ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΦΕΡΝΟΥΝ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ
Αγαπητή «Ελευθερία»,
Η χωροθέτηση των διοδίων Πυργετού αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση, μοναδική στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Τα διόδια σχεδιάστηκαν να λειτουργούν, μετά την αποπεράτωση του ΠΑΘΕ (τη λειτουργία των τούνελ στα Τέμπη), στον παράδρομο και όχι στον κεντρικό άξονα του αυτοκινητοδρόμου. Δηλαδή κάποιος που θα ταξιδεύει από Λάρισα για Πλαταμώνα, Μεσάγγαλα, Καστρί-Λουτρό, Αιγάνη, από τον παράπλευρο δρόμο μέσω Μακρυχωρίου – Τεμπών, θα πληρώνει διόδια στον Πυργετό.
Το άδικο είναι ότι θα πληρώνει διόδια σε έναν δρόμο επικίνδυνο, που δεν παρέχει καμία ασφάλεια, γιατί σχεδιάστηκε να εξυπηρετεί τους παρόδιους και όχι να δέχεται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.
Το παράδοξο στην υπόθεση είναι ότι για να κατασκευαστούν διόδια σ’ αυτόν τον δρόμο έπρεπε να χαρακτηριστεί «ευρωπαϊκή οδός». Είναι γνωστό, σε όλους, ότι ο δρόμος αυτός δεν τηρεί αυτές τις προδιαγραφές. Τώρα με ποιο φάκελο πέρασε από την Ευρωπαϊκή επιτροπή, μάλλον θέλει ψάξιμο.
Η αρχική απόφαση του τότε «ΥΠΕΧΩΔΕ», ήταν να κατασκευαστεί, αναβάθμιση του ενός παράπλευρου, από τη Λάρισα μέχρι το Λιτόχωρο, ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, πλάτους 13 μέτρα για την εξυπηρέτηση των παρόδιων οικισμών και λόγω των αυξημένων τουριστικών απαιτήσεων της περιοχής (διαβεβαίωση του ΥΠΕΧΩΔΕ στη δημοτική αρχή του Κάτω Ολύμπου, σε σύσκεψη στην Αμαλιάδος στην οποία παρευρέθηκα ως πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, το 2002).
Όμως, στην τελική σύμβαση, που υπογράφηκε μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», ξεχάστηκαν όλα και απλά περιγράφεται αυτοκινητόδρομος πλάτους 8 μέτρων, όσο περίπου ο ένας από τους δύο ήδη κατασκευασμένους παράδρομους, με διόδια στο ύψος του Πυργετού.
Η ευθύνη είναι καθαρά του Ελληνικού Δημοσίου (ΥΠΕΧΩΔΕ), αλλά και των τότε τοπικών αρχών που δεν αντέδρασαν έγκαιρα και επαναπαύτηκαν στις προφορικές υποσχέσεις του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά, για διορθωτικές παρεμβάσεις και πρόσφατα στα μεγάλα λόγια του υφυπουργού κ. Μαγκριώτη για κατασκευή πλήρους κόμβου, είσοδο – έξοδο στον Πυργετό (τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα...).
Σήμερα αντιμετωπίζουμε το παράδοξο να πληρώνουμε διόδια για έναν δρόμο που δεν κατασκευάστηκε ακόμα, σε έναν δρόμο που δεν πληροί στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφάλειας, μη έχοντας άλλη εναλλακτική διαδρομή.
Αναφέρω, για πολλοστή φορά, μερικούς από τους λόγους που ο δρόμος είναι ακατάλληλος, επικίνδυνος και ως εκ τούτου δεν πληροί τις προϋποθέσεις να συγκαταλέγεται στο Ευρωπαϊκό δίκτυο για να τοποθετηθούν διόδια.
* Το πλάτος του υφιστάμενου δρόμου είναι 8 μέτρα με λωρίδα διέλευσης πλάτους 3,75μ και με μηδενικό σχεδόν έρεισμα. Οι κατ’ ελάχιστον διαστάσεις πρέπει να είναι 4,25μ πλάτους οδοστρώματος ανά κατεύθυνση με έρεισμα πλάτους 1,50μ σε κάθε πλευρά, δηλαδή συνολικό πλάτος δρόμου 11,5μ.
