ΜΕ ΤΟΝ... αραμπά προχωρούν πλέον οι εργασίες στην Κορίνθου-Πατρών. Το έργο που εντάσσεται στο δίκτυο Ελευσίνας-Κορίνθου-Πύργου-Τσακώνας, βάσει της σύμβασης που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2008, θα έπρεπε να παραδοθεί το 2014. Θα πάει τουλάχιστον ένα με ενάμιση χρόνο πίσω, όπως εκτιμά παράγοντας τεχνικής εταιρείας που συμμετέχει στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός».
Οι συνέπειες της ύφεσης φαίνεται να στέλνουν στις... ελληνικές καλένδες ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πρόκειται για άξονα συνολικού μήκους 365 χιλιομέτρων που έχει αναλάβει η κοινοπραξία, με αρχικό προυπολογισμό 2,8 δισ. ευρώ. «Ούτε σκέψη για ολοκλήρωση του έργου μέσα στην αρχική προθεσμία», σημειώνει ο ίδιος παράγοντας, ο οποίος κάνει λόγο για σοβαρές καθυστερήσεις.
Επικαλείται τον αργό ρυθμό με τον οποίο προχωρούν οι απαλλοτριώσεις σε πολλά καίρια σημεία του έργου. Παραδέχεται όμως πως μεγάλο πρόβλημα είναι και το οικονομικό. Οι ελληνικές τράπεζες χρηματοδοτούν με το... σταγονόμετρο, ενώ και τα έσοδα από τα διόδια έχουν μειωθεί έως και 15% στο πρώτο τρίμηνο.
Βάσει της σύμβασης η παραχώρηση θα είχε 30ετή διάρκεια (με αφετηρία το 2008), με τη χρηματοδότησή της να καλύπτεται κατά τα 2/3 από τραπεζικούς ομίλους και το υπόλοιπο από ίδια κεφάλαια των κατασκευαστικών ομίλων και βεβαίως από τα έσοδα των διοδίων. Το ελληνικό Δημόσιο επειδή δεν είχε κεφάλαια παραχώρησε τα διόδια. Το ΠΑΣΟΚ από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή του στη μεθόδευση της Νέας Δημοκρατίας, κάνοντας λόγο (τότε) ακόμη και για αναπροσαρμογή του κόστους διέλευσης. Επεα πτερόεντα, που μέσα στον γενικότερο... χαμό όχι μόνο έχουν ξεχαστεί, αλλά οδηγούν το υπουργείο Υποδομών στα βήματα των προκατόχων του. Θέμα επανεξέτασης του κόστους των διοδίων όχι μόνο δεν υφίσταται αλλά αντιθέτως αφήνεται ανοιχτό παράθυρο για νέα αύξησή τους, με πρόσχημα τις αλλεπάλληλες επιβαρύνσεις του ΦΠΑ.
Αποκαρδιωτική εικόνα
Οπως παραδέχονται κύκλοι του αρμόδιου υπουργείου, το Δημόσιο όχι μόνο δεν είναι σε θέση να επαναδιαπραγματευθεί με τους εργολάβους αλλά ενδέχεται να υποχρεωθεί να κάνει και νέες παραχωρήσεις, προκειμένου να μην καθυστερήσουν περισσότερο οι εργασίες.
Οπως παραδέχεται στέλεχος τεχνικής εταιρείας, η εικόνα κατά μήκος της υφιστάμενης διαδρομής Κορίνθου-Πατρών, του γνωστού δρόμου-λαιμητόμου με τα ακριβότερα διόδια στην Ευρώπη για έναν τόσο ακατάλληλο και επικίνδυνο άξονα, είναι αποκαρδιωτική. Λιγοστά εργοτάξια, κάποιες μεμονωμένες κατασκευές σηράγγων (που όμως εντάσσονται στη δεύτερη φάση του έργου) πολλές μονοδρομήσεις και περισσότερη ταλαιπωρία για τους οδηγούς. Τα αυξημένα διόδια, όμως, προεισπράττονται από τους εργολάβους για έναν δρόμο που δεν θα παραδώσουν στην ώρα του.
Ειδικά οι ελληνικές τράπεζες, που καλύπτουν ένα σημαντικό κομμάτι των κεφαλαίων, έχουν εδώ και καιρό... στραγγίξει τις χρηματοδοτήσεις και ζητούν όλο και περισσότερες εγγυήσεις από τις τεχνικές εταιρείες επικαλούμενες το ακριβό κόστος χρήματος.
Τυπικά οι συμβάσεις δεν έχουν πρόβλημα, καθώς έχουν υπογραφεί από το 2008 (και το 2009), ουσιαστικά όμως οσάκις ζητούνται κεφάλαια από τις εταιρείες οι τράπεζες ανεβάζουν το κόστος του χρήματος.
Ακόμη και για εταιρείες με μεγάλη κεφαλαιακή επάρκεια, οι τράπεζες ζητούν επιπρόσθετες εγγυήσεις (που μέχρι πέρυσι φάνταζαν εξωπραγματικές).
Οι εργολάβοι πάντως με πρόσχημα τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις προχωρούν σαν τον... κάβουρα και δεν ζητούν μεγάλες εκταμιεύσεις. Κάτι, που φαίνεται να βολεύει και τους κατασκευαστές και το αρμόδιο υπουργείο.
Μένει έτσι να... πληρώνουν την κωλυσιεργία οι οδηγοί, που αφ' ενός καταβάλλουν ακριβότερα διόδια και θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται σε έναν δρόμο- καρμανιόλα.
Συμμετέχοντες
Στην Ολυμπία Οδό μετέχει η γαλλική Vinci με 29,9% και η γερμανική Hochtief με 17%. Ελέγχουν το 46,9% της Ολυμπίας Οδού, με το υπόλοιπο να μοιράζεται μεταξύ των Ακτωρ Παραχωρήσεις (του ομίλου Ελλάκτωρ), J&Ρ Αβαξ και ΓΕΚ/Τέρνα, που έχουν από 17%. Με 2,1% συμμετέχει η Αθηνά.