Ο δήμαρχος σημειώνει ότι η Εθνική οδός διχοτομεί συγκοινωνιακά τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού οι οποίοι για τις καθημερινές μετακινήσεις τους υποχρεούνται να πληρώσουν διόδια
Με διαδικασίες «εξπρές» εισήχθη στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η αίτηση του δήμου και του δημάρχου Ωρωπού Ιωάννη Οικονομάκου που ζητάει να ακυρωθεί ως αντισυνταγματικός ο «νόμος Ρέππα», που προβλέπει ότι αποτελεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) η μη καταβολή των διοδίων και προβλέπει παράλληλα την επιβολή προστίμου.
Ειδικότερα, στις 14 Μαρτίου 2011 το Β' Τμήμα Αυτοκινητοδρόμων Αττικής «έκοψε» πρόστιμο 200 ευρώ στον δήμαρχο Ωρωπού, καθώς οδηγώντας αυτοκίνητο του δήμου δεν κατέβαλε διόδια στις Αφίδνες.
Ο Δήμος προσέφυγε στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών ζητώντας να ακυρωθεί το επίμαχο πρόστιμο, ενώ κατέθεσε και αίτημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας (σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3900/2010) προκειμένου η αίτησή του να δικαστεί με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης («εξπρές δίκη») από την Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Όντως από την αρμόδια επιτροπή του ΣτΕ, με πρόεδρο τον Παναγιώτη Πικραμμένο και μέλη τους αντιπροέδρους Κωνσταντίνο Μενουδάκο και Σωτήρη Ρίζο, το αίτημα έγινε δεκτό και αναμένεται να προσδιοριστεί η ημερομηνία εκδίκασής του.
Υπενθυμίζεται ότι με το Ν. 3922/2011 (νόμος Ρέππα) προστέθηκε στο άρθρο 29 του Κ.Ο.Κ. διάταξη που προβλέπει ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους χωρίς την καταβολή «διοδίου-τέλους» και στους παραβάτες θα επιβάλλονται χρηματικά πρόστιμα.
Ο δήμαρχος σημειώνει ότι η Εθνική οδός διχοτομεί συγκοινωνιακά τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού οι οποίοι για τις καθημερινές μετακινήσεις τους υποχρεούνται να πληρώσουν διόδια.
Στην προσφυγή του ο Δήμος υποστηρίζει ότι η επιβολή προστίμου για τη μη καταβολή διοδίων στην εταιρεία «Νέα Οδός» που εκμεταλλεύεται την εθνική οδό, παραβιάζει πλειάδα συνταγματικών διατάξεων, αλλά και ευρωπαϊκή οδηγία. Και είναι επιπρόσθετα αντισυνταγματική, καθώς η μη καταβολή διοδίων δεν συνδέεται με το δημόσιο συμφέρον, αλλά «αφορά αποκλειστικώς στην ικανοποίηση των ιδιωτικών συμφερόντων των παραχωρησιούχων εταιρειών». Η μη καταβολή διοδίων, υπογραμμίζει ο Δήμος, «επηρεάζει αποκλειστικώς τα έσοδα και τα κέρδη των ιδιωτικών εταιρειών και ουδόλως συνδέεται με τη συντήρηση του οδικού δικτύου και την περαιτέρω ανάπτυξή του, δηλαδή δεν συνδέεται με κάποιο δημόσιο συμφέρον».
Αναλυτικότερα, στην αίτηση υποστηρίζεται ότι παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 Συντάγματος) και αυτό γιατί για την «μη καταβολή διοδίων τελών ύψους ολίγων ευρώ επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο δυσανάλογα και υπέρμετρα πολλαπλάσιο έως και υπερεκαντονταπλάσιο του οφειλομένου ποσού του διοδίου τέλους». Επιπρόσθετα, η επίμαχη ρύθμιση είναι δυσανάλογη ιδιαίτερα για τους κατοίκους «των παρακείμενων των σταθμών διοδίων οικισμών, οι οποίοι δεν έχουν εναλλακτικές οδούς συνδέσεως με τα κέντρα των Δήμων, των Νομών και των περιφερειών, στα οποία οι οικισμοί αυτοί διοικητικώς υπάγονται». Όμως παραβιάζεται και το άρθρο 5 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την ελευθερία κινήσεων.
Συγκεκριμένα, τονίζει ο δήμος, η νέα διάταξη του «νόμου Ρέππα» απαγορεύει «την ελεύθερη κίνηση των Ελλήνων πολιτών στους αυτοκινητόδρομους, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες όχι προς εξυπηρέτηση ενός δημοσίου συμφέροντος αλλά μόνον προς εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων». Επιπρόσθετα υποστηρίζουν ότι ο σταθμός διοδίων στις Αφίδνες του Δήμου Ωρωπού είναι παράνομος, καθώς είναι παράνομα τα πιστοποιητικά εγκρίσεων των μελετών κατασκευής του, ενώ δεν προηγήθηκε έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή του, αλλά ούτε υπήρξε έγκριση ειδικής κυκλοφοριακής μελέτης όπως προβλέπει η νομοθεσία. Παραβιάζεται όμως και η Ευρωπαϊκή οδηγία 1999/62/ΕΚ αναφορικά με την κατασκευή του επίμαχου σταθμού διοδίων. Να σημειωθεί ότι για την κατασκευή του σταθμού διοδίων στις Αφίδνες αναμένεται να συζητηθεί στις 23 Νοεμβρίου 2011 η αίτηση του Δήμου κατά της κατασκευής του εν λόγω σταθμού διοδίων, με εισηγητή το σύμβουλο Επικρατείας Χρήστο Ράμμο.
