Πληρώνουμε διόδια στην Αθηνών - Λαμίας, για την κατασκευή της Ιονίας οδού, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση!
Πηγή: Εφημερίδα Αυγή
Πριν από σχεδόν δύο χρόνια, από τον Μάρτιο του 2009, κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της ΒΑ Αττικής αντιδράσαμε όταν άρχισαν από παντού να μας ζώνουν σταθμοί διοδίων με τις αποικιοκρατικές συμβάσεις που ψήφισαν στη Βουλή από κοινού η Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ τον Απρίλη του 2007 και παραχώρησαν την εκμετάλλευση των εθνικών οδών σε ιδιωτικές εταιρείες.
Στην περιοχή που σήμερα καλύπτει ο καλλικρατικός Δήμος Ωρωπού λειτουργούν 8 σταθμοί διοδίων, και οι κάτοικοι και εργαζόμενοι είμαστε υποχρεωμένοι για να κινηθούμε μέσα στον ίδιο μας δήμο, για να πάμε στα σπίτια μας, στις δουλειές μας,τα παιδιά μας στα σχολεία, στην εφορία,στο κέντρο υγείας να πληρώνουμε διόδια! Για κάποιον που πηγαίνει καθημερινά στη δουλειά του απαιτούνται 2 περίπου μισθοί τον χρόνο για διόδια!Και δεν μιλάμε για τις νέες και τις μελλοντικές αυξήσεις που έρχονται. Το ίδιο έγινε στην Πιερία, στην Τραγάνα και σε λίγο διάστημα η Ελλάδα γέμισε διόδια από την Καλαμάτα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και φυσικά έπεται και από Γιάννενα μέχρι Έβρο.
Η αγανάκτηση και η αντίδραση που ξεκίνησε σαν μια σπίθα από τη ΒΑ Αττική και την Πιερία σήμερα έχει γίνει ένα πολύ μεγάλο κίνημα που μέσα στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης των επιταγών του ΔΝΤ και της τρόικας, αντιστέκεται στο χαράτσι των διοδίων, στο ξεπούλημα των δημόσιων αγαθών, όπως είναι οι εθνικοί μας δρόμοι, στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Για δρόμους που τους έχουμε χρυσοπληρώσει τόσα χρόνια στα διόδια που πληρώναμε, μέσα από τα τέλη κυκλοφορίας, τον φόρο στη βενζίνη, τους άμεσους και έμμεσους φόρους και που το κράτος έχει υποχρέωση να κατασκευάσει και να παραχωρεί στους πολίτες του.
Η κυβέρνηση, η σημερινή και η προηγούμενη, και οι υποστηρικτές του ξεπουλήματος των εθνικών δρόμων στις ιδιωτικές εταιρείες, έχουν εφεύρει το δόγμα “ο χρήστης πληρώνει”. Με τη λογική αυτή θα έπρεπε να πληρώσουν και οι χρήστες της Πανεπιστημίου, της Σταδίου κ.λπ.
Γιατί θα πρέπει να ισχύει αυτό μόνο για τους εθνικούς δρόμους και μάλιστα όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης (ασφαλείς παράπλευροι, δημόσιες συγκοινωνίες κ.λπ.). Επιπλέον υπενθυμίζουμε ότι ένα μεγάλο έργο υποδομής που αφορά όλους τους πολίτες της χώρας (Ιονία οδός) προκαταβολικά χρηματοδοτείται στο μεγαλύτερο μέρος του από μια κατηγορία πολιτών, τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου Αθηνών - Λαμίας. Άρα όσοι κινούνται μεταξύ Αθήνας - Λαμίας δεν πληρώνουν τέλη χρήσης του αυτοκινητόδρομου τον οποίο χρησιμοποιούν, αλλά έμμεσους φόρους για την κατασκευή της Ιονίας οδού.
Η κατασκευή και χρήση των δρόμων πληρώνεται με τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη καυσίμων!
