Με έκπληξη διαβάσαμε στο ΒΗΜΑ ONLINE ένα άρθρο ("Διοδιο-αποφυγή" στις 2/2/11) σύμφωνα με το οποίο πληροφορηθήκαμε ότι εμείς οι "τζαμπατζήδες των διοδίων" χρεωνόμαστε την κατάρρευση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών οδών, την αναστολή δηλαδή της μεγαλύτερης επένδυσης στη χώρα ύψους 8.5 δις. ευρώ. Ανησυχήσανε, λένε, οι τράπεζες και παγώσανε την χρηματοδότηση. Και για να ανατραπεί αυτή η εξέλιξη δρομολογούν μια σειρά από "λύσεις".
Σ' αυτές τις "λύσεις " απαντάμε:
1) Σύμφωνα με το άρθρο 4.3.3 της σύμβασης παραχώρησης ο παραχωρησιούχος (εταιρεία) αναλαμβάνει την υποχρέωση μελέτης, χρηματοδότησης, κατασκευής και εγγύησης των παράπλευρων οδών. Το δημοσίευμα υπονοεί ότι οι εταιρείες θα το κάνουν αυτό χαριστικά και θα πληρωθούν έξτρα γι αυτό.
2) Επιδότηση διοδίου θα δίνει το υπουργείο. Είναι τουλάχιστον προκλητικό στην εποχή των περικοπών των μισθών και των συντάξεων η κυβέρνηση να δίνει επιπλέον χρήματα στους εργολάβους, με χρήματα των άλλων και χωρίς κανένα ρίσκο γινόμαστε κι εμείς επενδυτές.
3) Στη θρασύτατη απειλή της διεκδίκησης αποζημιώσεων από το δημόσιο απαντάμε με την απαίτηση καταγγελίας των συμβάσεων από την πλευρά του δημοσίου εις βάρος των εταιρειών. Εφόσον δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα ας εφαρμοστεί ο νόμος.
Παραθέτουμε το άρθρο 29.1.2 της σύμβασης παραχώρησης:
Καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους του Δημοσίου προκύπτει εξ αιτίας της αδυναμίας του παραχωρησιούχου να χρηματοδοτήσει το έργο σύμφωνα με την υποχρέωση του εκ του άρθρου 7.3.1. Αυτή νοείται ως αδυναμία του παραχωρησιούχου να εκπληρώσει οποιαδήποτε προϋπόθεση αναγκαία για την εκταμίευση οιασδήποτε καθορισμένης δανειακής σύμβασης η οποία έχει ως αποτελέσματα την ουσιώδη καθυστέρηση ή τη μη δυνατότητα εκταμίευσης του συνόλου ή μέρους του αντίστοιχου δανείου.
Όσον αφορά τις δηλώσεις του Γ.Γ. Υπουργείου κ. Τσιόκα ότι θα επεξεργαστούν πλαίσιο για την δίωξη όσων δεν πληρώνουν , εμείς τι να πούμε, ξεγυμνώνεται μόνος του.