόδια στην Ε.Ο. Αθηνών -Λαμίας.
Χαράτσια και για τοπικές διαδρομές
Οι συμβάσεις αυτές επιτρέπουν στις εταιρείες να επιβάλλουν ακόμη και πλευρικούς σταθμούς, υποχρεώνοντας με αυτόν τον τρόπο τους οδηγούς να πληρώνουν διόδια ακόμη και για τοπικές διαδρομές. Όσοι οδηγοί Ι.Χ. περνούν από τα διόδια Αφιδνών πληρώνουν 1,85 ευρώ, ενώ στον επόμενο χρόνο θα αυξηθεί σε 3 ευρώ. Στα διόδια Καπανδριτίου αναγκάζονται να πληρώσουν 1,05 ευρώ, Μαλακάσας 0,80 ευρώ, Οινοφύτων 0,35 ευρώ, Θήβας 0,50 ευρώ και Τραγάνας 1,75 ευρώ. Με το πρόσχημα δε της χιλιομετρικής χρέωσης, οι νέες αυξήσεις θα φθάσουν το 70%.
Επιπλέον, κάτοικοι επισημαίνουν ότι η εταιρεία, για να φτιάξει τα διόδια, κατέστρεψε και ένα δασύλλιο ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, στη διασταύρωση της Μαλακάσας και της Σφενδάλης, παρά τις αντιδράσεις κατοίκων και φορέων.
Παράδρομοι με κίνηση εθνικής οδού
Για να αποφύγουν τα διόδια Αφιδνών, σχεδόν όλα τα φορτηγά διεθνών μεταφορών κινούνται στον παράδρομο, ο οποίος είναι γεμάτος λακκούβες και εξογκώματα. Αυτό συμβαίνει επειδή οι προδιαγραφές του δεν αφορούν βαριά κυκλοφορία, δεν έχει διαχωριστική λωρίδα, αλλά ούτε και την κατάλληλη σήμανση, με αποτέλεσμα τη συνεχή πρόκληση ατυχημάτων. “Ο παράδρομος, αντί να εξυπηρετεί την τοπική κυκλοφορία, έχει αποκτήσει κίνηση επιπέδου εθνικής οδού”, επισημαίνουν οι κάτοικοι.
Παράνομη και αυθαίρετη η επιβολή διοδίων
“Η λειτουργία διοδίων με τον σημερινό τρόπο είναι αυθαίρετη και παράνομη” υποστηρίζουν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής και εξηγούν:
Για τους χρήστες της ΠΑΘΕ ισχύει ο νόμος 3555/2007 (που κύρωσε τη σύμβαση της εταιρείας Νέα Οδός Α.Ε. με το ελληνικό Δημόσιο). Για τους κατοίκους των περιοχών όπου λειτουργούν διόδια, ισχύει ο νόμος 2539/1997, που τους απαλλάσσει από την υποχρέωση καταβολής διοδίων και φυσικά για όλους ισχύει το Σύνταγμα της Ελλάδας. Ειδικότερα, προβλέπει:
Άρθρο 24.2.2.: Ισχύει η αρχή καθορισμού των διοδίων-τελών, ανάλογα με τη διανυόμενη από τον χρήστη απόσταση.
Άρθρο 18.2.2.: Μέσα σε 20 έως 32 μήνες, άρα το αργότερο μέχρι τις 26/12/09, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί όλα τα έργα και εγκαταστάσεις στο τμήμα της Εθνικής Οδού Μεταμόρφωση-Σχηματάρι (εκτός από τον Α/Κ Βαρυμπόμπης) και όλα τα έργα και εγκαταστάσεις στο τμήμα της Εθνικής Οδού Μεταμόρφωση - Αγ. Κωνσταντίνος.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η δυνατότητα που δόθηκε στην εταιρεία να τοποθετήσει μετωπικά διόδια στις Αφίδνες και να εισπράττει διόδια για όλο το τμήμα των 51 χλμ., από Μεταμόρφωση έως Σχηματάρι, ανεξάρτητα από τη διανυόμενη απόσταση, εκτός από το ότι έχει νομικά κενά, είχε εντελώς προσωρινό χαρακτήρα.
Νομικά κενά του Ν. 3555/2007
Η επιβολή διοδίων αφορά τη διαδρομή, τη χρήση δηλαδή, σε χρήση 51 χλμ. Για όσους εισέρχονται και εξέρχονται από ενδιάμεσους κόμβους, μεταξύ των οποίων μεσολαβεί ο σταθμός διοδίων των Αφιδνών, η επιβολή είναι αντίθετη με τον Ν. 3555/2007, αλλά και με το άρθρο 25 του Συντάγματος, γιατί συνιστά καταχρηστική άσκηση δικαιώματος και δεν σέβεται την αρχή της αναλογικότητας (π.χ. για τα 6 χλμ. από Αφίδνες μέχρι Άγ. Στέφανο καλούνται να πληρώσουν για χρήση 51 χλμ.).
Οι δικηγόροι της Επιτροπής επισημαίνουν ότι δεν μπορεί το Δημόσιο να αναμειχθεί στη διαδικασία είσπραξης και ποινής, αφού στο άρθρο 24.1.5(2) ρητά αναφέρεται ότι: Το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία και ΔΟΥ) δεν έχει καμία ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής, πρόκειται δηλαδή για μια οικονομική διαφορά μεταξύ του ιδιώτη χρήστη και του ιδιώτη “Νέα Οδός Α.Ε.”.
Προσφυγές στο ΣτΕ
Τρεις προσφυγές έχουν κατατεθεί συνολικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πρώτα από κατοίκους και φορείς της Β.Α. Αττικής και έπειτα από τη Νομαρχία και την Κοινότητα Κρυονερίου.
Οι κοινότητες Μαλακάσας και Αφιδνών, η Ένωση Συλλόγων Ωρωπού, ο συνεταιρισμός του κτήματος Σάλεσι Αυλώνας και 46 κάτοικοι από τη Β.Α. Αττική κατέθεσαν αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, με την οποία στρέφονται εναντίον πράξεων και παραλείψεων της διοίκησης και επερωτούν το πλαίσιο της χρηματοδότησης των αυτοκινητόδρομων που καθορίζονται με τις συμβάσεις του 2007.
Την ακύρωση των υπουργικών αποφάσεων και τα πιστοποιητικά έγκρισης μελετών, για την κατασκευή και αδειοδότηση σταθμών διοδίων στις παράπλευρες οδούς της Εθνικής Αθηνών - Θεσσαλονίκης, σε Καπανδρίτι, Μαλακάσα, Οινόφυτα και Αφίδνες, ζήτησε από το ΣτΕ η Νομαρχία Αττικής, καθώς και τη συντήρηση των σταθμών διοδίων στο τμήμα Μεταμόρφωση - Υλίκη. Στο ίδιο κείμενο, η Νομαρχία Αττικής υποστηρίζει ότι οι αποφάσεις είναι παράνομες, εφόσον δεν προηγήθηκαν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ούτε και κυκλοφοριακές, όπως κανονικά απαιτεί η νομοθεσία.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το diodiastop.blogspot.com