* Δεν υπάρχει ορατότητα ασφαλείας, λόγω των απότομων υψομετρικών διαφορών και των απότομων στροφών. Επίσης εμποδίζουν την ορατότητα φυσικά εμπόδια αλλά και τεχνητά από τις διάφορες κατασκευές του αυτοκινητοδρόμου, παραβάσεις του κανονισμού οικοδομικών κατασκευών, π.χ. τοίχοι στα ΣΕΟ Μακρυχωρίου.
* Δεν υπάρχουν χώροι αναστροφής, ώστε να εξυπηρετούνται οι παρόδιες ιδιοκτησίες.
* Ο υποτυπώδης κόμβος στην Κάτω Αιγάνη είναι επικίνδυνος. Δεν υπάρχουν ερείσματα και λωρίδα επιβράδυνσης.
* Δεν υπάρχει κόμβος για τα Μεσάγγαλα, με αποτέλεμα να έχουμε εκατοντάδες αυτοκινητιστικά δυστυχήματα και μάλιστα τρία θανατηφόρα.
Τους λόγους αυτούς, και πολλούς άλλους παρουσίασα στο Δημοτικό Συμβούλιο του πρώην Δήμου Κάτω Ολύμπου, στην επιτροπή διαβούλευσης του Δήμου Τεμπών και δημοσιοποίησα αρκετές φορές στα Μ.Μ.Ε. Την υπόθεση προωθούμε με την Πολιτική Κίνηση Οικολόγων Πράσινων Λάρισας, μέσω του ευρωβουλευτή μας Νίκου Χρυσόγελου στην Ευρωβουλή. Επίσης επισημάναμε την ανάγκη άμεσης αποπεράτωσης του έργου, ώστε να γίνει γρήγορα η αποκατάσταση της οικολογικής βλάβης που υπέστη ο χώρος από τα έργα και να επανέλθει ο τόπος σε ισορροπία και να ανακτήσει την πρώην οικονομική ευμάρεια».
Αστέριος Χλωρός
Η χωροθέτηση των διοδίων Πυργετού αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση, μοναδική στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Τα διόδια σχεδιάστηκαν να λειτουργούν, μετά την αποπεράτωση του ΠΑΘΕ (τη λειτουργία των τούνελ στα Τέμπη), στον παράδρομο και όχι στον κεντρικό άξονα του αυτοκινητοδρόμου. Δηλαδή κάποιος που θα ταξιδεύει από Λάρισα για Πλαταμώνα, Μεσάγγαλα, Καστρί-Λουτρό, Αιγάνη, από τον παράπλευρο δρόμο μέσω Μακρυχωρίου – Τεμπών, θα πληρώνει διόδια στον Πυργετό.
Το άδικο είναι ότι θα πληρώνει διόδια σε έναν δρόμο επικίνδυνο, που δεν παρέχει καμία ασφάλεια, γιατί σχεδιάστηκε να εξυπηρετεί τους παρόδιους και όχι να δέχεται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.
Το παράδοξο στην υπόθεση είναι ότι για να κατασκευαστούν διόδια σ’ αυτόν τον δρόμο έπρεπε να χαρακτηριστεί «ευρωπαϊκή οδός». Είναι γνωστό, σε όλους, ότι ο δρόμος αυτός δεν τηρεί αυτές τις προδιαγραφές. Τώρα με ποιο φάκελο πέρασε από την Ευρωπαϊκή επιτροπή, μάλλον θέλει ψάξιμο.
Η αρχική απόφαση του τότε «ΥΠΕΧΩΔΕ», ήταν να κατασκευαστεί, αναβάθμιση του ενός παράπλευρου, από τη Λάρισα μέχρι το Λιτόχωρο, ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, πλάτους 13 μέτρα για την εξυπηρέτηση των παρόδιων οικισμών και λόγω των αυξημένων τουριστικών απαιτήσεων της περιοχής (διαβεβαίωση του ΥΠΕΧΩΔΕ στη δημοτική αρχή του Κάτω Ολύμπου, σε σύσκεψη στην Αμαλιάδος στην οποία παρευρέθηκα ως πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, το 2002).
