18 Ιαν 2010

Και νέα διόδια στις κομμένες εθνικές!

ΟΙ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΤΑ ΣΠΑΣΜΕΝΑ
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ

ΜΕ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ νέων σταθμών στην κομμένη εθνική οδό Λαμίας- Θεσσαλονίκης, με αύξηση του κόστους διέλευσης στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και την Κορίνθου-Πατρών, με σκέψεις για αύξηση των διοδίων στην Αττική Οδό και την ταλαιπωρία να συνεχίζεται στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, απαντούν οι κοινοπραξίες στην αναβολή κατασκευής δύο σημαντικών για τα έσοδά τους έργων, την επέκταση της Αττικής Οδού και το νέο αεροδρομίο στο Καστέλλι Ηρακλείου.
Το πάγωμα του διαγωνισμού Γ. Σουφλιά για την κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων σε Αττική Οδό και περιφερειακή οδό, και η μετάθεση της διαδικασίας για το πρώτο τρίμηνο του 2011 αποστερεί μία κατασκευαστική πίτα αρχικού προϋπολογισμού σχεδόν δύο δισ. ευρώ.
Το θέμα αναδείχθηκε όταν την προηγούμενη εβδομάδα η κοινοπραξία που κατασκευάζει τα έργα στην Εθνική οδό στο τμήμα Ράχες Μαλιακού-Κλειδί Ημαθίας προχώρησε στην επαναλειτουργία δύο εκ των τριών σταθμών που είχαν κλείσει μετά τις κατολισθήσεις στα Τέμπη. Στην κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» μετέχουν η γαλλική Vinci (είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στην κοινοπραξία Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου) η γερμανοϊσπανικών συμφερόντων Hohctief (συμμετέχει στην κοινοπραξία Ολυμπία οδός) και οι Ελλάκτωρ (συμφερόντων Γ. Μπόμπολα) J&Ρ Αβαξ (των Κύπριων Ιωάννου-Παρασκευαΐδη), Αθηνά, ΑΕΓΕΚ (συμφερόντων Γ. Μαρουλή).
Το πρόβλημα ανέκυψε μετά την κατολίσθηση στα Τέμπη, οπότε αποκόπηκε το δίκτυο και δόθηκαν στην κυκλοφορία παρακαμπτήριες οδοί. Δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη από ποιον θα πληρωθεί ο λογαριασμός, γεγονός που οδηγεί τις εμπλεκόμενες πλευρές σε διαιτησία.
Το δύσκολο τμήμα των Τεμπών, μίας διαδρομής 25 χιλιομέτρων, λόγω του χαρακτήρα του έργου έχει δημοπρατηθεί αρχικά σε 1,3 δισ. ευρώ, με την κρατική συμμετοχή να ανέρχεται σε 173 εκατ. ευρώ. Οπως είχε αποκαλύψει η «Ε» (στις 28 Αυγούστου) λίγες ημέρες πριν την επίσημη προκήρυξη των εκλογών ο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ είχε εγκρίνει τη διάθεση άλλων 170 εκατομμυρίων ευρώ, διπλασιάζοντας την κρατική συμμετοχή. Επρόκειτο για επιπλέον χρηματοδότηση εκτός διαγωνισμού και παρά το ότι τον Ιούνιο του 2007 ο τότε αρμόδιος υπουργός Γ. Σουφλιάς διαβεβαίωνε πως το έργο δημοπρατείται με ολοκληρωμένες μελέτες.
Η γέφυρα
Από την αρχή του έτους η κοινοπραξία Γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου (Vinci με 57,4%, Ακτωρ Παραχωρήσεις με 22,02%, J&Ρ Αβαξ με 12,14% και Αθηνά το υπόλοιπο) προχώρησε σε νέα αύξηση των διοδίων στα 11,80 ευρώ, μένοντας πιστή στην παράδοση αναπροσαρμογής του κόστους ανά έτος. Στην Εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών η κοινοπραξία (Vinci με 36%, Hochtief με 25%, J&Ρ Αβαξ με 18%, Ακτωρ Παραχωρήσεις με 18% και Αθηνά το υπόλοιπο) προεισπράττει τα διόδια (στα 2,80 ευρώ για Ι.Χ.) εδώ και ένα χρόνο. Από αύριο προχωρά σε νέα αύξηση (3,8% στα Ι.Χ.) σχεδόν διπλάσια του πληθωρισμού. Στον οδικό άξονα κόβονται συχνά τμήματα, δημιουργούνται παρακάμψεις, καθώς η κοινοπραξία δουλεύει κυρίως στην υφιστάμενη χάραξη. Το συνολικό κόστος έχει υπολογιστεί αρχικά σε 2,8 δισ. ευρώ, με το 41% να καλύπτεται από τραπεζικό δανεισμό. Ποσοστό 20% θα καλυφθεί από επιδότηση του ελληνικού Δημοσίου και κοινοτικά κονδύλια. Η επένδυση μετόχων θα ανέλθει στο 7% του κόστους, ενώ 32% καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων.
Τα κατά γενική εκτίμηση υπέρογκα διόδια είναι το μεγάλο «αγκάθι» των συμβάσεων που υπογράφηκαν επί ημερών Γ. Σουφλιά.