Με τις συμβάσεις παραχώρησης κύρια χρηματοδότηση των έργων είναι η είσπραξη και η προείσπραξη των διοδίων! Οι κατασκευαστικές εταιρείες, με μηδενικό κίνδυνο επένδυσης, ζητάνε από τον χρήστη του δρόμου να χρηματοδοτήσει το έργο του και αυτός μετά να συνεχίσει να εισπράττει καθαρό έσοδο για τα επόμενα 30 περίπου χρόνια, χωρίς κανένα ρίσκο. Ο χρήστης δηλαδή γίνεται συνέταιρος, χωρίς όμως να έχει καμία αξίωση στα κέρδη, ούτε μετέπειτα όφελος με μείωση του τέλους των διοδίων που θα συνεχίσει να πληρώνει.
Αλλά προφανώς όλοι λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο! Και το μεγάλο φαγοπότι τους το χαλάει το κίνημα κατά των διοδίων. Που δεν είναι ούτε “μπουλούκι”, ούτε κάποιοι νεαροί που εκτονώνονται στα διόδια, αλλά άνθρωποι από όλα τα κοινωνικά στρώματα, ηλικίες, ιδεολογίες, που αντιδρά στην πράξη υιοθετεί και προωθεί το “δεν πληρώνω” και έχει απλωθεί σε όλη την Ελλάδα απαιτώντας την κατάργηση πια όλων των διοδίων!
Μέσα στον πανικό τους, κυβέρνηση και εταιρείες προσπαθούν να μας φοβίσουν ότι ο ελληνικός λαός θα μείνει χωρίς δρόμους, λόγω του κινήματος των πολιτών που δεν πληρώνουν διόδια.
Ο άλλος εκφοβισμός είναι οι ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει το Δημόσιο μέσα στην οικονομική κρίση από την καταγγελία των συμβάσεων.
Θυμίζουμε ότι στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχουν ρήτρες και για τα δύο συμβαλλόμενα μέρη. Γιατί αγωνιούν συνεχώς για τις υποχρεώσεις του κράτους προς τις εταιρείες και όχι εκείνες των εταιρειών προς το κράτος;
Ενδεικτικά καταθέτουμε στη συνέχεια μερικές οφειλές της «Νέας οδού» εταιρείας που εκμεταλλεύεται την ε.ο. Αθηνών - Λαμίας, προς το Δημόσιο.
Είσπραξη ποινικών ρητρών ύψους 19.200.000 ευρώ που προέρχονται από καθυστερήσεις παράδοσης οφειλόμενων έργων στην ε.ο. Αθηνών - Λαμίας. Το σύνολο των κατασκευών αυτών έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2009.
- Επιστροφή στο Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέντων 82.500.000 ευρώ που καταβλήθηκαν από το Δημόσιο ως χρηματοδοτική συμβολή. Η σύμβαση προβλέπει ότι τα χρήματα αυτά έπρεπε να είχαν δοθεί μόνον εφόσον η εταιρεία ολοκλήρωνε το σύνολο των κατασκευών της προηγούμενης παραγράφου, γεγονός που δεν έχει συμβεί.
- Είσπραξη των προστίμων ύψους 7.485.000 ευρώ και 8.362.184 ευρώ που επέβαλλε η πολεοδομία Καπανδριτίου στη Νέα οδό για κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων παραπλεύρως της ε.ο. στο ύψος της Μαλακάσας και Αφιδνών, αντίστοιχα, και που έχουν κριθεί κατεδαφιστέα.
Για όσα αναφέρονται παραπάνω έχει γίνει καταγγελία από κατοίκους και φορείς της ΒΑ Αττικής στον προϊστάμενο των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης και στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και ήδη διενεργείται προανάκριση.
Για το κίνημά μας δεν υπάρχουν συμβιβασμοί. Δεν θα δεχτούμε μεσοβέζικες λύσεις «επαναδιαπραγμάτευσης» των συμβάσεων, μόνο ως προς το τίμημα, όπως λέει το υπουργείο. Ζητάμε την κατάργηση των διοδίων.
