Πηγή: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΔΡΟΜΟΣ της Αριστεράς"
ΤΕΜΠΗ
«Κανένας διάλογος με την Επιτροπή Ακρίβεια Stop» δηλώνει στον Δρόμο η υπεύθυνη της Κοινοπραξίας.
του Μάριου Διονέλλη
Με γρήγορο ρυθμό ξεδιπλώνονται πλέον οι πτυχές στο «σήριαλ των Τεμπών», το οποίο παρακολουθούμε εδώ και τρεις μήνες. Ένα σήριαλ που παρά τη μεγάλη τηλεθέαση που θα προσέφερε είναι παντελώς «κομμένο» από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης. Ιδιαιτέρως αποκαλυπτική ήταν η ημερίδα που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη από την Επιτροπή Ακρίβεια Stop και στην οποία ακούστηκαν πολλά τόσο για τις μεθόδους της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. όσο και για τα «σκοτεινά σημεία» της σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο. Την ίδια στιγμή και ενώ μπαίνουμε στην Μεγάλη Εβδομάδα, άγνωστο παραμένει ακόμα το αν θα δοθεί στην κυκλοφορία η Εθνική Οδός για την έξοδο του Πάσχα.
Ήξεραν από καιρό…
Στην ημερίδα που διοργανώθηκε στις 20 Μαρτίου από την επιτροπή πολιτών «Ακρίβεια stop» στην αίθουσα της Ένωσης Συντακτών Θεσσαλονίκης, καυτηριάστηκαν τα σκοτεινά σημεία της σύμβασης που έχει υπογραφεί για τη διάνοιξη των σηράγγων στον Κίσσαβο μεταξύ της κατασκευαστικής κοινοπραξίας και του ελληνικού Δημοσίου. Αποκαλυπτικός ήταν ο δικηγόρος Δημήτρης Σιανίδης, από την Πιερία ο οποίος επεσήμανε πως το πρόβλημα των Τεμπών ήταν ήδη γνωστό πολύ πριν το δυστύχημα.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε επιστολές της επιβλέπουσας «Εγνατίας Α.Ε.» προς την ανάδοχο, με τις οποίες τονιζόταν η ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων για την ασφάλεια των πολιτών. Στην τελευταία από τις επιστολές αυτές, μόλις 13 μέρες πριν το δυστύχημα αναφέρονταν επί λέξει τα εξής: «…Ενόψει του επιβεβαιωμένου επικείμενου κινδύνου εκτεταμένων καταπτώσεων, των σοβαρών συνεπειών που μπορεί να επιφέρουν στην ασφάλεια των χρηστών και την κυκλοφορία της Εθνικής οδού στην περιοχή των Τεμπών και της εκπνοής της προθεσμίας που ετέθη στον Παραχωρησιούχο για άρση της παράβασης των συμβατικών του υποχρεώσεων, καλείται εκ νέου ο Παραχωρησιούχος να προβεί άμεσα σε όλα τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης του επικείμενου κινδύνου κατάπτωσης των πρανών στην περιοχή των Τεμπών».
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο κ. Σιανίδης, υπάρχουν έγγραφα που αποδεικνύουν ότι επί περίπου 10 μήνες το Ελληνικό Δημόσιο καλούσε την κατασκευάστρια κοινοπραξία να πάρει τα ανάλογα μέτρα ασφαλείας αλλά η τελευταία δεν συμμορφώνονταν.
«Κρυφτό» με τη σύμβαση
Όπως αποκάλυψε ο κ. Σιανίδης, στη σύμβαση παραχώρησης υπάρχουν πολλές ασάφειες και κακές διατυπώσεις ιδιαιτέρως ως προς το κομμάτι των υποχρεώσεων και ευθυνών της εταιρείας σε περίπτωση ατυχήματος ή κακοτεχνίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ σε κάποιο από τα άρθρα της σύμβασης ορίζεται πως ο παραχωρησιούχος (δηλαδή η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ) είναι υπεύθυνος για τα πρανή, σε άλλο άρθρο αναφέρεται πως ο παραχωρησιούχος δεν ευθύνεται για τα γεωλογικά φαινόμενα που θα υποστούν ή θα επηρεάσουν τα πρανή. Μετά την κατολίσθηση και με τα νέα δεδομένα, γίνεται φανερό πως οι ασάφειες αυτές αποδεικνύονται σωτήριες για την κοινοπραξία εφόσον μπορεί να παίξει κρυφτό με τους όρους της σύμβασης και να ξεφύγει από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων.
