1 Ιαν 2010

Νέο κύμα αυξήσεων στα χαράτσια από τις αρχές του 2010

Τετάρτη 30 Δεκέμβρη 2009





Οπως αποδείχτηκε και κατά τη χριστουγεννιάτικη έξοδο, οι οδηγοί που κινούνται στους εθνικούς οδικούς άξονες και ταλαιπωρούνται και πληρώνουν πανάκριβα χαράτσια. Μόνο μέσα σε ένα χρόνο - πέρσι - τα χαράτσια των διοδίων στο εθνικό οδικό δίκτυο αυξήθηκαν από 35% έως και 180%, ενώ φέτος, με πρόσχημα τη χιλιομετροχρέωση είχαμε άλλη μια αύξηση κατά 53% έως 73%. Mέσα στα επόμενα δύο χρόνια προβλέπεται να γίνουν νέες ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις.
Ηδη, η «Ολυμπία Οδός» ανήγγειλε αυξήσεις από 2% έως 5,3% στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα από τις αρχές Γενάρη. Ταυτόχρονα, οι σταθμοί διοδίων (μετωπικοί και πλευρικοί) «φυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια, υποχρεώνοντας τους εργαζόμενους ολόκληρων περιοχών να πληρώνουν πανάκριβα διόδια ακόμη και για τη διαδρομή από το σπίτι στη δουλειά.
Υπεύθυνη γι' αυτό το πολλαπλό ξεζούμισμα του λαού είναι η αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που παραχωρεί σε επιχειρηματικούς ομίλους το εθνικό οδικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η κερδοφορία του κεφαλαίου. Αποτέλεσμα της πολιτικής αυτής είναι οι περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης», τύπου ΣΔΙΤ, που προετοίμασε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και υπέγραψε η κυβέρνηση της ΝΔ, ενώ τα δύο αυτά κόμματα τις ψήφισαν από κοινού στη Βουλή (την τελευταία ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.). Με τις συμβάσεις αυτές οι κατασκευαστικοί όμιλοι ενώ συμβάλλουν με 5 έως 8,5% στην κατασκευή των έργων, θα τα εκμεταλλεύονται για τουλάχιστον 30 χρόνια. Και η ελάχιστη όμως αυτή χρηματοδοτική τους συμβολή στα έργα είναι αμφισβητήσιμη, καθώς αυτή υπερκαλύπτεται από τις εισπράξεις των διοδίων - και μάλιστα αυξημένων - που τους παραδόθηκαν προκαταβολικά!

Αντίθετα, το Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, αναλαμβάνει:
Τη χρηματοδότηση με «ζεστό» χρήμα των εργαζομένων (από τον κρατικό προϋπολογισμό και επιδοτήσεις της ΕΕ) του 30% έως και του 35% του κόστους των έργων.
Την παράδοση έργων που κατασκευάστηκαν πρόσφατα ή ακόμη κατασκευάζονται ύψους 2 δισ. ευρώ. Μόνο το πέταλο του Μαλιακού, που θα παραδοθεί στους ομίλους και θα βάλουν και εκεί διόδια, θα στοιχίσει τελικά πάνω από 800 εκατ. ευρώ.
Τις απαλλοτριώσεις, το ύψος των οποίων αναμένεται να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ.
Σε μερικές συμβάσεις, εκτός όλων των άλλων, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).

