9 Μαΐ 2013

«Χαράτσι» και στους εργαζόμενους των διοδίων Ιάσμου

ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΘΟΥΝ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΟΥΣ

Για να μην πληρώσουν διόδια οι εργαζόμενοι είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν
την παλιά εθνική οδό Κομοτηνής-Ξάνθης



«Η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό…» έχει επισημάνει στο παρελθόν ο Συνήγορος του Πολίτη δικαιολογώντας τις αντιδράσεις εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών. Οι δρόμοι είναι χιλιοπληρωμένοι, όμως οι πολίτες συνεχίζουν να πληρώνουν διόδια, πλουτίζοντας εταιρίες που δήθεν φροντίζουν για την ποιότητα και την ασφάλεια του οδικού δικτύου. Μία βόλτα στην Εγνατία Οδό διαψεύδει τα όσα ισχυρίζεται η πολιτεία επιβάλλοντας το «χαράτσι» των δρόμων σε επαγγελματίες και ιδιώτες. Λακκούβες και κακοτεχνίες βάζουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και θυμώνουν τον φορολογούμενο που συνεχίζει να βάζει χρήματα σε τρύπια τσέπη. Για το λόγο αυτό τα τελευταία χρόνια αναπτύχθηκε και στην περιοχή μας το Κίνημα δεν Πληρώνω. Πατώντας σε νομικά επιχειρήματα οι πολίτες απαίτησαν την ελεύθερη διέλευση τους, από τους δρόμους που ήδη πλήρωσαν, και για ένα διάστημα τουλάχιστον όσοι το τόλμησαν το κατάφεραν. Το κίνημα ατόνησε, ωστόσο γίνονται προσπάθειες ώστε να δυναμώσει και πάλι.


ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΩΝ ΕΞΙ ΔΙΟΔΙΩΝ

Αφορμή τοπικά για την αφύπνιση των πολιτών, στάθηκε η είδηση που μετέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Αρχέλαος Γρανάς, σύμφωνα με την οποία, για την περιοχή μας, προβλέπεται η εγκατάσταση έξι συνολικά σταθμών διοδίων, σε μία απόσταση από το νομό Έβρου έως και τη Θεσσαλονίκη. Αυτή ήταν, όπως είχε δηλώσει ο αντιπεριφερειάρχης, η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης Σταύρο Καλογιάννη με τον οποίο συναντήθηκε αντιπροσωπεία από την Περιφέρεια ΑΜΘ. Οι φορείς συναντήθηκαν με τον υπουργό προκειμένου να εκφράσουν το κύμα αντιδράσεων που προκαλεί η εγκατάσταση διοδίων στη Μουσθένη Καβάλας. Όχι μόνο δεν εισακούστηκαν, αλλά έμαθαν ότι η Μουσθένη δεν είναι η τελευταία περιοχή, όπου προορίζεται η εγκατάσταση διοδίων. Ακολουθούν, όπως όλα δείχνουν, σταθμοί διοδίων στην Αλεξανδρούπολη, στο Νέστο, και πιθανόν στην Ασπροβάλτα.

ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Και μπορεί προς το παρόν να μην υπάρχουν τελικές αποφάσεις, αλλά το σχέδιο των έξι σταθμών διοδίων προχωρά. Εδώ και ένα μήνα περίπου, οι εργασίες για την εγκατάσταση του νέου σταθμού διοδίων επί της Εγνατίας Οδού στο ύψος της Μουσθένης είναι σε εξέλιξη και σε μερικούς μήνες δεν αποκλείεται να λειτουργήσει, επιβάλλοντας νέο «οδικό χαράτσι» σε επαγγελματίες και ιδιώτες. Ειδικότερα πριν από τον κόμβο της Ελευθερούπολης κατασκευάζεται ο νέος σταθμός διοδίων. Στο σημείο μεταξύ Ασπροβάλτας και Καβάλας ήδη έχουν τοποθετηθεί οι βάσεις. Όσοι διέρχονται από το συγκεκριμένο σημείο ειδοποιούνται πως η διέλευση είναι ελεύθερη, αλλά αυτό ισχύει προς το παρόν, καθώς μόλις ολοκληρωθούν τα διόδια, θα καθοριστεί και το κόστος.

Οι κάτοικοι αντιδρούν, σημειώνοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα περιθωριοποιήσει την περιοχή τους. Την ίδια ώρα μέσα στο σχεδιασμό της «Εγνατία Οδός ΑΕ» είναι η κατασκευή ενός ακόμη σταθμού διοδίων στο ύψος της Ασπροβάλτας, κάτι που σημαίνει ότι ένας οδηγός με κατεύθυνση από τη Θεσσαλονίκη προς την Καβάλα θα πρέπει να πληρώνει τρεις φορές διόδια.