«Υπεύθυνοι και η εταιρία και το Δημόσιο»
«Εκεί που δεν μπορούν να ξεφύγουν είναι στις υποχρεώσεις που προέβλεπε η σύμβαση για τα μέτρα ασφαλείας» τονίζει στον Δρόμο ο κ. Σιανίδης. Υπάρχει νομικό κείμενο με τον τίτλο “συγγραφή υποχρεώσεων” στο οποίο αναφέρεται ρητά πως ο παραχωρησιούχος οφείλει να προβεί σε εργασίες συντήρησης και προστασίας πριν αρχίσουν τα έργα διάνοιξης των σηράγγων. Έπρεπε δηλαδή, να έχει γίνει ξεσκάρωμα, δηλαδή απομάκρυνση των επικίνδυνων βράχων και να έχει τοποθετηθεί προστατευτικό δίχτυ πάνω από την εθνική οδό, μέχρι τον Μάρτιο του 2009, δηλαδή 11 μήνες πριν το δυστύχημα. Τίποτα από αυτά δεν είχε γίνει και για αυτό είναι υπεύθυνοι τόσο η κοινοπραξία όσο και το ελληνικό Δημόσιο που υποτίθεται ότι επέβλεπε το έργο που παραχώρησε», τονίζει ο κ. Σιανίδης.
«Δεν υπάρχει λόγος για διάλογο»
Σε δηλώσεις της στον Δρόμο η υπεύθυνη επικοινωνίας της Κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ» Ειρήνη Ζαβρίδου παραδέχεται πως οι προληπτικές εργασίες έπρεπε να έχουν γίνει μέχρι τον Μάρτιο του 2009 και ουδέποτε πραγματοποιήθηκαν. «Για αυτό όμως ευθύνεται το Δημόσιο, εμείς ζητήσαμε να πραγματοποιήσουμε τις εργασίες αυτές, αλλά θα έπρεπε για κάποιο χρονικό διάστημα να κλείσει ο δρόμος. Τέτοια έγκριση δε μας δόθηκε ποτέ από το Δημόσιο και έτσι συνεχίσαμε κανονικά το έργο» επισημαίνει. Σχετικά με το θέμα των αποζημιώσεων η κ. Ζαβρίδου τονίζει πως «αν κάποιος πολίτης ή φορέας αξιώνει αποζημίωση για την ταλαιπωρία που υπέστη από το κλείσιμο του δρόμου πρέπει να τη ζητήσει από το Δημόσιο και όχι από την Εταιρία. Θέση της εταιρίας μας παραμένει πως η κατολίσθηση οφείλεται σε καθαρά γεωλογικά αίτια» επισημαίνει αμφισβητώντας επί της ουσίας το πόρισμα του ΤΕΕ, το οποίο μιλά και για καταπόνηση από τις οι δονήσεις των εκρήξεων για τη διάνοιξη σηράγγων, που πραγματοποιεί η κατασκευαστική εταιρία.
Τέλος, απαντώντας στην πρόσκληση για διάλογο που απευθύνει προς την εταιρία η επιτροπή πολιτών «Ακρίβεια Stop» η κ. Ζαβρίδου αποκλείει κατηγορηματικά τη συμμετοχή της ίδιας ή άλλου εκπροσώπου της κοινοπραξίας. «Δεν υπάρχει λόγος, είναι μια επιτροπή που συναντιέται για τους δικούς της λόγους, Εμείς έχουμε μια σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο και με βάση αυτή προχωράμε και συνδιαλεγόμαστε» τονίζει χαρακτηριστικά. Επ’ αυτού πάντως αξίζει να σημειωθεί πως στην αρχική πρόσκληση για συμμετοχή στην ημερίδα της 20ης Μαρτίου η εταιρία είχε επικαλεστεί τον φόρτο εργασίας στην περιοχή αναφέροντας πως «η αντιμετώπιση των εν λόγω σημαντικότατων προβλημάτων στα Τέμπη, επιβάλλει την συνεχή και απρόσκοπτη παρουσία μας στο έργο που έχει ως στόχο την έγκαιρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας. Ως εκ τούτου η παρουσία μας στην ημερίδα καθίσταται αδύνατη».
................................
Οι πρωταγωνιστές του σήριαλ
Ανάδοχος του έργου είναι η Κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» στην οποία συμμετέχουν η Hochtief (που κατασκεύασε το αεροδρόμιο Ελευθ. Βενιζέλος) η Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε. (συμφερόντων Μπόμπολα), η J&P Αβαξ, η Vinci Concessions A.E., η Αθηνά Κατασκευαστική και η ΑΕΓΕΚ.
