19 Δεκ 2011

Απόσμασμα από συνέντευξη του Μ. Βορίδη στο capital.gr

Πηγή:
http://www.capital.gr/Articles.asp?id=1359239

...
- Στο μέτωπο των μεγάλων οδικών έργων, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα των διαπραγματεύσεων του υπουργείου Υποδομών με τις τράπεζες και τις κατασκευαστικές εταιρείες για την επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών;

Σε μία δύσκολη και πολυμερή διαπραγμάτευση δεν μπορεί να τεθεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο, υπάρχει η πολιτική βούληση να έχουμε μία κατάληξη το συντομότερο δυνατόν. Έτσι, οι συζητήσεις διεξάγονται σε έντονο ρυθμό, ώστε να οδηγηθούμε στο σημείο των τελικών αποφάσεων.

Στα συγκεκριμένα ζητήματα ακόμη και ο εντοπισμός του προς επίλυση θέματος είναι περίπλοκος διότι ενέχει σύνθετες τεχνικές συζητήσεις, διαπραγματεύσεις για απαιτήσεις των οποίων η συγκρότηση είναι περίπλοκη νομικά και τεχνικά. Επομένως, μέχρι να φτάσουμε στο δια ταύτα, δηλαδή την επίλυση των χρηματοδοτικών προβλημάτων απαιτείται χρόνος.

Ας σημειωθεί ότι βαίνουν προς επίλυση ορισμένα επιμέρους προβλήματα, όπως, για παράδειγμα, αυτά που αντιμετωπίζει το τμήμα της περιφερειακής οδού Καλαμάτας στον αυτοκινητόδρομο Μορέας, έργο όπου οι κατασκευαστικές εργασίες δεν έχουν σταματήσει. Σχετικά γρήγορα θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και τα προβλήματα στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Το επόμενο μεγάλο έργο στο οποίο επιδιώκουμε να φτάσουμε σε μία κατάληξη είναι η Ολυμπία Οδός.

- Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα έχει ενεργό συμμετοχή στην χρηματοδότηση των οδικών αξόνων;

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός επιμερισμού του κινδύνου που έχει σχέση με τις συμβάσεις παραχώρησης. Σε αυτό το μηχανισμό, κατά την πρόταση της Ε.Ε., θα μπορούσε ενδεχομένως, εάν υπάρξει σχετική πολιτική απόφαση να εμπλακεί και η τράπεζα επενδύσεων. Πώς; Δεσμεύοντας και μοχλεύοντας κάποια χρήματα, δικά μας, από το ΕΣΠΑ.

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Αυτό είναι μία ιδέα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία στηρίζουμε. Θα πρέπει όμως να την εγκρίνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο. Και βεβαίως πρέπει να συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Επομένως, εκείνο που έχουμε είναι η θέση της Κομισιόν, τα υπόλοιπα κομμάτια που συνθέτουν την ευρωπαϊκή απόφαση απουσιάζουν. Για μένα η επιτυχία θα είναι να παραμείνουν οι τράπεζες στη χρηματοδότηση των έργων. Εάν παρουσιαστεί χρηματοδοτικό κενό, ανάλογα με το μέγεθός του θα δούμε από που μπορούμε να το καλύψουμε. Δεν θα επιθυμούσα να καλλιεργηθεί μία προσδοκία στους πολίτες ότι έχουμε τακτοποιήσει τα χρηματοδοτικά μας ζητήματα και με ένα μαγικό τρόπο θα εμφανιστεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα μας δώσει 1,5 δισ. ευρώ.

- Ο κ. Μαγκριώτης προ των εθνικών εκλογών 2009, αλλά και μέχρι πριν από μερικούς μήνες διαβεβαίωνε εμφατικά για την μείωση των διοδίων. Πώς αντιμετωπίζετε την συγκεκριμένη ανακολουθία του υφυπουργού Υποδομών, ο οποίος είναι πλέον στενός συνεργάτης σας;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σε επίπεδο γενικής ευχής όλοι θα επιθυμούσαμε να μειωθούν τα διόδια. Το ερώτημα όμως, που τίθεται είναι εάν, έχοντας φθηνότερα διόδια, διευκολύνεται ή δυσχεραίνεται η εκτέλεση των έργων. Τα συγκεκριμένα έργα αντιμετωπίζουν χρηματοδοτικό πρόβλημα. Συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν να μειωθεί μία από τις βασικές χρηματοδοτικές πηγές των έργων, τα διόδια.

Ωστόσο, υπάρχει ανάγκη κάποιου εξορθολογισμού του τιμήματος σε ορισμένα τμήματα. Εκτιμώ ότι εάν επιλύσουμε τα βασικά προβλήματα των οδικών έργων, οι εταιρείες αυτοβούλως θα υιοθετήσουν μία εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. Και βέβαια δεν μιλάμε για γενικευμένη μείωση των διοδίων, αλλά για στοχευμένες παρεμβάσεις που εντάσσονται στο πλαίσιο της γενικότερης συζήτησης για την χρηματοδότηση των έργων.

- Πάντως οι κ.κ. Ρέππας και Μαγκριώτης έκαναν λόγο στο πρόσφατο παρελθόν για μείωση των διοδίων έως και 30%.

Δεν έχω καμία αντίρρηση. Μακάρι να βρίσκαμε λύση να μειώσουμε τα διόδια. Αλλά πρέπει να αποφασίσουμε: θέλουμε τα έργα ή όχι; Θέλουμε 6,5 δισ. ευρώ που κατευθύνονται στην ελληνική οικονομία, 10.000-15.000 θέσεις εργασίας και την ανάπτυξη που δημιουργούν οι εκτελεσμένοι δρόμοι;

Εάν υπάρχει φόρμουλα που επιτρέπει την μείωση των πηγών χρηματοδότησής έργων με χρηματοδοτικό πρόβλημα, πολύ ευχαρίστως να μειώσουμε το τίμημα. Επειδή όμως δεν έχω εικόνα πώς αυτό θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί, φοβάμαι ότι δεν μπορώ να δεσμευθώ σε μία τέτοια πολιτική. Δεν υφίσταται πολιτική διοδίων, εάν δεν έχουμε δρόμο.

- Οι επαγγελματίες οδηγοί εξακολουθούν σε μεγάλο βαθμό να μην καταβάλλουν τα τέλη διέλευσης, ενώ η υφιστάμενη νομοθεσία δεν εφαρμόζεται. Δεδομένου ότι το γεγονός αυτό μεγαλώνει την «μαύρη τρύπα» στα έσοδα των οδικών αξόνων, εξετάζετε την λήψη επιπρόσθετων μέτρων;

Το αντίτιμο που δεν δέχεται να καταβάλλει ένας πολίτης, θα κληθεί να το πληρώσει ένας συμπολίτης του. Και εάν κανείς δεν πληρώνει, οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες. Άρα εδώ απαιτείται να αντιληφθούν οι πολίτες ποιο είναι το διακύβευμα.

Και επειδή μπορεί να μην επιτυγχάνουμε ομοφωνία, είναι προφανές ότι πάντοτε υπάρχει ο νόμος.

 Και εάν ο νόμος δεν είναι αρκετός, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε νομοθετική παρέμβαση, ώστε να καταστεί αρκετός. Λογικές που υπονομεύουν το γενικό καλό, προβάλλοντας επιμέρους αιτήματα δεν έχουν νόημα στην παρούσα, τόσο δύσκολη συγκυρία για τον τόπο. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το βασικό αναπτυξιακό εργαλείο της χώρας μας είναι αυτά τα έργα...