Οι συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να καταργηθούν και η συνέχιση των εργασιών να γίνει με τη μορφή των δημοσίων έργων μέσα από έναν δημόσιο φορέα με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια. Αυτός είναι ο στόχος του κινήματός μας που ψηφίστηκε και στη 3η συνέλευση του Πανελλαδικού στη Λαμία στις 15.1.11.
Στην περιοχή που σήμερα καλύπτει ο καλλικρατικός Δήμος Ωρωπού λειτουργούν 8 σταθμοί διοδίων, και οι κάτοικοι και εργαζόμενοι είμαστε υποχρεωμένοι για να κινηθούμε μέσα στον ίδιο μας δήμο, για να πάμε στα σπίτια μας, στις δουλειές μας,τα παιδιά μας στα σχολεία, στην εφορία,στο κέντρο υγείας να πληρώνουμε διόδια! Για κάποιον που πηγαίνει καθημερινά στη δουλειά του απαιτούνται 2 περίπου μισθοί τον χρόνο για διόδια!Και δεν μιλάμε για τις νέες και τις μελλοντικές αυξήσεις που έρχονται. Το ίδιο έγινε στην Πιερία, στην Τραγάνα και σε λίγο διάστημα η Ελλάδα γέμισε διόδια από την Καλαμάτα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και φυσικά έπεται και από Γιάννενα μέχρι Έβρο.
Η αγανάκτηση και η αντίδραση που ξεκίνησε σαν μια σπίθα από τη ΒΑ Αττική και την Πιερία σήμερα έχει γίνει ένα πολύ μεγάλο κίνημα που μέσα στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης των επιταγών του ΔΝΤ και της τρόικας, αντιστέκεται στο χαράτσι των διοδίων, στο ξεπούλημα των δημόσιων αγαθών, όπως είναι οι εθνικοί μας δρόμοι, στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Για δρόμους που τους έχουμε χρυσοπληρώσει τόσα χρόνια στα διόδια που πληρώναμε, μέσα από τα τέλη κυκλοφορίας, τον φόρο στη βενζίνη, τους άμεσους και έμμεσους φόρους και που το κράτος έχει υποχρέωση να κατασκευάσει και να παραχωρεί στους πολίτες του.
Η κυβέρνηση, η σημερινή και η προηγούμενη, και οι υποστηρικτές του ξεπουλήματος των εθνικών δρόμων στις ιδιωτικές εταιρείες, έχουν εφεύρει το δόγμα “ο χρήστης πληρώνει”. Με τη λογική αυτή θα έπρεπε να πληρώσουν και οι χρήστες της Πανεπιστημίου, της Σταδίου κ.λπ.
Γιατί θα πρέπει να ισχύει αυτό μόνο για τους εθνικούς δρόμους και μάλιστα όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης (ασφαλείς παράπλευροι, δημόσιες συγκοινωνίες κ.λπ.). Επιπλέον υπενθυμίζουμε ότι ένα μεγάλο έργο υποδομής που αφορά όλους τους πολίτες της χώρας (Ιονία οδός) προκαταβολικά χρηματοδοτείται στο μεγαλύτερο μέρος του από μια κατηγορία πολιτών, τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου Αθηνών - Λαμίας. Άρα όσοι κινούνται μεταξύ Αθήνας - Λαμίας δεν πληρώνουν τέλη χρήσης του αυτοκινητόδρομου τον οποίο χρησιμοποιούν, αλλά έμμεσους φόρους για την κατασκευή της Ιονίας οδού.
Η κατασκευή και χρήση των δρόμων πληρώνεται με τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη καυσίμων!
Με τις συμβάσεις παραχώρησης κύρια χρηματοδότηση των έργων είναι η είσπραξη και η προείσπραξη των διοδίων! Οι κατασκευαστικές εταιρείες, με μηδενικό κίνδυνο επένδυσης, ζητάνε από τον χρήστη του δρόμου να χρηματοδοτήσει το έργο του και αυτός μετά να συνεχίσει να εισπράττει καθαρό έσοδο για τα επόμενα 30 περίπου χρόνια, χωρίς κανένα ρίσκο. Ο χρήστης δηλαδή γίνεται συνέταιρος, χωρίς όμως να έχει καμία αξίωση στα κέρδη, ούτε μετέπειτα όφελος με μείωση του τέλους των διοδίων που θα συνεχίσει να πληρώνει.