Ως επιβλέπουσα του έργου της διάνοιξης των σηράγγων και της κατασκευής του νέου τμήματος της Εθνικής από τον Μαλλιακό έως το Κλειδί, έχει οριστεί η Δημόσια Εταιρία «Εγνατία Α।Ε.» ενώ τελικός παραχωρητής είναι το Ελληνικό Δημόσιο.
του Μάριου Διονέλλη
Με γρήγορο ρυθμό ξεδιπλώνονται πλέον οι πτυχές στο «σήριαλ των Τεμπών», το οποίο παρακολουθούμε εδώ και τρεις μήνες. Ένα σήριαλ που παρά τη μεγάλη τηλεθέαση που θα προσέφερε είναι παντελώς «κομμένο» από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης. Ιδιαιτέρως αποκαλυπτική ήταν η ημερίδα που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη από την Επιτροπή Ακρίβεια Stop και στην οποία ακούστηκαν πολλά τόσο για τις μεθόδους της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. όσο και για τα «σκοτεινά σημεία» της σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο. Την ίδια στιγμή και ενώ μπαίνουμε στην Μεγάλη Εβδομάδα, άγνωστο παραμένει ακόμα το αν θα δοθεί στην κυκλοφορία η Εθνική Οδός για την έξοδο του Πάσχα.
Ήξεραν από καιρό…
Στην ημερίδα που διοργανώθηκε στις 20 Μαρτίου από την επιτροπή πολιτών «Ακρίβεια stop» στην αίθουσα της Ένωσης Συντακτών Θεσσαλονίκης, καυτηριάστηκαν τα σκοτεινά σημεία της σύμβασης που έχει υπογραφεί για τη διάνοιξη των σηράγγων στον Κίσσαβο μεταξύ της κατασκευαστικής κοινοπραξίας και του ελληνικού Δημοσίου. Αποκαλυπτικός ήταν ο δικηγόρος Δημήτρης Σιανίδης, από την Πιερία ο οποίος επεσήμανε πως το πρόβλημα των Τεμπών ήταν ήδη γνωστό πολύ πριν το δυστύχημα.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε επιστολές της επιβλέπουσας «Εγνατίας Α.Ε.» προς την ανάδοχο, με τις οποίες τονιζόταν η ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων για την ασφάλεια των πολιτών. Στην τελευταία από τις επιστολές αυτές, μόλις 13 μέρες πριν το δυστύχημα αναφέρονταν επί λέξει τα εξής: «…Ενόψει του επιβεβαιωμένου επικείμενου κινδύνου εκτεταμένων καταπτώσεων, των σοβαρών συνεπειών που μπορεί να επιφέρουν στην ασφάλεια των χρηστών και την κυκλοφορία της Εθνικής οδού στην περιοχή των Τεμπών και της εκπνοής της προθεσμίας που ετέθη στον Παραχωρησιούχο για άρση της παράβασης των συμβατικών του υποχρεώσεων, καλείται εκ νέου ο Παραχωρησιούχος να προβεί άμεσα σε όλα τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης του επικείμενου κινδύνου κατάπτωσης των πρανών στην περιοχή των Τεμπών».
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο κ. Σιανίδης, υπάρχουν έγγραφα που αποδεικνύουν ότι επί περίπου 10 μήνες το Ελληνικό Δημόσιο καλούσε την κατασκευάστρια κοινοπραξία να πάρει τα ανάλογα μέτρα ασφαλείας αλλά η τελευταία δεν συμμορφώνονταν.
«Κρυφτό» με τη σύμβαση
Όπως αποκάλυψε ο κ. Σιανίδης, στη σύμβαση παραχώρησης υπάρχουν πολλές ασάφειες και κακές διατυπώσεις ιδιαιτέρως ως προς το κομμάτι των υποχρεώσεων και ευθυνών της εταιρείας σε περίπτωση ατυχήματος ή κακοτεχνίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ σε κάποιο από τα άρθρα της σύμβασης ορίζεται πως ο παραχωρησιούχος (δηλαδή η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ) είναι υπεύθυνος για τα πρανή, σε άλλο άρθρο αναφέρεται πως ο παραχωρησιούχος δεν ευθύνεται για τα γεωλογικά φαινόμενα που θα υποστούν ή θα επηρεάσουν τα πρανή. Μετά την κατολίσθηση και με τα νέα δεδομένα, γίνεται φανερό πως οι ασάφειες αυτές αποδεικνύονται σωτήριες για την κοινοπραξία εφόσον μπορεί να παίξει κρυφτό με τους όρους της σύμβασης και να ξεφύγει από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων.
