Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=53429
Σε σημαντικές αλλαγές στο χάρτη των διοδίων που λειτουργούν ή επρόκειτο να λειτουργήσουν στην περιοχή πέριξ της Θεσσαλονίκης προχωρά το υπουργείο Υποδομών
Το προσεχές δίμηνο οι σταδιακές αλλαγές, οι οποίες άρχισαν ήδη σιωπηρά από την 1η Μαρτίου, θα γίνουν αισθητές και στις τσέπες των οδηγών.
Του Νίκου Ηλιάδη
Οι σημαντικότερες από αυτές περιλαμβάνουν την κατάργηση ενός σταθμού διοδίων, ο οποίος επρόκειτο να κατασκευαστεί έως το καλοκαίρι στην Κουλούρα Ημαθίας, και τη μερική κατάργηση του σταθμού στο Αιγίνιο Πιερίας. Αντ’ αυτών θα αυξηθεί κατά 20% η τιμή διέλευσης από τα διόδια των Μαλγάρων, δηλαδή από τον προσεχή Ιούνιο οι οδηγοί των Ι.Χ. αυτοκινήτων θα πληρώνουν πλέον 2,4 ευρώ έναντι 2 ευρώ που καταβάλλουν σήμερα. Οι αλλαγές αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης που έχει αρχίσει από τον περασμένο Φεβρουάριο μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», η οποία κατασκευάζει το δρόμο Ράχες Μαλιακού - Κλειδί. Υπενθυμίζεται ότι η ίδια κοινοπραξία εμπλέκεται και στην υπόθεση των Τεμπών, η εξέλιξη της οποίας θα καθορίσει εν πολλοίς και την έκβαση της συνολικής διαπραγμάτευσης.
ΣΚΙΩΔΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Ήδη από την 1η Μαρτίου τέθηκε σιωπηρά σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων στο ύψος του Αιγινίου. Καθημερινά καταγράφονται ηλεκτρονικά όλα τα αυτοκίνητα που διέρχονται από το συγκεκριμένο σταθμό και το ελληνικό δημόσιο καταβάλλει στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» 0,4 ευρώ για κάθε διέλευση. Οι ημερήσιες διελεύσεις από τα διόδια Αιγινίου ανέρχονται σύμφωνα με πληροφορίες περίπου στις 13.000, όπερ σημαίνει ότι το δημόσιο καταβάλλει στην κοινοπραξία περί τα 5.200 ευρώ ημερησίως. Το ποσό αυτό συμψηφίζεται με τις εισπράξεις που έχει το δημόσιο από το σταθμό των Μαλγάρων, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση μόλις 14 χιλιομέτρων από τον αντίστοιχο του Αιγινίου. Υπό το καθεστώς της σκιώδους λειτουργίας, χωρίς στάση και μποτιλιαρίσματα, θα λειτουργεί και στο μέλλον ο συγκεκριμένος σταθμός.
ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ Η ΚΟΥΛΟΥΡΑ Έως τις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται να λειτουργήσουν και τα πρώτα διόδια κατά μήκος της Εγνατίας οδού. Σε αυτά δεν θα περιλαμβάνονται πλέον τα διόδια στην Κουλούρα, καθώς το υπουργείο αποφάσισε την κατάργησή τους, μειώνοντας έτσι σε δώδεκα τους σταθμούς κατά μήκος της Εγνατίας. Μέρος της απώλειας εσόδων θα καλυφθεί από την αύξηση της τιμής στα διόδια των Μαλγάρων αλλά και από τη λειτουργία των διοδίων στον Πολύμυλο, τα οποία θα λειτουργήσουν στις αρχές καλοκαιριού.
ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ Η μερική κατάργηση του σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο επιλέχθηκε ως λύση μετά τις έντονες αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και την καθολική αντίδραση φορέων της Πιερίας, η οποία «φορτώθηκε» υπερβολικά με διόδια. Κέρδη από αυτή τη ρύθμιση αποκομίζουν όσοι εκτελούν τοπικές μετακινήσεις αλλά και όσοι μετακινούνται από τη νότια Πιερία προς το βόρειο τμήμα του νομού και προς την Ημαθία και αντιστρόφως. Ωφελημένοι είναι επίσης όσοι μετακινούνται από Θεσσαλονίκη προς Βέροια και αντιστρόφως λόγω της κατάργησης του σταθμού διοδίων στην Κουλούρα. Το ίδιο ισχύει και για τις μετακινήσεις από και προς Δυτική Μακεδονία, αφού για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Κοζάνη θα καταβάλλονταν διόδια σε τρεις σταθμούς έναντι δύο τώρα. Βεβαίως μέρος αυτής της ελάφρυνσης ουσιαστικά ακυρώνεται λόγω της αύξησης της τιμής των διοδίων στα Μάλγαρα. Πηγή του υπουργείου σημειώνει στη «Θ» ότι «η αύξηση στα Μάλγαρα θα γινόταν ούτως ή άλλως λόγω της προβλεπόμενης τιμαριθμοποίησης».
