Τη δυνατότητα επιστροφής της Αττικής Οδού στο ελληνικό Δημόσιο με άμεση εφαρμογή της προβλεπόμενης ρήτρας δεν την ζητάνε μόνο οι βουλευτές της αντιπολίτευσης με σωρεία ερωτήσεων τους, αλλά την εξετάζουν πλέον σοβαρά και στο Μαξίμου, καθώς η κυβέρνηση αναζητά αγωνιωδώς «ρευστό χρήμα» για να καλύπτει «τρέχουσες ανάγκες». Η καθυστέρηση απόδοσης της αττικής οδού καταγγέλεται ότι επιτυγχάνεται ώς τώρα «με λογιστικά τερτίπια μέσω των θυγατρικών εταιρειών, όπου η ετήσια κατανομή των μερισμάτων κέρδους (δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ) καταχωρίζεται στα έξοδα»।Η κυβέρνηση ερευνά και ελέγχει την καταγγελία για «το κόλπο χρονοκαθυστέρησης των διαχειριστών της Αττικής Οδού, με συνέπεια ιδιώτες και τράπεζες να θησαυρίζουν και να παρεμποδίζουν την επιστροφή του έργου στο Δημόσιο»। Και προτίθεται σύντομα να ανακοινώσει τα πραγματικά οικονομικά μεγέθη των εν λόγω συμβάσεων και της απόδοσης τους, τη δυνατότητα πρόωρης αποπληρωμής και απόσβεσης του κόστους κατασκευής καθώς και το ακριβές προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα πρόωρης λήξης της σύμβασης। Κι αν χρειαστεί θα γνωστοποιηθούν στη βουλή τα άρθρα της σύμβασης παραχώρησης με τις νομικές και διοικητικές ενέργειες για τη διεκδίκηση των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου.Σύμφωνα με email που πήραμε από συνεργάτη του i-R τα πράγματα εχουν ως εξης:Η Αττική Οδός, στην οποία οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου Αττικής - και κυρίως οι εργαζόμενοι - αναγκάζονται να πληρώνουν καθημερινά χαράτσι διοδίων 2,70 ευρώ, θα έπρεπε να είχε ήδη παραδοθεί στο Δημόσιο από τους ιδιώτες μεγαλοεργολάβους, ακόμη και με βάση αυτή τη «λεόντεια» σύμβαση. Ωστόσο, οι μεγαλοεργολάβοι, με διάφορα νομότυπα τρικ, πετυχαίνουν να κρύβουν τα τεράστια κέρδη τους, ενώ οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ εναλλάσσονται στην εξουσία αλλά... «αγρόν αγοράζουν».Η σύμβαση παραχώρησης, που υπογράφηκε το 1996 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, προβλέπει ότι η εκμετάλλευση από τους μεγαλοεργολάβους μπορεί να διαρκέσει από 18 έως 23 χρόνια (δηλαδή από το 2019 έως το 2024). Ωστόσο, υπάρχει ρήτρα με βάση την οποία μπορεί να παραδοθεί και νωρίτερα στο Δημόσιο, εφόσον έχει γίνει η αποπληρωμή των δανείων και η επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων (των κεφαλαίων δηλαδή που υποτίθεται έβαλαν οι ίδιοι στο έργο) με μια ελάχιστη απόδοση 11,6%.Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το έργο κόστισε 1,3 δισ. ευρώ, από τα οποία το 32% (420 εκατ. ευρώ) κατέβαλε το Δημόσιο, μαζί με τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ. Γύρω στα 675 εκατ. ευρώ ήταν τα δάνεια που σύναψαν οι εργολάβοι με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Περίπου 175 εκατ. ευρώ ήταν η ίδια συμμετοχή των εργολάβων στο έργο και για να το εγκαταλείψουν θα έπρεπε να τους επιστραφούν με μια απόδοση 11,6%, δηλαδή να πάρουν 20,30 εκατ. ευρώ παραπάνω.Τα τρελά κέρδη...Τα συνολικά έσοδα μέχρι τώρα στα 8 χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει όχι μόνο το ύψος των δανείων και των ιδίων κεφαλαίων, αλλά και το συνολικό κόστος του έργου! Αν εξαιρέσουμε τα δύο πρώτα χρόνια (2001 και 2002) που ο δρόμος δε λειτουργούσε σε όλο του το μήκος και η ημερήσια κυκλοφορία δεν ξεπερνούσε τα 36.500 οχήματα, όλα τα υπόλοιπα χρόνια τα έσοδα μόνο από τα διόδια αυξάνονταν με «τρελούς» ρυθμούς.