«Υπεύθυνοι και η εταιρία και το Δημόσιο»
«Εκεί που δεν μπορούν να ξεφύγουν είναι στις υποχρεώσεις που προέβλεπε η σύμβαση για τα μέτρα ασφαλείας» τονίζει στον Δρόμο ο κ. Σιανίδης. Υπάρχει νομικό κείμενο με τον τίτλο “συγγραφή υποχρεώσεων” στο οποίο αναφέρεται ρητά πως ο παραχωρησιούχος οφείλει να προβεί σε εργασίες συντήρησης και προστασίας πριν αρχίσουν τα έργα διάνοιξης των σηράγγων. Έπρεπε δηλαδή, να έχει γίνει ξεσκάρωμα, δηλαδή απομάκρυνση των επικίνδυνων βράχων και να έχει τοποθετηθεί προστατευτικό δίχτυ πάνω από την εθνική οδό, μέχρι τον Μάρτιο του 2009, δηλαδή 11 μήνες πριν το δυστύχημα. Τίποτα από αυτά δεν είχε γίνει και για αυτό είναι υπεύθυνοι τόσο η κοινοπραξία όσο και το ελληνικό Δημόσιο που υποτίθεται ότι επέβλεπε το έργο που παραχώρησε», τονίζει ο κ. Σιανίδης.
«Δεν υπάρχει λόγος για διάλογο»
Σε δηλώσεις της στον Δρόμο η υπεύθυνη επικοινωνίας της Κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ» Ειρήνη Ζαβρίδου παραδέχεται πως οι προληπτικές εργασίες έπρεπε να έχουν γίνει μέχρι τον Μάρτιο του 2009 και ουδέποτε πραγματοποιήθηκαν. «Για αυτό όμως ευθύνεται το Δημόσιο, εμείς ζητήσαμε να πραγματοποιήσουμε τις εργασίες αυτές, αλλά θα έπρεπε για κάποιο χρονικό διάστημα να κλείσει ο δρόμος. Τέτοια έγκριση δε μας δόθηκε ποτέ από το Δημόσιο και έτσι συνεχίσαμε κανονικά το έργο» επισημαίνει. Σχετικά με το θέμα των αποζημιώσεων η κ. Ζαβρίδου τονίζει πως «αν κάποιος πολίτης ή φορέας αξιώνει αποζημίωση για την ταλαιπωρία που υπέστη από το κλείσιμο του δρόμου πρέπει να τη ζητήσει από το Δημόσιο και όχι από την Εταιρία. Θέση της εταιρίας μας παραμένει πως η κατολίσθηση οφείλεται σε καθαρά γεωλογικά αίτια» επισημαίνει αμφισβητώντας επί της ουσίας το πόρισμα του ΤΕΕ, το οποίο μιλά και για καταπόνηση από τις οι δονήσεις των εκρήξεων για τη διάνοιξη σηράγγων, που πραγματοποιεί η κατασκευαστική εταιρία.
Τέλος, απαντώντας στην πρόσκληση για διάλογο που απευθύνει προς την εταιρία η επιτροπή πολιτών «Ακρίβεια Stop» η κ. Ζαβρίδου αποκλείει κατηγορηματικά τη συμμετοχή της ίδιας ή άλλου εκπροσώπου της κοινοπραξίας. «Δεν υπάρχει λόγος, είναι μια επιτροπή που συναντιέται για τους δικούς της λόγους, Εμείς έχουμε μια σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο και με βάση αυτή προχωράμε και συνδιαλεγόμαστε» τονίζει χαρακτηριστικά. Επ’ αυτού πάντως αξίζει να σημειωθεί πως στην αρχική πρόσκληση για συμμετοχή στην ημερίδα της 20ης Μαρτίου η εταιρία είχε επικαλεστεί τον φόρτο εργασίας στην περιοχή αναφέροντας πως «η αντιμετώπιση των εν λόγω σημαντικότατων προβλημάτων στα Τέμπη, επιβάλλει την συνεχή και απρόσκοπτη παρουσία μας στο έργο που έχει ως στόχο την έγκαιρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας. Ως εκ τούτου η παρουσία μας στην ημερίδα καθίσταται αδύνατη».