Ο Δήμος προσέφυγε στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών ζητώντας να ακυρωθεί το επίμαχο πρόστιμο, ενώ κατέθεσε και αίτημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας (σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3900/2010) προκειμένου η αίτησή του να δικαστεί με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης («εξπρές δίκη») από την Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Όντως από την αρμόδια επιτροπή του ΣτΕ, με πρόεδρο τον Παναγιώτη Πικραμμένο και μέλη τους αντιπροέδρους Κωνσταντίνο Μενουδάκο και Σωτήρη Ρίζο, το αίτημα έγινε δεκτό και αναμένεται να προσδιοριστεί η ημερομηνία εκδίκασής του.
Υπενθυμίζεται ότι με το Ν. 3922/2011 (νόμος Ρέππα) προστέθηκε στο άρθρο 29 του Κ.Ο.Κ. διάταξη που προβλέπει ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους χωρίς την καταβολή «διοδίου-τέλους» και στους παραβάτες θα επιβάλλονται χρηματικά πρόστιμα.
Ο δήμαρχος σημειώνει ότι η Εθνική οδός διχοτομεί συγκοινωνιακά τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού οι οποίοι για τις καθημερινές μετακινήσεις τους υποχρεούνται να πληρώσουν διόδια.
Στην προσφυγή του ο Δήμος υποστηρίζει ότι η επιβολή προστίμου για τη μη καταβολή διοδίων στην εταιρεία «Νέα Οδός» που εκμεταλλεύεται την εθνική οδό, παραβιάζει πλειάδα συνταγματικών διατάξεων, αλλά και ευρωπαϊκή οδηγία. Και είναι επιπρόσθετα αντισυνταγματική, καθώς η μη καταβολή διοδίων δεν συνδέεται με το δημόσιο συμφέρον, αλλά «αφορά αποκλειστικώς στην ικανοποίηση των ιδιωτικών συμφερόντων των παραχωρησιούχων εταιρειών». Η μη καταβολή διοδίων, υπογραμμίζει ο Δήμος, «επηρεάζει αποκλειστικώς τα έσοδα και τα κέρδη των ιδιωτικών εταιρειών και ουδόλως συνδέεται με τη συντήρηση του οδικού δικτύου και την περαιτέρω ανάπτυξή του, δηλαδή δεν συνδέεται με κάποιο δημόσιο συμφέρον».
Αναλυτικότερα, στην αίτηση υποστηρίζεται ότι παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 Συντάγματος) και αυτό γιατί για την «μη καταβολή διοδίων τελών ύψους ολίγων ευρώ επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο δυσανάλογα και υπέρμετρα πολλαπλάσιο έως και υπερεκαντονταπλάσιο του οφειλομένου ποσού του διοδίου τέλους». Επιπρόσθετα, η επίμαχη ρύθμιση είναι δυσανάλογη ιδιαίτερα για τους κατοίκους «των παρακείμενων των σταθμών διοδίων οικισμών, οι οποίοι δεν έχουν εναλλακτικές οδούς συνδέσεως με τα κέντρα των Δήμων, των Νομών και των περιφερειών, στα οποία οι οικισμοί αυτοί διοικητικώς υπάγονται». Όμως παραβιάζεται και το άρθρο 5 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την ελευθερία κινήσεων.
Συγκεκριμένα, τονίζει ο δήμος, η νέα διάταξη του «νόμου Ρέππα» απαγορεύει «την ελεύθερη κίνηση των Ελλήνων πολιτών στους αυτοκινητόδρομους, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες όχι προς εξυπηρέτηση ενός δημοσίου συμφέροντος αλλά μόνον προς εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων». Επιπρόσθετα υποστηρίζουν ότι ο σταθμός διοδίων στις Αφίδνες του Δήμου Ωρωπού είναι παράνομος, καθώς είναι παράνομα τα πιστοποιητικά εγκρίσεων των μελετών κατασκευής του, ενώ δεν προηγήθηκε έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή του, αλλά ούτε υπήρξε έγκριση ειδικής κυκλοφοριακής μελέτης όπως προβλέπει η νομοθεσία. Παραβιάζεται όμως και η Ευρωπαϊκή οδηγία 1999/62/ΕΚ αναφορικά με την κατασκευή του επίμαχου σταθμού διοδίων. Να σημειωθεί ότι για την κατασκευή του σταθμού διοδίων στις Αφίδνες αναμένεται να συζητηθεί στις 23 Νοεμβρίου 2011 η αίτηση του Δήμου κατά της κατασκευής του εν λόγω σταθμού διοδίων, με εισηγητή το σύμβουλο Επικρατείας Χρήστο Ράμμο.
Πηγή:
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12333&subid=2&pubid=112511163