Το 2003 άγγιξαν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το 2004 ξεπέρασαν τα 150 εκατ. ευρώ. Το 2005 ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008, με μέσο όρο ημερήσιας κυκλοφορίας 301.000 οχήματα, ξεπέρασαν τα 300 εκατ. ευρώ. Το 2009 μάλιστα που ο μέσος όρος της ημερήσιας κυκλοφορίας είναι ακόμη μεγαλύτερος, τα έσοδα από τα διόδια αγγίζουν το 1 εκατ. ευρώ την ημέρα!...και το «μεγάλο κόλπο»Ωστόσο, οι εργολάβοι ισχυρίζονται ότι τα έσοδα πηγαίνουν μόνο για την αποπληρωμή των δανείων και ότι η καταβολή μερίσματος σ' αυτούς θα αρχίσει το... 2011!Κι όμως, ούτε αυτό αληθεύει, αφού μεταχειρίζονται το εξής τρικ: Οι μεγαλοεργολάβοι της Αττικής Οδού, εκτός από την εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ», έχουν φτιάξει άλλες τρεις εταιρείες, με πρώτη και καλύτερη την εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ». Πρόκειται για την εταιρεία συμμετοχών στην οποία οι μεγαλοεργολάβοι μετέχουν με 80% (το άλλο 20% ανήκει στη γαλλική «Transroute») η οποία διαχειρίζεται τα διόδια και έχει έσοδα που υπολογίζονται επί της τιμής των διοδίων. Η εταιρεία αυτή όχι μόνο έχει κέρδη σήμερα πάνω από 23 εκατ. ευρώ, αλλά μοιράζει στους μετόχους το μεγαλύτερο μέρος από αυτά. Με βάση τους ισολογισμούς της, το 2005 μοίρασε στους μετόχους 11,6 εκατ. ευρώ, το 2006 11,2 εκατ. ευρώ, το 2007 15,7 εκατ. ευρώ και το 2008 17,16 εκατ. ευρώ. Αν προσθέσει κανείς αυτά τα ποσά (55,6 εκατ. ευρώ), θα δει ότι ξεπερνούν κατά πολύ την απόδοση των ιδίων κεφαλαίων που θα πρέπει να είναι 20,3 εκατ. ευρώ, που απαιτείται για να εγκαταλείψουν οι μεγαλοεργολάβοι το έργο.Υπάρχουν, όμως και άλλες δύο εταιρείες:Η εταιρεία «Αττικές Τηλεπικοινωνίες ΑΕ», με την οποία διαχειρίζονται ένα δίκτυο οπτικών ινών κατά μήκος της Αττικής Οδού, η οποία παρουσιάζει καθαρά κέρδη που κυμαίνονται (με βάση τους ισολογισμούς της) από 3,16 εκατ. ευρώ το 2005 έως 4 εκατ. ευρώ το 2008, τα οποία αποδίδει ως μερίσματα στους μεγαλοεργολάβους.Η εταιρεία «Αττικοί Σταθμοί ΑΕ», μέσω της οποίας διαχειρίζονται τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών που υπάρχουν στην Παλλήνη και στον Ασπρόπυργο, η οποία έχει και αυτή καθαρά κέρδη, εκ των οποίων μεγάλο μέρος διανέμεται επίσης ως μέρισμα στους μεγαλοεργολάβους.Παρ' όλα αυτά, τα κέρδη όλων αυτών των εταιρειών παρότι μοιράζονται ως μερίσματα στους μεγαλοεργολάβους δε συνυπολογίζονται στο 11,6% της απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων, επειδή υπολογίζονται ως... «έξοδα λειτουργίας» της «Αττική Οδός ΑΕ»!Ετσι με αυτό το κόλπο οι μεγαλοεργολάβοι παρατείνουν με το «έτσι θέλω» τη σύμβαση, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη σε βάρος του λαού που χρησιμοποιεί τον αυτοκινητόδρομο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την έρευνα της ίδιας της Αττικής Οδού, που έγινε το Μάρτη και τον Απρίλη ανάμεσα σε 8.000 οδηγούς, αποδείχτηκε ότι κυρίως αυτή τη χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι και οι επαγγελματίες, σε ποσοστό 73% για να πάνε και να γυρίσουν στη δουλειά τους. Μάλιστα το 51% περίπου των οδηγών πληρώνει το χαράτσι των 2,70 ευρώ, διανύοντας μικρές διαδρομές (έως 15 χιλιόμετρα) του συνολικού μήκους της, που είναι 65,20 χιλιόμετρα.