Αλλά προφανώς όλοι λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο! Και το μεγάλο φαγοπότι τους το χαλάει το κίνημα κατά των διοδίων. Που δεν είναι ούτε “μπουλούκι”, ούτε κάποιοι νεαροί που εκτονώνονται στα διόδια, αλλά άνθρωποι από όλα τα κοινωνικά στρώματα, ηλικίες, ιδεολογίες, που αντιδρά στην πράξη υιοθετεί και προωθεί το “δεν πληρώνω” και έχει απλωθεί σε όλη την Ελλάδα απαιτώντας την κατάργηση πια όλων των διοδίων!
Μέσα στον πανικό τους, κυβέρνηση και εταιρείες προσπαθούν να μας φοβίσουν ότι ο ελληνικός λαός θα μείνει χωρίς δρόμους, λόγω του κινήματος των πολιτών που δεν πληρώνουν διόδια.
Ο άλλος εκφοβισμός είναι οι ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει το Δημόσιο μέσα στην οικονομική κρίση από την καταγγελία των συμβάσεων.
Θυμίζουμε ότι στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχουν ρήτρες και για τα δύο συμβαλλόμενα μέρη. Γιατί αγωνιούν συνεχώς για τις υποχρεώσεις του κράτους προς τις εταιρείες και όχι εκείνες των εταιρειών προς το κράτος;
Ενδεικτικά καταθέτουμε στη συνέχεια μερικές οφειλές της «Νέας οδού» εταιρείας που εκμεταλλεύεται την ε.ο. Αθηνών - Λαμίας, προς το Δημόσιο.
Είσπραξη ποινικών ρητρών ύψους 19.200.000 ευρώ που προέρχονται από καθυστερήσεις παράδοσης οφειλόμενων έργων στην ε.ο. Αθηνών - Λαμίας. Το σύνολο των κατασκευών αυτών έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2009.
- Επιστροφή στο Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέντων 82.500.000 ευρώ που καταβλήθηκαν από το Δημόσιο ως χρηματοδοτική συμβολή. Η σύμβαση προβλέπει ότι τα χρήματα αυτά έπρεπε να είχαν δοθεί μόνον εφόσον η εταιρεία ολοκλήρωνε το σύνολο των κατασκευών της προηγούμενης παραγράφου, γεγονός που δεν έχει συμβεί.
- Είσπραξη των προστίμων ύψους 7.485.000 ευρώ και 8.362.184 ευρώ που επέβαλλε η πολεοδομία Καπανδριτίου στη Νέα οδό για κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων παραπλεύρως της ε.ο. στο ύψος της Μαλακάσας και Αφιδνών, αντίστοιχα, και που έχουν κριθεί κατεδαφιστέα.
Για όσα αναφέρονται παραπάνω έχει γίνει καταγγελία από κατοίκους και φορείς της ΒΑ Αττικής στον προϊστάμενο των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης και στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και ήδη διενεργείται προανάκριση.
Για το κίνημά μας δεν υπάρχουν συμβιβασμοί. Δεν θα δεχτούμε μεσοβέζικες λύσεις «επαναδιαπραγμάτευσης» των συμβάσεων, μόνο ως προς το τίμημα, όπως λέει το υπουργείο. Ζητάμε την κατάργηση των διοδίων.
Οι συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να καταργηθούν και η συνέχιση των εργασιών να γίνει με τη μορφή των δημοσίων έργων μέσα από έναν δημόσιο φορέα με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια. Αυτός είναι ο στόχος του κινήματός μας που ψηφίστηκε και στη 3η συνέλευση του Πανελλαδικού στη Λαμία στις 15.1.11.