ΠΗΓΗ:ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Τιμαριθμική αναπροσαρμογή για φέτος προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007 για τα διόδια, ενώ το 2011 έρχονται αυξήσεις-φωτιά που θα κυμαίνονται έως και 60% επιπλέον σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Υπενθμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2008, οπότε οι κατασκευαστές ανέλαβαν τους εθνικούς δρόμους, οι τιμές είχαν αυξηθεί με βάση το περίφημο άρθρο 24 των συμβάσεων παραχώρησης από 40 έως και 150%!
Στην πράξη, η επιβάρυνση των οδηγών θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού σε πολλές περιπτώσεις έρχονται και νέοι σταθμοί είσπραξης, π.χ. στην Κορίνθου-Τρίπολης, όπου θα αυξηθούν κατά δύο μέσα στην άνοιξη. Με βάση πάντα τη σύμβαση, στο τμήμα των 170 χλμ. από τη Μεταμόρφωση Αττικής ώς τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, παρέχεται η δυνατότητα να λειτουργήσουν 12 μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί.
Με άλλα λόγια θα αντιστοιχεί ένας σταθμός διοδίων κάθε 20 χλμ.! Το περασμένο καλοκαίρι μπορεί η κοινοπραξία του συγκεκριμένου τμήματος του εθνικού δρόμου να έκανε πίσω, ανοίγοντας δύο νέους σταθμούς, αλλά υπάρχει πάντα η δυνατότητα να τοποθετηθούν μπάρες μέσα στο λεκανοπέδιο, σε σημεία όπως οι ανισόπεδοι κόμβοι Μεταμόρφωσης, Βαρυμπόμπης και στο Καλυφτάκι. Να σημειωθεί ότι το παράπλευρο οδικό δίκτυο βρίσκεται σε κακή κατάσταση και επομένως οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τον εθνικό δρόμο για τις τοπικές μετακινήσεις.
Η σημερινή κατάσταση και κυρίως η «επόμενη ημέρα» έχουν πυροδοτήσει δυναμικές κινητοποιήσεις στους περισσότερους σταθμούς διοδίων. Χθες, παρά την κακοκαιρία, κάτοικοι της ΒΑ Αττικής αλλά και δήμων του λεκανοπεδίου έδωσαν το «παρών» στον σταθμό των Αφιδνών και άνοιξαν τις μπάρες επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων για ένα δίωρο. Παρούσα ήταν επίσης ισχυρή δύναμη της αστυνομίας, καθώς και ένας εισαγγελέας ώστε να παρέμβει αν δημιουργηθεί ένταση. «Ηταν τόσο μεγάλη, δύναμη της αστυνομίας που εξοργίστηκαν οι συγκεντρωμένοι», δήλωσε στην «Ε» ο Βασ. Παπαδόπουλος, από τη συντονιστική επιτροπή. Μας ενημέρωσε ότι μέσα στην εβδομάδα προγραμματίζεται συνάντηση των επιτροπών για να αποφασιστεί η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, ενώ πληθαίνουν οι επιτροπές κατοίκων, με πιο πρόσφατες περιπτώσεις αυτές του Βόλου και της Θεσσαλονίκης. Σε παρατήρησή μας γιατί δεν είχαν οργανωθεί ανάλογες κινητοποιήσεις με τις μεγάλες αυξήσεις του 2008, ο εκπρόσωπος της επιτροπής μάς έδωσε την εξής απάντηση: «Τώρα έχουμε την οικονομική κρίση, ενώ πολλαπλασιάστηκαν και οι σταθμοί, με αποτέλεσμα να πληρώνουμε για να πάμε στη δουλειά μας».
«Το διόδιο είναι 1,78 ευρώ για 8 χλμ.», μας είπε ο Αργύρης Αλεξίου, πρόεδρος της κοινότητας Τραγάνας, κόστος που με τον νέο σταθμό που τοποθετήθηκε το φθινόπωρο αναγκάζεται το 70% των κατοίκων να πληρώνει για να πάει στην Αταλάντη. Μας μίλησε για σταθμό που λειτούργησε χωρίς να προηγηθούν οι απαιτούμενες μελέτες, ενώ δεν έχει βελτιωθεί το παράπλευρο δίκτυο για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων. Στην Τραγάνα χθες οι συγκεντρωμένοι πήγαν στα μπλόκα, αφού λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων των αγροτών δεν υπάρχει κυκλοφορία στον εθνικό δρόμο.
ΕΠΑΝΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ: Μέσα στον Φεβρουάριο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ξεκινά τη διαδικασία επαναδιαπαραγμάτευσης των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους, με βασικό στόχο τη μείωση των διοδίων. Η μείωση, που αναμένεται να οριστικοποιηθεί στα μέσα του χρόνου, θα έρθει με δραστικές περικοπές από τα έσοδα υπέρ του δημοσίου, που υπολογίζονται σε 22-25 δισ. ευρώ. Εχουν ενσωματωθεί στα διόδια και γι' αυτό έχουν τσοχτερές τιμές, ενώ θα αρχίσουν να καταβάλονται από τους οδηγούς από 1/1/2013. Οι αλλαγές όμως θα έρθουν μέσα στο 2010, καθώς οι συμβάσεις προβλέπουν ότι οι κατασκευαστές και οι τράπεζες θα έχουν αποπληρωθεί σε μια οκταετία, με επιμήκυνση του χρόνου απόσβεσης.
