Από την "Καθημερινή"
Μια προσωρινή, ενδιάμεση συμφωνία για να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα στους μεγάλους οδικούς άξονες, όπου έχουν σταματήσει, επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών. Η πρόταση του υπουργείου αναμένεται να κατατεθεί στις κοινοπραξίες και στις τράπεζες μέσα στις επόμενες ημέρες, με στόχο να εξασφαλιστεί η επανέναρξη της δανειοδότησης των έργων μέχρι το τέλος του έτους, οπότε και υπολογίζεται ότι θα έχουν καταλήξει οι διαπραγματεύσεις για την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης.
Επειτα από τρεις μήνες εντατικών διαπραγματεύσεων, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε χθες ότι είναι έτοιμο να παρουσιάσει μια συνολική πρόταση, ένα «μνημόνιο συνεργασίας». Η υπογραφή του μνημονίου θα συνδυαστεί με τη δημιουργία του εγγυητικού λογαριασμού των 500 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, ευσεβής πόθος του υπουργείου είναι το μνημόνιο να γίνει δεκτό πριν από το Πάσχα, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η επαναχρηματοδότηση των έργων και η μείωση των τιμών των διοδίων.
«Δεδομένου ότι η τελική λύση απαιτεί χρόνο και εξειδικευμένες συζητήσεις, επιλέγουμε να προχωρήσουμε σε μια συμφωνία για την ενδιάμεση περίοδο, έως τον Οκτώβριο ή το τέλος του έτους. Να εξασφαλίσουμε ότι η κατασκευή του έργου θα προχωρήσει απρόσκοπτα.
Εν τω μεταξύ θα συζητήσουμε τις μακροπρόθεσμες λύσεις σε όλες τις λεπτομέρειες, πάντα στο πνεύμα των συμβάσεων», ανέφερε. Αν συμφωνήσουν οι κοινοπραξίες, το μνημόνιο θα υπογραφεί και θα πάρει τη μορφή νόμου, που θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή.
Αρκετές αντιφάσεις
Υπερασπιζόμενος, όμως, το οικονομικό σκέλος του μοντέλου «ενδιάμεσης» λύσης, δηλαδή τη δημιουργία του εγγυητικού λογαριασμού των 500 εκατομμυρίων, ο υπουργός Υποδομών υπέπεσε σε αρκετές αντιφάσεις. Οπως τόνισε επανειλημμένως, οι διαπραγματεύσεις κινούνται αυστηρά στο πνεύμα των αρχικών συμβάσεων, δηλαδή το Δημόσιο δεν θα δεχθεί να αναλάβει περισσότερες ευθύνες από αυτές που ήδη έχει.
Επίσης υποστήριξε ότι όλες οι πηγές καθυστερήσεων που έφεραν τη «σφραγίδα» του Δημοσίου (λ. χ. απαλλοτριώσεις, επιστροφή ΦΠΑ, καταβολή χρηματοδοτικής συμβολής) έχουν αντιμετωπιστεί και πλέον «δεν δικαιολογείται καμία αιτίαση για ευθύνες του Δημοσίου». Ωστόσο δεν μπόρεσε να εξηγήσει γιατί, εφόσον το Δημόσιο είναι πλέον απολύτως συνεπές προτίθεται να δημιουργήσει εγγυητικό λογαριασμό για να πείσει τις τράπεζες... να μείνουν πιστές στις δανειακές συμβάσεις που υπέγραψαν με τους παραχωρησιούχους.
Η απευθείας «εμπλοκή» του Δημοσίου με τις τράπεζες αλλάζει και τους όρους του «παιχνιδιού», καθώς μέχρι σήμερα θεωρείτο δεδομένο ότι το Δημόσιο έχει συμβληθεί αποκλειστικά με τους παραχωρησιούχους και η διαχείριση των δανειακών συμβάσεων είναι ευθύνη των τελευταίων, η οποία όμως... μόλις επιμερίστηκε με πρωτοβουλία του κράτους.
Η εγγύηση
Το μόνο που ο κ. Ρέππας ανέφερε σχετικά ήταν πως η δημιουργία του εγγυητικού λογαριασμού είναι τυπική, καθώς δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί. «Αν πούμε ότι νίπτουμε τας χείρας μας, θα δείξουμε μια χαιρέκακη στάση (έναντι των έργων) αλλά δεν θα έχουμε κάνει το χρέος μας. Η εγγύηση θα υπάρχει σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά, προκειμένου το κράτος να καλύψει τις δικές του υποχρεώσεις για το φυσικό αντικείμενο που θα έχει ήδη κατασκευαστεί».
Κατά τα άλλα, το μόνο σημείο στο οποίο ο υπουργός Υποδομών «έθιξε» τους παραχωρησιούχους ήταν η καθυστέρηση στην εκπόνηση ορισμένων τεχνικών μελετών. Τέλος, ο υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στις διαπραγματεύσεις που είναι σήμερα σε εξέλιξη και ειδικά στο θέμα των αλλαγών στη χάραξη του έργου.
Ο κ. Ρέππας αναφέρθηκε στα γνωστά «προβληματικά» τμήματα (Καϊάφας, Βραχνέικα, Κλόκοβα, Μουργκάνα) τα οποία θα πρέπει να «ετεροχρονιστούν», δηλαδή η κατασκευή τους να μετατεθεί στο μέλλον, προκειμένου να μελετηθούν εκ νέου. Στελέχη των κοινοπραξιών, πάντως, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τις ανακοινώσεις του κ. Ρέππα, επιφυλασσόμενοι να το πράξουν αφού μελετήσουν το τελικό κείμενο της συμφωνίας.