24 Ιαν 2010

ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

πηγή:εφημερίδα ΕΠΟΧΗ
Διαρκής ληστεία στους εθνικούς δρόμους
Ολο και περισσότεροι πολίτες αρνούνται να πληρώσουν τα αυξημένα κόμιστρα των διοδίων που αποφάσισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ συνεχίζοντας την πολιτική της ΝΔ. Οι αντιδράσεις πυκνώνουν και αποκτούν μαζικό και πανελλαδικό χαρακτήρα. Διόδια Αφιδνών, Αθηνών - Πατρών, Ρίου - Αντιρρίου, Εγνατίας σχεδόν σε όλους τους σταθμούς διοδίων. Οι πολίτες αρνούνται να πληρώσουν, σπάνε τις μπάρες, αντιδρούν στους υπαλλήλους των εταιρειών.
Οι πολίτες της χώρας οργανώνονται και συντονίζονται σε πανελλαδικό δίκτυο. Κινήσεις πολιτών στην Πάτρα, τη Βόρεια Αττική, τη Θεσσαλονίκη, την Τραγάνα, την Πιερία, το Βόλο, το Αγρίνιο και την Άρτα καθώς και μέλη των επιτροπών «Ακρίβεια Stop» συγκεντρώθηκαν σε Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα στο Βόλο. Στο ψήφισμα της συγκέντρωσης αναφέρεται: «Δεν πληρώνουμε διόδια και απαιτούμε να καταργηθούν οι αποικιακού τύπου συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών δρόμων, που επιτρέπουν στην «παραχωρησιούχο» εταιρεία να τοποθετεί διόδια όπου και όσα θέλει (...) και να αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές».Στις κινητοποιήσεις συμμετέχουν και αντιδρούν δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι τοπικοί φορείς, οργανώσεις της αριστεράς, ακόμα και βουλευτές των δύο μεγάλων κομμάτων που με δημόσιες δηλώσεις τους δείχνουν τη διαφωνία τους στην αύξηση των διοδίων (όπως και ο κ. Νικολόπουλος της Πάτρας από τη ΝΔ). Εν μέσω των συνεπειών της οικονομικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος και της πολιτικής των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, οι έλληνες πολίτες αντιλαμβάνονται ότι η διαχείριση των διοδίων έχει εξελιχθεί σε κερδοφόρα επιχείρηση, ότι το μόνο που πετυχαίνει είναι η αναδιανομή του πλούτου εις βάρος τους και υπέρ των ισχυρών.
Και νέες αυξήσειςμε το νέο έτος
Πολλαπλές αυξήσεις στις τιμές των διοδίων θα φέρει μαζί του ο καινούριος χρόνος, αφού τα νέα τιμολόγια που θα ισχύσουν από τις 11 Ιανουαρίου εμφανίζονται ιδιαίτερα «τσουχτερά», τη στιγμή που η ποιότητα του ελληνικού οδικού δικτύου παραμένει αντιστρόφως ανάλογη... Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας, σε έρευνα που διενήργησε για τον οδικό άξονα Κορίνθου-Πατρών, με την οποία αποκαλύπτεται πως «την περίοδο 2000-2004 ο θλιβερός απολογισμός στoν δρόμο αυτόν ήταν 266 νεκροί, 263 βαριά τραυματισμένοι και 763 ελαφρά». Οι αυξήσεις αφορούν τόσο την Εθνική Οδό Κορίνθου-Πατρών, όπου οι τιμές των διοδίων για τα ΙΧ αυτοκίνητα αυξάνονται κατά 10 λεπτά, όσο και τη γέφυρα «Χαριλάου Τρικούπη» στο Ρίο όπου οι τιμές των διοδίων, αναμένεται να αυξηθούν κατά 10 λεπτά για τα ΙΧ αυτοκίνητα, κατά 30-60 λεπτά για τα φορτηγά και κατά 50 λεπτά ως 1 ευρώ για τα λεωφορεία. Πιο συγκεκριμένα, αρχής γενομένης από τις 11 Ιανουαρίου η τιμή των διοδίων για τα ΙΧ αυτοκίνητα θα είναι 11,80 ευρώ από 11,70 ευρώ που είναι τώρα, για τα φορτηγά με δύο άξονες 18,30 ευρώ από 18 ευρώ, για τα φορτηγά με τρεις άξονες 29,80 από 29,20 ευρώ, ενώ για τα φορτηγά με τέσσερις άξονες και άνω παραμένει στα 39,20 ευρώ. Για τα λεωφορεία μέχρι και 20 θέσεων, η τιμή διοδίου θα ανέλθει στα 27,50 από 27 ευρώ που είναι τώρα, σε αυτά των 20-40 θέσεων 38,50 ευρώ από 38, άνω των 40 θέσεων 59 ευρώ από 58 ευρώ, ενώ για τις μοτοσικλέτες το ποσό θα παραμείνει στα 1,80 ευρώ.Οι αυξήσεις αυτές εντάσσονται σε ένα γενικότερο κλίμα ολοένα μεγαλύτερων αυξήσεων στις τιμές διέλευσης του εθνικού οδικού κορμού. Είναι αρκετά χαρακτηριστικές οι αυξήσεις που σημειώθηκαν το 2008, αυξήσεις οι οποίες κατά περίπτωση άγγιξαν το 35% έως και 180%, ενώ το 2009, μέσω της χρέωσης ανά χιλιόμετρο διαδρομής οι αυξήσεις πλησίασαν το 70%.
