3 Ιαν 2010

Τα δικαιώματα του καταναλωτή

Πηγη: http://ekpizo.gr


'Καταναλωτές είμαστε όλοι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική ομάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση, τη μόνη σημαίνουσα οικονομική ομάδα η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται...'Αυτά είχε πει και ο Τζών Κέννεντυ το 1962, ενώπιον του Κογκρέσου, όταν παρουσίαζε τον Νόμο για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή, αποτέλεσμα αγώνων του Αμερικάνικου λαού από τις αρχές του 20ου αιώνα, για τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν.
Δεκατρία χρόνια αργότερα (1975) η Ευρωπαϊκή Ενωση τότε Ε.Ο.Κ. εγκρίνει το πρώτο της πρόγραμμα για πολιτική προστασία και ενημέρωση καταναλωτών και αναγνωρίζει νομοθετικά τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Δεκάξι χρόνια αργότερα (1991) η ελληνική νομοθεσία κατοχυρώνει και για τον Ελληνα καταναλωτή τα δικαιώματα αυτά με την ψήφιση του πρώτου Νόμου περί Προστασίας Καταναλωτή.
Σήμερα, 17 χρόνια από την νομική κατοχύρωση των δικαιωμάτων του καταναλωτή, Πόσοι Έλληνες γνωρίζουν την ύπαρξη τους; με Ποιούς τρόπους να τα διεκδικούν, πώς, πότε και σε Ποιόν να απευθύνονται;
· Προστασία των οικονομικών συμφερόντων
Ο καταναλωτής πρέπει να προστατεύεται έναντι της κατάχρησης εκ μέρους των προμηθευτών προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό, μπορεί να επιτευχθεί με την "πάταξη" της παραπλανητικής διαφήμισης ή της αθέμιτης συμπεριφοράς στην αγορά (π.χ. στις μεθόδους μάρκετιγκ, στις συμβάσεις κλπ.)

ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
ΟΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Η οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών στην καθημερινότητά τους φαίνεται να μην έχει τέλος…
Όπως ανακοινώθηκε από τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων καθώς και τη λειτουργία των διοδίων στους άξονες Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Κόρινθος – Καλαμάτα, το αντίτιμο για τα Ι.Χ. στους σταθμούς Αφιδνών, Σχηματαρίου και Τραγάνας, αυξάνεται στα 2,75€, από τα 2€ που είναι σήμερα, (αύξηση 37,5%!!!) και στους σταθμούς από την Κόρινθο έως την Καλαμάτα, μέσω Τρίπολης, αυξάνεται στα 2,90€ από 2€ που είναι σήμερα (αύξηση 45%...). Μάλιστα, οι αυξήσεις στους σταθμούς του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη ξεκινούν άμεσα.Η κυβέρνηση, μέσω του εκπροσώπου της κ. Ρουσσόπουλου, δικαιολογείται απλά ότι η νέα αυτή τιμολογιακή πολιτική είναι σύμφωνη με τις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν επικυρωθεί από την ελληνική Βουλή, ενώ ομοίως επικαλούνται τη συμβατική ευθύνη και οι κατασκευαστικές εταιρίες. Αυτό που δε μας λένε κυβέρνηση και ιδιώτες είναι πώς μια επικυρωμένη από τη Βουλή σύμβαση δίνει το ελεύθερο στους κατασκευαστές να φορτώνουν στις πλάτες των καταναλωτών τέτοιες υπέρογκες αυξήσεις.Ανεξάρτητα όμως από την καταχρηστικότητα της επιβαρυντικής για τους καταναλωτές αυτής πολιτικής, αποτελεί πρόκληση για το κοινό αίσθημα η …προείσπραξη χρημάτων από τους καταναλωτές για έργα τα οποία απέχουν χρόνια από το να παραδοθούν έτοιμα, χωρίς κανείς να εγγυάται τόσο για το αν αυτά τελικά πραγματοποιηθούν, όσο και για την ποιότητα ή την αποτελεσματικότητά τους. Επιπλέον, δεν είναι δυνατό να ζητείται νέο χαράτσι από τους καταναλωτές, όταν η ποιότητα του εθνικού δικτύου είναι τραγική, με εκατοντάδες θανατηφόρα τροχαία κάθε χρόνο. Εύλογα αναρωτιέται κανείς: αφού τα χρήματα που σε κάθε διέλευσή μου από διόδια δίνω μέχρι στιγμής δεν έχουν βελτιώσει στο ελάχιστο τους εθνικούς άξονες, πώς είναι δυνατό να μου ζητούν περισσότερα;
Επιπλέον τέτοιες ενέργειες με εξοντωτικές αυξήσεις του ύψους 37,5% ή 45% στα διόδια, 50 έως 100% στα εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών, 17% στη ΔΕΗ, καθιστούν τουλάχιστον υποκριτική κάθε εξαγγελία για δήθεν πάταξη της ακρίβειας….
Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. προτίθεται να αντιδράσει με κάθε νόμιμο και αποτελεσματικό τρόπο ενάντια στο νέο αυτό κύμα αυξήσεων, εξετάζοντας κάθε μέσο που ο νόμος και η δυναμική του καταναλωτικού κινήματος της προσφέρουν.