Σε τεντωμένο σχοινί κινούνται οι διαπραγματεύσεις για τη συνέχιση των εργασιών σε τέσσερις αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας. Οι τράπεζες ζητούν αύξηση των επιτοκίων δανεισμού κατά 100-350 μονάδες, ειδάλλως αποχωρούν από τα έργα. Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να έχουν ληφθεί ως τα τέλη Ιουλίου. Θετική εξέλιξη, αλλά όχι δεσμευτική η υπογραφή του «Μνημονίου Συναντίληψης».
Τα πιστωτικά ιδρύματα αποτελούν τις κύριες πηγές χρηματοδότησης των αυτοκινητόδρομων, μετέχοντας με 3,3 δισ. ευρώ ή 38% στην κατασκευή των έργων. Οι 43 εμπλεκόμενες τράπεζες (11 ελληνικές και 32 ξένες) επιθυμούν να αυξηθούν σημαντικά τα επιτόκια με τα οποία δανείζουν τις κατασκευαστικές εταιρείες, καθότι τα έργα -σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα- κρίνονται ασύμφορα. Από την άλλη πλευρά, εφόσον οι τράπεζες πετύχουν άνοδο των επιτοκίων δανεισμού, οι κατασκευαστικές εταιρείες εκτιμάται ότι θα μετακυλήσουν το κόστος στα διόδια. Ό,τι δηλαδή απεύχεται το Υπουργείο Υποδομών.
Το σημερινό αδιέξοδο επιβαρύνεται από τη μείωση της κυκλοφορίας κατά 4%-21% ανά αυτοκινητόδρομο, σε συνδυασμό με τη ραγδαία αύξηση της βενζίνης, η οποία έχει διαταράξει το χρηματοοικονομικό μοντέλο των αυτοκινητόδρόμων.
Οι τράπεζες έχουν διαμηνύσει στους εργολάβους και στην Πολιτεία ότι «τα έργα πρέπει να καθαρίσουν, πρέπει να υπάρξουν καθαρές δεσμεύσεις». Η σταθεροποίηση της ροής των εσόδων, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αποτελεί το γόρδιο δεσμό μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Το Υπουργείο Υποδομών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, έχει εισηγηθεί στις κοινοπραξίες και τα πιστωτικά ιδρύματα δυο προτάσεις για το ξεπέρασμα του σημερινού αδιεξόδου. Η πρώτη έχει βραχυπρόθεσμη ισχύ έως τα τέλη του 2011. Προβλέπει τη δημιουργία εγγυητικού λογαριασμού 500 εκατ. ευρώ στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Το Δημόσιο θα προκαταβάλει 500 εκατ. ευρώ, προκειμένου το ίδιο ποσό να εισφέρουν οι τράπεζες προς τους παραχωρησιούχους για να επανεκκινήσουν τα έργα. Η δεύτερη πρόταση προβλέπει τη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού με την ονομασία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι». Η εταιρεία αυτή θα προικοδοτηθεί με τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια, τα οποία υπολογίζονται σε 20 δισ. ευρώ ως τη λήξη των 30ετών συμβάσεων παραχώρησης....
Περισσότερα:
http://www.isotimia.gr/default.asp?pid=24&ct=6&artid=97181