Τιμαριθμική αναπροσαρμογή για φέτος προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007 για τα διόδια, ενώ το 2011 έρχονται αυξήσεις-φωτιά που θα κυμαίνονται έως και 60% επιπλέον σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Υπενθμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2008, οπότε οι κατασκευαστές ανέλαβαν τους εθνικούς δρόμους, οι τιμές είχαν αυξηθεί με βάση το περίφημο άρθρο 24 των συμβάσεων παραχώρησης από 40 έως και 150%!
Στην πράξη, η επιβάρυνση των οδηγών θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού σε πολλές περιπτώσεις έρχονται και νέοι σταθμοί είσπραξης, π.χ. στην Κορίνθου-Τρίπολης, όπου θα αυξηθούν κατά δύο μέσα στην άνοιξη. Με βάση πάντα τη σύμβαση, στο τμήμα των 170 χλμ. από τη Μεταμόρφωση Αττικής ώς τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, παρέχεται η δυνατότητα να λειτουργήσουν 12 μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί.
Με άλλα λόγια θα αντιστοιχεί ένας σταθμός διοδίων κάθε 20 χλμ.! Το περασμένο καλοκαίρι μπορεί η κοινοπραξία του συγκεκριμένου τμήματος του εθνικού δρόμου να έκανε πίσω, ανοίγοντας δύο νέους σταθμούς, αλλά υπάρχει πάντα η δυνατότητα να τοποθετηθούν μπάρες μέσα στο λεκανοπέδιο, σε σημεία όπως οι ανισόπεδοι κόμβοι Μεταμόρφωσης, Βαρυμπόμπης και στο Καλυφτάκι. Να σημειωθεί ότι το παράπλευρο οδικό δίκτυο βρίσκεται σε κακή κατάσταση και επομένως οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τον εθνικό δρόμο για τις τοπικές μετακινήσεις.
Η σημερινή κατάσταση και κυρίως η «επόμενη ημέρα» έχουν πυροδοτήσει δυναμικές κινητοποιήσεις στους περισσότερους σταθμούς διοδίων. Χθες, παρά την κακοκαιρία, κάτοικοι της ΒΑ Αττικής αλλά και δήμων του λεκανοπεδίου έδωσαν το «παρών» στον σταθμό των Αφιδνών και άνοιξαν τις μπάρες επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων για ένα δίωρο. Παρούσα ήταν επίσης ισχυρή δύναμη της αστυνομίας, καθώς και ένας εισαγγελέας ώστε να παρέμβει αν δημιουργηθεί ένταση. «Ηταν τόσο μεγάλη, δύναμη της αστυνομίας που εξοργίστηκαν οι συγκεντρωμένοι», δήλωσε στην «Ε» ο Βασ. Παπαδόπουλος, από τη συντονιστική επιτροπή. Μας ενημέρωσε ότι μέσα στην εβδομάδα προγραμματίζεται συνάντηση των επιτροπών για να αποφασιστεί η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, ενώ πληθαίνουν οι επιτροπές κατοίκων, με πιο πρόσφατες περιπτώσεις αυτές του Βόλου και της Θεσσαλονίκης. Σε παρατήρησή μας γιατί δεν είχαν οργανωθεί ανάλογες κινητοποιήσεις με τις μεγάλες αυξήσεις του 2008, ο εκπρόσωπος της επιτροπής μάς έδωσε την εξής απάντηση: «Τώρα έχουμε την οικονομική κρίση, ενώ πολλαπλασιάστηκαν και οι σταθμοί, με αποτέλεσμα να πληρώνουμε για να πάμε στη δουλειά μας».
«Το διόδιο είναι 1,78 ευρώ για 8 χλμ.», μας είπε ο Αργύρης Αλεξίου, πρόεδρος της κοινότητας Τραγάνας, κόστος που με τον νέο σταθμό που τοποθετήθηκε το φθινόπωρο αναγκάζεται το 70% των κατοίκων να πληρώνει για να πάει στην Αταλάντη. Μας μίλησε για σταθμό που λειτούργησε χωρίς να προηγηθούν οι απαιτούμενες μελέτες, ενώ δεν έχει βελτιωθεί το παράπλευρο δίκτυο για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων. Στην Τραγάνα χθες οι συγκεντρωμένοι πήγαν στα μπλόκα, αφού λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων των αγροτών δεν υπάρχει κυκλοφορία στον εθνικό δρόμο.
ΕΠΑΝΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ: Μέσα στον Φεβρουάριο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ξεκινά τη διαδικασία επαναδιαπαραγμάτευσης των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους, με βασικό στόχο τη μείωση των διοδίων. Η μείωση, που αναμένεται να οριστικοποιηθεί στα μέσα του χρόνου, θα έρθει με δραστικές περικοπές από τα έσοδα υπέρ του δημοσίου, που υπολογίζονται σε 22-25 δισ. ευρώ. Εχουν ενσωματωθεί στα διόδια και γι' αυτό έχουν τσοχτερές τιμές, ενώ θα αρχίσουν να καταβάλονται από τους οδηγούς από 1/1/2013. Οι αλλαγές όμως θα έρθουν μέσα στο 2010, καθώς οι συμβάσεις προβλέπουν ότι οι κατασκευαστές και οι τράπεζες θα έχουν αποπληρωθεί σε μια οκταετία, με επιμήκυνση του χρόνου απόσβεσης.