8 Φεβ 2010

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΔΙΟΔΙΑ - ΣΤΟΠ

Στις 6 Αυγούστου του 2008 ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είχε κάθε λόγο να πανηγυρίζει. Στην συνέντευξη του έλεγε: «Σήμερα υπογράψαμε την έναρξη της παραχώρησης και των προθεσμιών υλοποίησης της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου, δηλαδή του αυτοκινητοδρόμου «Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» και παρακάτω: «Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο και δυσκολότερο από τα μεγάλα έργα που ξεκίνησαν με την μέθοδο της παραχώρησης, ένα έργο μαμούθ μήκους 365 χλμ. και συνολικού κόστους 2,8 δις ευρώ μεγαλύτερου από το κόστος της Αττικής Οδού και της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου μαζί.» Αυτή βέβαια που είχε λόγο να πανηγυρίζει περισσότερο είναι η παραχωρησιούχος εταιρεία, με την επωνυμία ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ και η οποία είναι κοινοπραξία αποτελούμενη από Vinci Concessions SA (με 36%, πρόκειται για γαλλική πολυεθνική) Hochtief PPP Solutions (με 25%, πρόκειται για γερμανική πολυεθνική), ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε. (με 18%, συμφερόντων Μπόμπολα), J&P Άβαξ ΑΕ (με 18%, συμφερόντων Ιωάννου-Παρασκευαΐδη), και ΑΘΗΝΑ ΑΕ (2%). Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή λειτουργία και εκμετάλλευση της εθνικής οδού από τον κόμβο της Ελευσίνας μέχρι την Τσακώνα δηλαδή αυτοκινητόδρομου μήκους 365 χλμ. Από αυτά όμως θα κατασκευαστούν πλήρως τα 283 χιλιόμετρα καθώς τα 63 χλμ από την Ελευσίνα μέχρι και την Αρχαία Κόρινθο καθώς και ο περιφερειακός της Πάτρας μήκους 18 χλμ έχουν ήδη γίνει και θα χρειαστούν μόνο μικρές διορθώσεις. Για όλα αυτά ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 1,8 δις € χωρίς ΦΠΑ όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ και τα οποία θα προέρθουν: 550 εκ € (29%) από επιδότηση του Ελληνικού δημοσίου, 200 εκ € (11%) από συμμετοχή των μετόχων, 204 εκ € (11%) από τραπεζικά δάνεια και 936 εκ € (το 50%) από τα έσοδα από τα διόδια. Η σύμβαση κυρώθηκε με νόμο τον Νοέμβριο του 2007 από την βουλή και τα πρώτα προβλήματα ξεκίνησαν από τότε με την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ να μην ξεκινά το έργο παρά μόνο αφού πήρε επιπλέον 90 εκ € με το πρόσχημα ότι το έργο έτσι όπως είχε δημοπρατηθεί δεν ήταν δυνατόν από τεχνικής πλευράς να κατασκευαστεί. Η εταιρεία από την ημέρα εκείνη είχε υποχρέωση να παραδώσει: -Εντός 12 μηνών: ολοκλήρωση εργασιών στην Εθνική Οδό Κορίνθου – Πατρών για άρση επικινδυνότητας και βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών.-Εντός 20 μηνών: ολοκλήρωση αναβάθμισης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος.-Εντός 42 μηνών: ολοκλήρωση του τμήματος Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος.-Το υπόλοιπο τμήμα Πύργος – Τσακώνα μήκους 90 χλμ. θα περαιωθεί μέσα στη συνολική προθεσμία των 70 μηνών Καταρχίν να πούμε ότι οι 12 μήνες από την έναρξη του έργου έχουν παρέλθει και θεωρούμε ότι δεν έχει γίνει καμία άρση επικινδυνότητας και καμία βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών μιας και μιλάμε ακόμα για έναν δρόμο καραμανιόλα που εξακολουθεί να εγκυμονεί κινδύνους. Είναι φανερό λοιπόν ότι τουλάχιστον ως προς αυτό το κομμάτι η εταιρεία μας δουλεύει χοντρά…. Σήμερα και ενώ έχουν περάσει πάνω από 2 χρόνια από την (υποτιθέμενη ) έναρξη εργασιών η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ το μόνο που έχει κάνει είναι να κόβει δέντρα και χόρτα από τις άκρες των δρόμων και μάλιστα με τρόπο που είναι επικίνδυνος για την ασφάλεια των διερχομένων οδηγών. Βέβαια από τα διόδια έχει φροντίσει να πληρώνεται κανονικά ενώ προχώρησε και σε αυξήσεις. Καταρχήν να πούμε ότι από την συνολική χρηματοδότηση, το 29% είναι εισφορά του Ελληνικού δημοσίου, το 50% είναι έσοδα από διόδια ενώ μόλις το υπόλοιπο 21% αφορά εισφορά της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ μοιρασμένο σε δάνεια και ίδια συμμετοχή. Δηλαδή από τα 1,89 δις € που κοστίζει το έργο μόνο τα 400 εκ € θα πληρώσει η εταιρεία ενώ τα υπόλοιπα θα πληρώσουμε εμείς (μέσω των διοδίων) και το Ελληνικό κράτος (δηλαδή πάλι εμείς). Επίσης η παραχώρηση της εκμετάλλευσης των διοδίων στην ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ από τώρα, μετατρέπει τον κατασκευαστή στο να μην τον συμφέρει να δουλεύει και να τελειώσει το έργο αλλά να το καθυστερήσει όσο μπορεί (αφού ήδη πληρώνεται) πράγμα που η εταιρεία το εφαρμόζει ήδη. Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι η μη ύπαρξη παράλληλων τοπικών δρόμων που να εξυπηρετούν την τοπική κίνηση. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ Η είσπραξη διοδίων στον συγκεκριμένο δρόμο είναι παράνομη και αντίκειται στο δίκαιο της Ε.Ε. Το κοινοτικό δίκαιο θεσπίζει προϋποθέσεις για την επιβολή διοδίων. Σύμφωνα με την « ΟΔΗΓΙΑ 1999/62/ΕΚ» η οποία προβλέπει πως νοείται ως αυτοκινητόδρομος «κάθε οδός η οποία έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί ειδικά για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, η οποία δεν εξυπηρετεί τις παρόδιες ιδιοκτησίες και η οποία: i) εκτός από ορισμένα σημεία της ή εκτός από προσωρινές διευθετήσεις, διαθέτει, για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ’ εξαίρεση, με άλλα μέσα, ii) δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς, iii) χαρακτηρίζεται συγκεκριμένα ως αυτοκινητόδρομος». Επίσης στο Άρθρο 7 αναφέρει: «Διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων». Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι ο παράνομος στην υπόθεση αυτή είναι η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ και όχι αυτοί που δεν πληρώνουν διόδια. - Το να μην πληρώνεις διόδια δεν είναι παράβαση του ΚΟΚ. Η διαφορά είναι αστική, ανάμεσα στην εταιρεία και στον οδηγό. Η τροχαία δεν έχει αρμοδιότητα να επέμβει σε αυτή τη διαφορά. - Μέχρι τώρα κανένα πρόστιμο δεν έχει επιβληθεί σε κανέναν από όσους δεν πληρώνουν διόδια στις ιδιωτικές εταιρείες. - Όταν αρνούμαστε να πληρώσουμε διόδια, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε τα στοιχεία μας σε κανέναν υπάλληλο της εταιρείας (άλλωστε είναι απλά ένας ιδιωτικός υπάλληλος και δεν έχει τέτοιες αρμοδιότητες), ούτε και να υπογράψουμε οτιδήποτε. Δίνουμε τον αριθμό κυκλοφορίας μας και φεύγουμε. Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να περιμένουμε δεξιά για να έρθει ο αρμόδιος υπάλληλος ή η τροχαία. - Αν ο υπάλληλος αρνείται να μας ανοίξει τη μπάρα, μπορούμε να επιχειρήσουμε να την ανοίξουμε εμείς σηκώνοντάς τη. Το άνοιγμα της μπάρας δεν αποτελεί αδίκημα. - Η μπάρα των ιδιωτικών εταιρειών στα διόδια αντιστρατεύεται και παραβιάζει την ελευθερία μετακίνησής μας στους εθνικούς δρόμους, που προστατεύεται από το άρθρο 7 του Συντάγματος.