Όμως, στην τελική σύμβαση, που υπογράφηκε μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», ξεχάστηκαν όλα και απλά περιγράφεται αυτοκινητόδρομος πλάτους 8 μέτρων, όσο περίπου ο ένας από τους δύο ήδη κατασκευασμένους παράδρομους, με διόδια στο ύψος του Πυργετού.
Η ευθύνη είναι καθαρά του Ελληνικού Δημοσίου (ΥΠΕΧΩΔΕ), αλλά και των τότε τοπικών αρχών που δεν αντέδρασαν έγκαιρα και επαναπαύτηκαν στις προφορικές υποσχέσεις του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά, για διορθωτικές παρεμβάσεις και πρόσφατα στα μεγάλα λόγια του υφυπουργού κ. Μαγκριώτη για κατασκευή πλήρους κόμβου, είσοδο – έξοδο στον Πυργετό (τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα...).
Σήμερα αντιμετωπίζουμε το παράδοξο να πληρώνουμε διόδια για έναν δρόμο που δεν κατασκευάστηκε ακόμα, σε έναν δρόμο που δεν πληροί στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφάλειας, μη έχοντας άλλη εναλλακτική διαδρομή.
Αναφέρω, για πολλοστή φορά, μερικούς από τους λόγους που ο δρόμος είναι ακατάλληλος, επικίνδυνος και ως εκ τούτου δεν πληροί τις προϋποθέσεις να συγκαταλέγεται στο Ευρωπαϊκό δίκτυο για να τοποθετηθούν διόδια.
* Το πλάτος του υφιστάμενου δρόμου είναι 8 μέτρα με λωρίδα διέλευσης πλάτους 3,75μ και με μηδενικό σχεδόν έρεισμα. Οι κατ’ ελάχιστον διαστάσεις πρέπει να είναι 4,25μ πλάτους οδοστρώματος ανά κατεύθυνση με έρεισμα πλάτους 1,50μ σε κάθε πλευρά, δηλαδή συνολικό πλάτος δρόμου 11,5μ.
* Δεν υπάρχει ορατότητα ασφαλείας, λόγω των απότομων υψομετρικών διαφορών και των απότομων στροφών. Επίσης εμποδίζουν την ορατότητα φυσικά εμπόδια αλλά και τεχνητά από τις διάφορες κατασκευές του αυτοκινητοδρόμου, παραβάσεις του κανονισμού οικοδομικών κατασκευών, π.χ. τοίχοι στα ΣΕΟ Μακρυχωρίου.
* Δεν υπάρχουν χώροι αναστροφής, ώστε να εξυπηρετούνται οι παρόδιες ιδιοκτησίες.
* Ο υποτυπώδης κόμβος στην Κάτω Αιγάνη είναι επικίνδυνος. Δεν υπάρχουν ερείσματα και λωρίδα επιβράδυνσης.
* Δεν υπάρχει κόμβος για τα Μεσάγγαλα, με αποτέλεμα να έχουμε εκατοντάδες αυτοκινητιστικά δυστυχήματα και μάλιστα τρία θανατηφόρα.
Τους λόγους αυτούς, και πολλούς άλλους παρουσίασα στο Δημοτικό Συμβούλιο του πρώην Δήμου Κάτω Ολύμπου, στην επιτροπή διαβούλευσης του Δήμου Τεμπών και δημοσιοποίησα αρκετές φορές στα Μ.Μ.Ε. Την υπόθεση προωθούμε με την Πολιτική Κίνηση Οικολόγων Πράσινων Λάρισας, μέσω του ευρωβουλευτή μας Νίκου Χρυσόγελου στην Ευρωβουλή. Επίσης επισημάναμε την ανάγκη άμεσης αποπεράτωσης του έργου, ώστε να γίνει γρήγορα η αποκατάσταση της οικολογικής βλάβης που υπέστη ο χώρος από τα έργα και να επανέλθει ο τόπος σε ισορροπία και να ανακτήσει την πρώην οικονομική ευμάρεια».
Αστέριος Χλωρός
Πηγή:
http://www.eleftheria.gr/index.asp?cat=19&aid=38967