Αυτό το «μεγάλο φαγοπότι» το ομολογούν οι ίδιοι οι μεγαλοεργολάβοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι μία από τις εταιρείες αυτές, η «Ελληνική Τεχνοδομική», το 2005, δηλαδή πριν συγχωνευτεί στη σημερινή «ΕΛΛΑΚΤΩΡ», στον ετήσιο απολογισμό της ανέφερε ότι αν το έργο δεν παραδοθεί νωρίτερα στο Δημόσιο, τα συνολικά έσοδα από τη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου θα φτάσουν τα 6 δισ. ευρώ, ενώ οι Ελληνες μεγαλοεργολάβοι, μαζί με τη γαλλική «Transroute», θα έχουν συνολικά έσοδα από μερίσματα 850 εκατ. ευρώ, δηλαδή πεισσότερο από 4 φορές παραπάνω από όσα προβλέπει η σύμβαση!Παλαιότερα ηβουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ασημίνα Ξηροτύρη - Αικατερινάρη είχε καταθέσει την εξης ερώτηση στη βουλή:ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝΠρος τον κ. Υπουργό: Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Γ.Σουφλιά)ΘΕΜΑ: Οι συμβάσεις παραχώρησης οδικών δικτύων και ειδικότερα της Αττικής Οδού πρέπει να επανεξετάζονται στα ενδιάμεσα στάδια.Έχει γίνει πολλή συζήτηση και έχουν κατατεθεί στο παρελθόν πολλές ερωτήσεις προς το ΥΠΕΧΩΔΕ για την σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τόσο κατά την κατασκευή του έργου (απ΄ ευθείας αναθέσεις, χαμηλή ιδιωτική συμμετοχή) όσο και κατά την περίοδο εκμετάλλευσης της οδού.Είναι επίσης γνωστό ότι η σύμβαση αυτή παραχώρησης (εκμετάλλευσης) έχει κατ΄ αρχήν μια καθορισμένη διάρκεια, και ότι θα πρέπει ενδιάμεσα και με βάση τα κυκλοφοριακά δεδομένα και τα έσοδα των διοδίων που προκύπτουν απ΄ αυτά, η σύμβαση αυτή να ελέγχεται και αν χρειασθεί να επανεξετάζεται.Αυτό το τελευταίο εφαρμόζεται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου υπάρχουν αντίστοιχες συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρίες και μάλιστα έχουν επιστραφεί σημαντικά ποσά στο κράτος στην περίπτωση «υπεραπόδοσης».Φυσικά έχει καταργηθεί το καθεστώς της απ΄ ευθείας ανάθεσης για επεκτάσεις του δικτύου επειδή αυτό αντίκειται στις διατάξεις περί ανταγωνισμού και επομένως οποιαδήποτε αντίστοιχη πρόταση, εκτός των άλλων, δεν έχει σήμερα καμία βάση. Επειδή σε αυτό ακριβώς το ενδιάμεσο στάδιο βρίσκεται η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής οδού και ήδη τα κυκλοφοριακά δεδομένα παραπέμπουν σε σημαντικά έσοδα, επειδή έξι (6) συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων βρίσκονται στην τελική φάση του διαγωνισμού και θα πρέπει το ελληνικό δημόσιο να λάβει όλα εκείνα τα μέτρα που θα διασφαλίσουν τα συμφέροντά του και κατά την περίοδο εκμετάλλευσης των δικτύων, και επειδή το σύστημα αυτό της παραχώρησης έχει εγγενείς αδυναμίες με πολλαπλές παρενέργειες στη χώρα μας.Ερωτάται ο κ. Υπουργός:1. Προτίθεται θα ελέγξει και επανεξετάσει και πότε τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με βάση τα κυκλοφοριακά δεδομένα και τα έσοδα που προκύπτουν από αυτά;2. Επιμένει και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου στο υπάρχον ασαφές και διάτρητο νομοθετικό πλαίσιο για τις συμβάσεις παραχώρησης; Καθώς και στη δυνατότητα εκμετάλλευσης από ιδιώτες και άλλων οδικών τμημάτων εκτός αυτών που κατασκευάζουν με τη σύμβαση παραχώρησης;3. Τέλος, ζητούμε να κατατεθούν τα στοιχεία από τον έλεγχο των κυκλοφοριακών δεδομένων και τα έσοδα που προκύπτουν από αυτά στην Αττική οδό σήμερα;Τωρα η νεα κυβέρνηση με τους Παπακωνσταντίνου-Κατσέλη και Ρέππα ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει τη ρήτρα της σύμβασης.Διαβάστε περισσότερα: