18 Ιαν 2013

Πρόοδος έργων στους πέντε οδικούς άξονες

Την πλήρη εικόνα για την πρόοδο των πέντε μεγαλύτερων οδικών έργων της χώρας και τους πόρους που έχουν μέχρι στιγμής διατεθεί έδωσε το υπουργείο Υποδομών στη Βουλή. Συγκεκριμένα, το Δημόσιο από το 2008 έως σήμερα έχει καταβάλει στις πέντε κοινοπραξίες περί το 1,5 δισ. ευρώ. Εχει κατασκευαστεί από το 17% έως το 75% των έργων, ωστόσο στα τέσσερα από τα πέντε εργοτάξια οι εργασίες έχουν σταματήσει από το 2011.


Έχει κατασκευαστεί το 17% έως 75% των αυτοκινητοδρόμων έως σήμερα 


Περί το 1,5 δισ. ευρώ έχει καταβάλει το Δημόσιο από το 2008 έως σήμερα στις πέντε κοινοπραξίες στις οποίες παραχωρήθηκαν οι κυριότεροι αυτοκινητόδρομοι της χώρας. Επιπλέον, οι τρεις από τους πέντε έχουν εισπράξει το ίδιο διάστημα περισσότερα από 855 εκατ. ευρώ από διόδια (για τους άλλους δύο δεν δόθηκαν στοιχεία). Οι ενδιαφέρουσες αυτές πληροφορίες προκύπτουν από την απάντηση που έδωσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης σε ομάδα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και πληροφορίες που έχει αποκαλύψει τους τελευταίους μήνες η «Κ».

Πιο συγκεκριμένα:

- Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα)

Οι εργασίες σταμάτησαν τον Ιούνιο του 2011. Οσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, από τα 607,6 εκατ. ευρώ έχουν καταβληθεί τα 242 εκατ. ευρώ. Επίσης το Δημόσιο έχει καταβάλει 91,1 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για την καθυστέρηση στην έναρξη της παραχώρησης του έργου και 1,6 εκατ. ευρώ ως τόκους υπερημερίας. Τέλος, έχουν καταβληθεί 9,1 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές αρχαιολογικές εργασίες. Επομένως, η Ολυμπία Οδός έχει συνολικά λάβει από το Δημόσιο 343,8 εκατ. ευρώ και έχει λαμβάνειν τουλάχιστον ακόμα 12 εκατ. ευρώ από πρόσθετες εργασίες. Από διόδια έχει εισπράξει 366,8 εκατ. ευρώ και έχει κατασκευάσει το 28,9% του έργου. Για απαλλοτριώσεις έχουν διατεθεί μέχρι στιγμής 201 εκατ. ευρώ.

- Μορέας (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα)

Οσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 271,7 εκατ. ευρώ και υπολείπεται η καταβολή 70,2 εκατ. ευρώ. Λόγω καθυστέρησης στην έναρξη παραχώρησης, το Δημόσιο αποζημίωσε τον παραχωρησιούχο με 68,44 εκατ. ευρώ. Επίσης ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 13 εκατ. ευρώ για πρόσθετες αρχαιολογικές εργασίες. Επομένως ο Μορέας έχει λάβει μέχρι στιγμής 353,1 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο και έχει εισπράξει από διόδια 114,5 εκατ. ευρώ.

Οσον αφορά τις απαλλοτριώσεις, μέχρι στιγμής έχουν κοστίσει 70 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί ο υπολογισμός των αποζημιώσεων για ακόμα 9 σημεία. Το σημαντικότερο είναι η περιμετρική οδός Καλαμάτας όπου «εκκρεμούν 52 αποβολές δυστροπούντων ιδιοκτητών σε ήδη συντελεσμένη απαλλοτρίωση».

- Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες - Κλειδί)

Οι εργασίες έχουν σταματήσει από τον Ιούνιο του 2011. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, συνολικά 296,4 εκατ. ευρώ, έχει ήδη καταβληθεί. Επιπλέον, χάρη σε μια «χαριστική» συμπληρωματική σύμβαση έχει αποφασιστεί η καταβολή επιπλέον 169 εκατ. ευρώ (για την προσθήκη λωρίδας έκτακτης ανάγκης σε σήραγγες), από τα οποία έχουν καταβληθεί τα 160,8 εκατ. ευρώ. Συνολικά, επομένως, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 457,2 εκατ. ευρώ έχοντας κατασκευάσει το 75% του έργου. Εχουν διατεθεί 44 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις.

- Νέα Οδός (Ιονία Οδός και Μεταμόρφωση - Σκάρφεια)

Οσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, έχουν καταβληθεί 139,5 εκατ. ευρώ και απομένει η καταβολή 220,5 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπογραφεί καμία συμπληρωματική σύμβαση και δεν έχει καταβληθεί κανένα ποσό για συμπληρωματικές εργασίες. Υπάρχει, όμως, σε εξέλιξη μια διαιτησία, η διαδικασία της οποίας έχει ανασταλεί λόγω της σε εξέλιξη διαπραγμάτευσης. Οσον αφορά την πρόοδο του έργου, έχει κατασκευαστεί το 30,5%. Για τις απαλλοτριώσεις, έχουν καταβληθεί 56,1 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν περίπου στο 80% των απαραίτητων εκτάσεων. Στις περιοχές αυτές δεν περιλαμβάνονται εκείνες στις οποίες υπάρχει πρόταση τροποποίησης της χάραξης από τον παραχωρησιούχο. Από διόδια, έχει εισπράξει από το 2008 έως τα τέλη του 2012 374,1 εκατ. ευρώ.

- Κεντρική Οδός (Ε65 και Σκάρφεια - Ράχες)

Οι εργασίες διεκόπησαν τον Ιανουάριο του 2011, όταν είχε κατασκευαστεί το 17% του έργου. Οσον αφορά τις απαλλοτριώσεις, «βρίσκονται σε εκκρεμότητα εξαιτίας καθυστερήσεων της δικαστικής διαδικασίας». Η ενημέρωση του υπουργείου δεν κάνει αναφορά στη χρηματοδότηση του έργου. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο είναι 517 εκατ. ευρώ εκ των οποίων η εταιρεία έχει λάβει 139,5 εκατ. ευρώ συν 5 εκατ. ευρώ τόκους για την καθυστέρηση καταβολής τους. Επιπλέον, στις 22.11.12 έλαβε με συνοπτικές διαδικασίες ακόμα 20,68 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για τη μη έγκαιρη παράδοση των απαραίτητων χώρων στον κατασκευαστή. Επομένως, έχει λάβει από το κράτος συνολικά 165,2 εκατ. ευρώ.


Πηγή:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_18/01/2013_508241
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_18/01/2013_508257