ΠΕΝΤΕ ΣΤΑΘΜΟΙ ΔΙΟΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ

Να σημειωθεί πως επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν πέντε σταθμοί διοδίων. Στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά) και φυσικά στον Ίασμο Ροδόπης. Όσον αφορά στο αντίτιμο των διοδίων, καθορίζεται από την κατηγορία του οχήματος. Ειδικότερα, οι τιμές των διοδίων διαμορφώνονται ως εξής: στα 1,70 ευρώ για δίκυκλα και τρίκυκλα, στα 2,40 ευρώ για ελαφρά και επαγγελματικά οχήματα(οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20μ.), στα 6 ευρώ για επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά, λεωφορεία(οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο με δύο ή μέχρι τρεις άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20μ) και στα 8.40 ευρώ για αρθρωτά λεωφορεία και βαρέα οχήματα(οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο με τέσσερις ή περισσότερους άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20μ).

Υποχρέωση καταβολής έχουν όσοι διέρχονται από το σταθμό διοδίων εκτός εάν πρόκειται για οχήματα της Εγνατίας, πυροσβεστικά, αστυνομίας καθώς και άλλα. Ειδικότερα σύμφωνα με το σχετικό Φ.Ε.Κ (ΦΕΚ 2125 12/07/2012) απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής διοδίων έχουν:

Οχήματα ιδιοκτησίας της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», φέροντα ειδικό σήμα. Οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της Ελληνικής Αστυνομίας και των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Ασθενοφόρα. Οχήματα εταιρειών οδικής βοήθειας. Οχήματα εταιρειών λειτουργίας και συντήρησης αυτοκινητοδρόμου της «Εγνατίας οδού», που νομιμοποιούνται δυνάμει συμβάσεων να εισέρχονται στην «Εγνατία Οδό» και φέροντα ειδικό σήμα.

Επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία (Α.Μ.Α.) και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από αυτά. Τα οχήματα πρέπει να φέρουν σε εμφανές σημείο το δελτίο στάθμευσης οχημάτων των Ατόμων με Αναπηρίες (ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ «Α.Μ.Α.») το οποίο χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών και στο οποίο αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του κατόχου και ο αριθμός Μητρώου του Δελτίου Στάθμευσης (π.δ. 241/2005). Επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε αναπήρους πολέμου βαρείας αναπηρίας, εφόσον, μετά από γνωμοδότηση της Ανωτάτης Υγειονομικής Επιτροπής του Στρατού, κρίνονται απαραίτητα για την μετακίνησή τους και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνον από αυτούς. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για συγκεκριμένο περιορισμένο χρονικό διάστημα, είναι δυνατόν να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής τελών διοδίων όλες οι κατηγορίες οχημάτων, κατόπιν εντολής του αρμοδίως εξουσιοδοτημένου οργάνου της εταιρίας προς τον επικεφαλής του αντίστοιχου σταθμού διοδίων, όπου θα εφαρμοστεί το έκτακτο μέτρο.

ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ

Μόνο οι παραπάνω εξαιρούνται από την καταβολή των διοδίων και το οδικό χαράτσι δυστυχώς επιβάλλεται και στους ίδιους τους εργαζόμενους σε αυτά. Αυτό το απίστευτο και όμως ελληνικό συμβαίνει και στον Ίασμο όπου οι εργαζόμενοι προκειμένου να αποφύγουν να πληρώσουν τα 4.80 ευρώ καθημερινά, επιλέγουν για τη μετακίνηση τους την παλαιά εθνική οδό Κομοτηνής Ξάνθης. Έτσι μετακινούνται κατά ομάδες από τον παλιό δρόμο και σταθμεύουν πίσω από το κουβούκλιο των διοδίων στον Ίασμο. Διασχίζουν πεζοί το συρματόπλεγμα και εισέρχονται στους χώρους δουλειάς τους.

Εάν επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν την Εγνατία Οδό καλούνται να πληρώσουν άσχετα αν στην ουσία δε διασχίζουν τα διόδια, αλλά απλώς προσέρχονται στην εργασία τους.
Η κατάσταση χαρακτηρίζεται τουλάχιστον αστεία και από το τοπικό κίνημα κατά των διοδίων που προγραμματίζει δράσεις σε συνεργασία με τα αντίστοιχα κινήματα της υπόλοιπης Ελλάδας. Στόχος είναι αρχικά η ενημέρωση για το σχέδιο εγκατάστασης και άλλων σταθμών στη Β. Ελλάδα και έπειτα η ανάληψη πρωτοβουλιών προς τους πολίτες, στην κατεύθυνση να μην εγκατασταθούν και άλλοι σταθμοί.


Πηγή:
http://www.xronos.gr/detail.php?ID=88532