Πληρώσαμε ακριβάτην ιδιωτικοποίηση
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέρος των τεράστιων αυξήσεων οφείλεται στις συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, που αφορούν την κατασκευή και διαχείριση ολοένα μεγαλύτερων κομματιών του οδικού δικτύου. Βάσει των υπογεγραμμένων συμβάσεων, οι κατασκευαστικοί όμιλοι συμβάλλουν με 5 έως 8,5% στην κατασκευή των έργων, αποκτώντας δικαιώματα εκμετάλλευσης για 30 έτη. Η χρηματοδοτική συμβολή ωστόσο των κατασκευαστικών εταιρειών επιστρέφεται ... με το αζημίωτο, αφού οι εισπράξεις, ενισχυμένες από τις πολλαπλές αυξήσεις των τιμών των διοδίων, την υπερκαλύπτουν πάντα. Στην πραγματικότητα οι μεγάλες ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρείες λυμαίνονται το χώρο των διοδίων σε ολόκληρη τη χώρα. Δύο παραδείγματα φανερώνουν το μέγεθος του προβλήματος: το πρόβλημα στα Τέμπη θα είχε αποφευχθεί εάν είχαν γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις εκ μέρους της εταιρείας, ενώ μετά την κατολίσθηση, υποστήριξε ότι εδώ και αρκετούς μήνες είχε αποστείλει μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα έργα που έπρεπε να έχει κατασκευάσει στην περιοχή, όπου έγινε η κατάρρευση, και δεύτερον, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοδος Αιγαίου Α.Ε.» εισπράττει ήδη το αντίτιμο των διοδίων χωρίς να έχει καλύψει τις προβλεπόμενες από τη σύμβαση υποχρεώσεις της. Β.Δ. - Σ.Κ.
Τι πρέπει να κάνουμε
Τα μέλη της Πανελλαδικής Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα δημιούργησαν βίντεο με τίτλο: «Διόδια Stop!», που αναρτήθηκε στο Youtube, στο οποίο εξηγούσαν με ποιο τρόπο μπορούν να αποφεύγουν τα διόδια. Σύμφωνα με την επιτροπή, χρειάζεται να συνοδεύεται ο οδηγός και από συνοδηγό, ο οποίος θα κατέβει για να σηκώσει την μπάρα, όταν ο οδηγός δηλώσει στον υπάλληλο ότι δεν θα καταβάλλει το αντίτιμο, για διαφωνεί με την εκ των προτέρων είσπραξη διοδίων για ένα έργο που τώρα αρχίζει. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Επιτροπής, οι οδηγοί δεν χρειάζεται να είναι εριστικοί ή να προχωρούν σε μια αντιπαράθεση με τους υπαλλήλους. Αρκεί να είναι αποφασιστικοί. Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νόμου 3555/2007 σύμφωνα με τον οποίο η μη καταβολή του αντιτίμου των διοδίων επιφέρει πρόστιμο ίσο με το 2πλάσιο του αντιτίμου προσβάλλεται ως αντισυνταγματική, γιατί δεν παρέχει στον πολίτη τη δυνατότητα προηγούμενης ακρόασης, και ταυτόχρονα, δίνει στους υπαλλήλους αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου, γεγονός που στα δικαστήρια προσβάλλεται και δημιουργεί προβλήματα στην εταιρεία και όχι στους υπαλλήλους.