................................
Οι πρωταγωνιστές του σήριαλ
Ανάδοχος του έργου είναι η Κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» στην οποία συμμετέχουν η Hochtief (που κατασκεύασε το αεροδρόμιο Ελευθ. Βενιζέλος) η Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε. (συμφερόντων Μπόμπολα), η J&P Αβαξ, η Vinci Concessions A.E., η Αθηνά Κατασκευαστική και η ΑΕΓΕΚ.
Ως επιβλέπουσα του έργου της διάνοιξης των σηράγγων και της κατασκευής του νέου τμήματος της Εθνικής από τον Μαλλιακό έως το Κλειδί, έχει οριστεί η Δημόσια Εταιρία «Εγνατία Α।Ε.» ενώ τελικός παραχωρητής είναι το Ελληνικό Δημόσιο.
...................................................
Στο αυτόφωρο λόγω διοδίων
Εν τω μεταξύ καλά κρατεί η μάχη των διοδίων και η δράση «Δεν πληρώνω» στην οποία συμμετέχουν όλο και περισσότεροι κάτοικοι της Πιερίας και των γύρω Νομών. Τελευταίο επεισόδιο είναι η παραπομπή υπαλλήλου των διοδίων στο αυτόφωρο από κάτοικο της περιοχής, όταν εκείνος αρνήθηκε να του επιτρέψει τη διέλευση χωρίς να πληρώσει. Συγκεκριμένα στις 22 Μαρτίου, στα διόδια της Λεπτοκαρυάς ένας πολίτης μέλος της Επιτροπής Αγώνα, αφού έδωσε τα στοιχεία του αρνήθηκε να πληρώσει το αντίτιμο του διοδίου. Ο υπάλληλος ωστόσο, παρά το ότι είχε σημειώσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, αρνήθηκε να σηκώσει την μπάρα. Ο πολίτης κάλεσε την αστυνομία και υπέβαλε μήνυση στον υπάλληλο για παρακώληση συγκοινωνιών. Όπως δήλωσε ο κάτοικος αναγνωρίζει πως δεν ευθύνεται ο υπάλληλος. Στην ουσία η μήνυση απευθύνεται στην εταιρία, η οποία ούτε καν παρέστη στο Αυτόφωρο ή στο Αστυνομικό Τμήμα Λιτοχώρου, το οποίο επελήφθη της υπόθεσης. Τελικά ο υπάλληλος αφέθηκε ελεύθερος μετά από εντολή του εισαγγελέα, αλλά όπως επισημαίνουν τα μέλη της Επιτροπής Αγώνα δόθηκε ακόμα ένα ηχηρό μήνυμα στην εταιρία.
Στο αυτόφωρο λόγω διοδίων
Εν τω μεταξύ καλά κρατεί η μάχη των διοδίων και η δράση «Δεν πληρώνω» στην οποία συμμετέχουν όλο και περισσότεροι κάτοικοι της Πιερίας και των γύρω Νομών. Τελευταίο επεισόδιο είναι η παραπομπή υπαλλήλου των διοδίων στο αυτόφωρο από κάτοικο της περιοχής, όταν εκείνος αρνήθηκε να του επιτρέψει τη διέλευση χωρίς να πληρώσει. Συγκεκριμένα στις 22 Μαρτίου, στα διόδια της Λεπτοκαρυάς ένας πολίτης μέλος της Επιτροπής Αγώνα, αφού έδωσε τα στοιχεία του αρνήθηκε να πληρώσει το αντίτιμο του διοδίου. Ο υπάλληλος ωστόσο, παρά το ότι είχε σημειώσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, αρνήθηκε να σηκώσει την μπάρα. Ο πολίτης κάλεσε την αστυνομία και υπέβαλε μήνυση στον υπάλληλο για παρακώληση συγκοινωνιών. Όπως δήλωσε ο κάτοικος αναγνωρίζει πως δεν ευθύνεται ο υπάλληλος. Στην ουσία η μήνυση απευθύνεται στην εταιρία, η οποία ούτε καν παρέστη στο Αυτόφωρο ή στο Αστυνομικό Τμήμα Λιτοχώρου, το οποίο επελήφθη της υπόθεσης. Τελικά ο υπάλληλος αφέθηκε ελεύθερος μετά από εντολή του εισαγγελέα, αλλά όπως επισημαίνουν τα μέλη της Επιτροπής Αγώνα δόθηκε ακόμα ένα ηχηρό μήνυμα στην εταιρία.