Οι συμπληρωματικές συμβάσεις
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά ο λαός αναγκάζεται να πληρώσει και «πανωπροίκια», μέσω διαφόρων συμπληρωματικών συμβάσεων! Ειδικότερα:
Τον περασμένο Αύγουστο η προηγούμενη κυβέρνηση ενέκρινε συμπληρωματική σύμβαση με την οποία αυξήθηκε το κόστος κατασκευής των σηράγγων των Τεμπών κατά 173 εκατ. ευρώ για την πρόσθετη κατασκευή λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση. Και βέβαια το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, δηλαδή τον ελληνικό λαό, και όχι την ιδιωτική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου».
Ανάλογη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 100 εκατ. ευρώ, διεκδικεί και η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» επικαλούμενη τον επανασχεδιασμό του τμήματος του έργου στην Κάτω Αχαγιά.
Αλλη μια συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 40 εκατ. ευρώ, διεκδικεί και η κοινοπραξία «Μορέας» για την αναβάθμιση του τμήματος Παραδείσια - Τσακώνα.
Πρόκειται, λοιπόν, για συμβάσεις λαϊκής αφαίμαξης που υποχρεώνουν το λαό να χρυσοπληρώνει τα έργα πολλαπλά: Και για την κατασκευή και για τη χρήση.
Χαράτσια και για τοπικές διαδρομές
Παράλληλα, από φέτος άρχισαν να λειτουργούν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων και έτσι είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διόδια και όσοι οδηγοί κάνουν τοπικές διαδρομές, ακόμη και στον παράδρομο της Εθνικής Αθηνών - Λαμίας. Πρώτη έκανε την αρχή η κοινοπραξία της «Ιόνιας Οδού», με την κατασκευή μιας σειράς από νέους σταθμούς (Θήβα, Τραγάνα, Καπανδρίτι, Μαλακάσα, Οινόφυτα), ενώ δεν έχει εγκαταλείψει την προσπάθεια για κατασκευή σταθμών διοδίων τόσο στον Αγιο Στέφανο, όσο και στη Βαρυμπόμπη και σε κάθε κόμβο από την Αθήνα έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας.
Το παράδειγμά της ακολουθεί τώρα και η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» που εκμεταλλεύεται το οδικό τμήμα Κλειδί Ημαθίας - Ράχες Φθιώτιδας, η οποία ετοιμαζόταν εσπευσμένα να λειτουργήσει έως τα Χριστούγεννα έναν ακόμη «μετωπικό» σταθμό στο Αιγίνιο Πιερίας, ενώ κατασκευάζει και έναν «πλευρικό» σταθμό στον ανισόπεδο κόμβο Λεπτοκαρυάς, που υπολόγιζε να θέσει σε λειτουργία στις αρχές του 2010. Τώρα βέβαια, μετά τις κατολισθήσεις στα Τέμπη, προφανώς οι σχεδιασμοί αναβάλλονται για μετά την άνοιξη του 2010.
Σημειώνουμε ότι μέχρι τον Απρίλη του 2008, που το συγκεκριμένο τμήμα πέρασε στους μεγαλοεργολάβους, λειτουργούσαν τέσσερις σταθμοί διοδίων, ενώ με βάση τη «σύμβαση παραχώρησης» έχουν δικαίωμα να τους πολλαπλασιάσουν. Συγκεκριμένα, μπορούν να λειτουργήσουν:
Εξι «μετωπικούς» σταθμούς (Κλειδί, Πυργετός, Λεπτοκαρυά, Μακρυχώρι, Μοσχοχώρι και Πελασγία), όπου θα πληρώνουν όσοι οδηγοί κινούνται στην Εθνική Οδό.
Πέντε «πλευρικούς» σταθμούς διοδίων (Λεπτοκαρυά, Πλαταμώνας, Ευαγγελισμός, Μακρυχώρι και Γυρτώνη), όπου θα πληρώνουν διόδια όσοι κινούνται στο τοπικό οδικό δίκτυο για διαδρομές ακόμη και από το σπίτι στο εργοστάσιο ή στο χωράφι!
Πλευρικά διόδια θα θέσει σύντομα και η «Ολυμπία Οδός» στο ύψος της Νέας Περάμου και των Αγίων Θεοδώρων, με πανάκριβο μάλιστα χαράτσι 2,90 ευρώ για τα ΙΧ!
Διόδια, όμως, μέχρι το καλοκαίρι θα αρχίσουν να μπαίνουν και σε 13 σταθμούς που ετοιμάζονται κατά μήκος της «Εγνατίας Οδού», αν και το έργο, που στοίχισε 6,5 δισ. ευρώ, το πλήρωσε από τον κρατικό προϋπολογισμό και κοινοτικά κονδύλια εξ ολοκλήρου ο ελληνικός λαός.