ΣΚΛΗΡΟ ΜΠΡΑΝΤ ΝΤΕ ΦΕΡ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ Από τον περασμένο Φεβρουάριο βρίσκεται σε εξέλιξη μία πολυεπίπεδη διαπραγμάτευση μεταξύ ελληνικού δημοσίου, εργολάβων και εκπροσώπων τραπεζών, η οποία αφορά ολόκληρο το πακέτο, από την κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων στο λεκανοπέδιο και αλλού έως τη διαχείριση των υπό κατασκευή οδικών αξόνων. Σύμφωνα με τραπεζικούς και κατασκευαστικούς κύκλους η διαπραγμάτευση ενδέχεται να ολοκληρωθεί και μετά το καλοκαίρι, καθώς λόγω των υψηλών δανειακών συμβάσεων η έκβασή της επηρεάζεται και από το κόστος δανεισμού της χώρας. Σημαντικό μέρος αυτής της διαπραγμάτευσης εξελίσσεται μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.». Αφορά τόσο το ακανθώδες ζήτημα των Τεμπών και ειδικότερα το ποιος θα πληρώσει το κόστος για την αποκατάσταση των ζημιών από τις κατολισθήσεις όσο και την εν γένει διαχείριση των εισπράξεων από τους σταθμούς διοδίων στο τμήμα Ράχες Μαλιακού - Κλειδί. Το θέμα των Τεμπών πρόκειται να λυθεί, όπως όλα δείχνουν, στη διαιτησία, αφού το ελληνικό δημόσιο θεωρεί ότι η αποκατάσταση της κοιλάδας αποτελούσε συμβατική υποχρέωση του αναδόχου. Στη διαιτησία αναμένεται να προσφύγει μέσα στους επόμενους μήνες η ανάδοχος κοινοπραξία διεκδικώντας το επιπλέον κόστος που οφείλεται στην κατολίσθηση της 17ης Δεκεμβρίου.
Προσφυγή για το Αιγίνιο Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Θ» το κεφάλαιο της διαιτησίας έχει ήδη ανοίξει αλλά σε άλλο μέτωπο από αυτό των Τεμπών. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» (σε αυτή συμμετέχουν η γαλλική VINCI, η γερμανική HOCHTIF με ποσοστό 75%, ενώ το υπόλοιπο 25% ανήκει σε όλες τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες) έχει προσφύγει στη διαιτησία για το ζήτημα των διοδίων του Αιγινίου διεκδικώντας διαφυγόντα έσοδα ύψους περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης τα διόδια έπρεπε να τεθούν σε λειτουργία από την 1η Απριλίου 2009. Το ελληνικό δημόσιο δεν αναγνωρίζει αυτό το χρέος, επειδή πολλές από τις πρόνοιες της σύμβασης παραχώρησης δεν τηρήθηκαν από πλευράς αναδόχου. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία είχε σχεδιάσει την έναρξη λειτουργίας των διοδίων για τις 21 Δεκεμβρίου 2009, αλλά την ανέστειλε, καθώς στις 17 του ίδιου μήνα είχε γίνει η κατολίσθηση στα Τέμπη. Σημαντικό διαπραγματευτικό εργαλείο στο μπραντ ντε φερ ελληνικού δημοσίου και εργολάβων αποτελεί ο σταθμός διοδίων στα Μάλγαρα. Πρόκειται για έναν από τους δύο εναπομείναντες στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας αλλά και από τους πλέον προσοδοφόρους με εισπράξεις περίπου 25 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Το ελληνικό δημόσιο, απ’ ό,τι φαίνεται, προσανατολίζεται στη λύση να παραχωρήσει μέρος αυτών των εισπράξεων, για να ελαφρύνει επιβαρημένες γειτονικές περιοχές, όπως η Πιερία.