13 Σεπ 2010

Το κομβόι άνοιξε τις μπάρες στα διόδια


Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΥΤΣΩΝΗ από την Ελευθεροτυπία (κλικ ΕΔΩ για το άρθρο)

«Αυτή η μπάρα πρέπει να μείνει ανοιχτή...», ήταν το σύνθημα των χιλιάδων εκδρομέων-διαδηλωτών που ταξίδεψαν στη Θεσσαλονίκη το περασμένο Σαββατοκύριακο ανοίγοντας καθ' οδόν τις κλειστές, ώς εκείνη τη στιγμή, μπάρες των διοδίων.

Δικαιολογημένα τα χαμόγελα των διαδηλωτών κατά των διοδίων. Από την Πάτρα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, η αυτοκινητοπομπή έδειξε τι μπορούν να πετύχουν οι πολίτες

Η αυτοκινητοπομπή ξεκίνησε από την Πάτρα με πρωτοβουλία του Πανελλήνιου Συντονιστικού Οργάνου κατά των Διοδίων και αρχικά αποτελούνταν από 10 λεωφορεία και άλλα τόσα Ι.Χ.

Στην πορεία και σε κάθε σταθμό διοδίων, η πομπή ενισχυόταν με δεκάδες οχήματα, τα οποία έκαναν ακόμη πιο εύκολο το έργο της διάνοιξης των διοδίων για τους επικεφαλής της διαδήλωσης.

Η ελεύθερη διέλευση των οχημάτων όχι μόνον των συγκεκριμένων εκδρομέων αλλά και όλων των άλλων οδηγών που περνούσαν εκείνη τη στιγμή από τα διόδια συνεχίστηκε έως και τα Μάλγαρα (τα οποία είναι και τα τελευταία διόδια ιδιοκτησίας του Δημοσίου στον οδικό άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης) όπου πραγματοποιήθηκε μεγάλη συγκέντρωση, πριν από την είσοδο στη Θεσσαλονίκη.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού όλα λειτούργησαν κατ' ευχήν για τους διοργανωτές της μηχανοκίνητης διαδήλωσης. Αντίσταση από τους υπαλλήλους των διοδίων δεν υπήρξε (μάλιστα φάνηκε πως ήταν προετοιμασμένοι) και ο ενθουσιασμός που προκαλούνταν με την άφιξη των οχημάτων σε κάθε σταθμό της εθνικής οδού στους διερχόμενους οδηγούς είναι μάλλον δύσκολο να περιγραφεί. Λίγο μετά τις 5 το απόγευμα του Σαββάτου η πομπή έφθανε στα Μάλγαρα, μετρώντας (κατά προσέγγιση) περισσότερα από 2.000 οχήματα, με τη συμμετοχή βέβαια και των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών της πόλης. Λίγο αργότερα οι εκδρομείς έπαιρναν θέση ανάμεσα στο πλήθος που υποδεχόταν την κυβέρνηση στα εγκαίνια της Διενούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.

«Αυτούς τους δρόμους τους έχουνε πληρώσει οι...παππούδες μας», λέει ο Στράτος Λουπάτατζης, μέλος της τοπικής κίνησης Αφιδνών και κάτοικος Ωρωπού. «Ειδικά στη βορειοανατολική Αττική, η τοποθέτηση νέων σταθμών και η αύξηση των τελών είναι προκλητική. Είναι ενθαρρυντικό, όμως το ότι 2.500 άνθρωποι καθημερινά αρνούνται το χαράτσι χωρίς να έχουν υποστεί το παραμικρό και αυτό λέει πολλά για τις εταιρείες και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο ελληνικό κράτος και στον Ελληνα πολίτη». Προτρέπει επίσης τους οδηγούς που χρησιμοποιούν συχνά δρόμους με πολλούς σταθμούς διοδίων «να σηκώνουν την μπάρα και να διέρχονται από τα διόδια χωρίς να καταβάλουν, αν δεν το θέλουν, το αντίτιμο και χωρίς να δίνουν κανένα στοιχείο αφού, όπως αναγράφεται και στα κιόσκια των σταθμών, υπάρχει κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης που καταγράφει τις πινακίδες». «Αν μας έλεγαν πως τα κέρδη των διοδίων χρησιμοποιούνταν υπέρ της ανακούφισης του ελληνικού λαού σ' αυτή την περίοδο κρίσης και όχι υπέρ της συγκέντρωσης υπερκερδών από τις ξένες και ελληνικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τους δρόμους, ίσως να θεωρούσαμε λογική την αξίωσή τους -είναι όμως πρόκληση η κατά τακτά διαστήματα αύξηση των τελών με την πρόφαση της συντήρησης των δρόμων», προσθέτει ο Στρ. Λουπάτατζης.

Στο κίνημα κατά των διοδίων συμμετέχουν επιτροπές πολιτών σε Πάτρα, Κόρινθο, Αφίδνες, Τανάγρα, Καρδίτσα, Λάρισα, Τρίκαλα, Μάλγαρα, η εθελοντική ομάδα δράσης κατά των διοδίων της Πιερίας, η πρωτοβουλία Ακρίβεια.Stop, ο σύλλογος επαγγελματιών οδηγών φορτηγών και η λίστα διαρκώς μεγαλώνει.*