Στη μάχη κατά του χρέους επιστρατεύονται τα οδικά έργα παραχώρησης, όσα βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία αλλά και η «προβληματική» ομάδα όπου οι εργασίες έχουν ανασταλεί.
Από χτες οι συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδος Α.Ε., της Γέφυρα Α.Ε., της Μορέας Α.Ε., της Νέα Οδός Α.Ε., της Ολυμπία Οδός Α.Ε., της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. και της Κεντρική Οδός Α.Ε. έχουν μεταφερθεί ως περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. (Σημείωση εκ μέρους του blog: μπορείτε να το δείτε στις σελίδες 36512-36513 του ΦΕΚ 2501Β/2011, που κατεβάζετε από ΕΔΩ).
Από χτες οι συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδος Α.Ε., της Γέφυρα Α.Ε., της Μορέας Α.Ε., της Νέα Οδός Α.Ε., της Ολυμπία Οδός Α.Ε., της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. και της Κεντρική Οδός Α.Ε. έχουν μεταφερθεί ως περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. (Σημείωση εκ μέρους του blog: μπορείτε να το δείτε στις σελίδες 36512-36513 του ΦΕΚ 2501Β/2011, που κατεβάζετε από ΕΔΩ).
Πρόκειται για την εταιρεία που είχε ιδρυθεί το περασμένο καλοκαίρι στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου και θα αναλάβει με «βιτρίνα» την «προίκα» του Δημοσίου, εν προκειμένω τα έργα παραχώρησης, για να συγκεντρώσει έσοδα.
Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, τα δικαιώματα του Δημοσίου θα μεταβιβαστούν στην Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι Α.Ε. της οποίας προγραμματίζεται η ιδιωτικοποίηση σταδιακά από το τρίτο τρίμηνο του 2012.
Τιτλοποίηση
Στην περίπτωση των αυτοκινητοδρόμων η εταιρεία αποκτά τα οικονομικής φύσης δικαιώματα του Δημοσίου, υφιστάμενα και μελλοντικά, όπως προκύπτουν από τις συμβάσεις παραχώρησης που ψηφίστηκαν στη Βουλή το διάστημα 2006-2007 για τις πέντε εθνικές οδούς και το 1996 για την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και την Αττική Οδό.
Τα «οικονομικά» δικαιώματα αφορούν στα διόδια που εισπράττει σήμερα το Δημόσιο από την Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και την Αττική Οδό. Αλλά και αυτά που θα εισπράττει όταν ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι:
- Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη (Μορέας)
- Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος (Ολυμπία Οδός)
- Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου)
- Τμήμα ΠΑΘΕ Αθήνα-Μαλιακός-Σχηματάρι-Χαλκίδα και τον τομέα Αντίρριο-Ιωάννινα (Νέα Οδός)
- Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς σπεύδουν να επισημάνουν την προβληματική διάσταση του εγχειρήματος: στα τέσσερα εκ των πέντε παραπάνω έργων (πλην του Μορέα), οι εργασίες έχουν διακοπεί, παραμένει άγνωστο πότε θα επανεκκινήσουν και κατ’ επέκταση δεν είναι ξεκάθαρο πότε το Δημόσιο θα λαμβάνει τα έσοδα που προορίζει για τιτλοποίηση.
Έσοδα
Μέχρι δηλαδή να επιστρέψουν οι μπουλντόζες στα τέσσερα έργα, το Δημόσιο θα πρέπει να αρκεστεί στα έσοδα από την Αττική Οδό και την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Ενδεικτικά, η Αττική Οδός είχε το 2009 έσοδα από τέλη διέλευσης ύψους 248,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση της Εθνικής Τράπεζας για το έργο.
Όσον αφορά τα έσοδα από τους πέντε υπό κατασκευή άξονες, αυτά ανάγονται στο μέλλον. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης:
- η Ολυμπία Οδός θα πρέπει το 2021 να καταβάλλει στο Δημόσιο το 62,24% των εσόδων της που θα φτάσει 89,18% στο τέλος της συμβατικής περιόδου
- η Νέα Οδός από το 2014 θα πρέπει να προσφέρει προς το δημόσιο το 81,90% των εσόδων της, ποσοστό που έως το τέλος της συμβατικής περιόδου αυξάνεται στο 93%.
-από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., το κράτος θα εισπράττει από το 2013 το 65,7% των εσόδων της, μέγεθος το οποίο έως το 2037 διαμορφώνεται στο 93%.
Υπολογίζεται ότι συνολικά, κατά την τριακονταετή διάρκεια των παραχωρήσεων, το Δημόσιο θα εισπράξει συνολικά περίπου 11 δισ. ευρώ από τα διόδια ήτοι το 60% των ακαθάριστων εσόδων. Βέβαια, έως ότου επιλυθούν τα προβλήματα των μεγάλων έργων, η είσπραξη των τελών όχι μόνο θα είναι αδύνατη αλλά και θα καταστεί ακόμη περισσότερο... μελλοντική.
Πηγή: http://www.capital.gr/News.asp?id=1329754
Oι επισημάνσεις εκ μέρους του blog
Oι επισημάνσεις εκ μέρους του blog