Από την "Ελευθεροτυπία". Οι υπογραμμίσεις εκ μέρους του blog
Πίσω από το εντυπωσιακό περιθώριο μείωσης των διοδίων επιχειρεί η κυβέρνηση να κρύψει τα... νέα δώρα που προσφέρει στους παραχωρησιούχους προκειμένου οι κοινοπραξίες να μην «κλείσουν» τα εργοτάξια.
Οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών ανακοίνωσαν προτάσεις διάσωσης των συμβάσεων παραχώρησης, προβάλλοντας την προοπτική μείωσης των διοδίων έως και 50% σε ορισμένες διαδρομές. Πρακτικά η πρόταση των Γ. Παπακωνσταντίνου και Δημ. Ρέππα προβλέπει τη μείωση έως 30% στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία ή βρίσκονται σε τελικό στάδιο κατασκευής και έως 50% σε έργα που είναι σε πρώιμο στάδιο.
Ομως κάτω από τον πανηγυρικό τόνο που επιχείρησε να προσδώσει η κυβέρνηση κρύβεται η ουσία που λειτουργεί προς όφελος κυρίως των εργολάβων. Ουσιαστικά οι κατασκευαστές φαίνεται πως εξασφαλίζουν όχι μόνο την ανάθεση της απευθείας παράτασης των υφιστάμενων συμβάσεων αλλά κυρίως τη χρηματοδότηση των έργων και την προείσπραξη ακόμη μεγαλύτερων κονδυλίων.
Η προεξόφληση
Οπως είχε επισημάνει η «Οικονομία» (στις 27/3) η κυβέρνηση «με δέλεαρ τη διαχείριση των διοδίων» επιχειρεί να δημιουργήσει ένα «πλήρες πακέτο προεξόφλησης», που σύμφωνα με μελέτη κατασκευαστικής εταιρείας (που συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό) θα μπορούσε να αποφέρει έως και 18-20 δισ. ευρώ στο Δημόσιο. Για να εισπράξει όσο το δυνατόν νωρίτερα κεφάλαια το Δημόσιο και να συνεχιστεί απρόσκοπτα η κατασκευή των πέντε οδικών αξόνων «βγάζει στο σφυρί» μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης. Ετσι όμως αποστερεί τα κρατικά ταμεία από πολύ περισσότερα χρήματα που φέρνει η «ωρίμανση» των συμβάσεων παραχώρησης.
Οπως σημείωνε επιχειρηματίας του κλάδου, με αυτόν τον τρόπο οι παραχωρησιούχοι δεν βάζουν ούτε... ευρώ επιπλέον, οι τράπεζες συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται τη ροή χρήματος (χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση ή υποχρέωση χρηματοδότησης) και αυτός που πληρώνει το... τίμημα παραμένει ο οδηγός.
Οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών ανακοίνωσαν προτάσεις διάσωσης των συμβάσεων παραχώρησης, προβάλλοντας την προοπτική μείωσης των διοδίων έως και 50% σε ορισμένες διαδρομές. Πρακτικά η πρόταση των Γ. Παπακωνσταντίνου και Δημ. Ρέππα προβλέπει τη μείωση έως 30% στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία ή βρίσκονται σε τελικό στάδιο κατασκευής και έως 50% σε έργα που είναι σε πρώιμο στάδιο.
Ομως κάτω από τον πανηγυρικό τόνο που επιχείρησε να προσδώσει η κυβέρνηση κρύβεται η ουσία που λειτουργεί προς όφελος κυρίως των εργολάβων. Ουσιαστικά οι κατασκευαστές φαίνεται πως εξασφαλίζουν όχι μόνο την ανάθεση της απευθείας παράτασης των υφιστάμενων συμβάσεων αλλά κυρίως τη χρηματοδότηση των έργων και την προείσπραξη ακόμη μεγαλύτερων κονδυλίων.
Η προεξόφληση
Οπως είχε επισημάνει η «Οικονομία» (στις 27/3) η κυβέρνηση «με δέλεαρ τη διαχείριση των διοδίων» επιχειρεί να δημιουργήσει ένα «πλήρες πακέτο προεξόφλησης», που σύμφωνα με μελέτη κατασκευαστικής εταιρείας (που συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό) θα μπορούσε να αποφέρει έως και 18-20 δισ. ευρώ στο Δημόσιο. Για να εισπράξει όσο το δυνατόν νωρίτερα κεφάλαια το Δημόσιο και να συνεχιστεί απρόσκοπτα η κατασκευή των πέντε οδικών αξόνων «βγάζει στο σφυρί» μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης. Ετσι όμως αποστερεί τα κρατικά ταμεία από πολύ περισσότερα χρήματα που φέρνει η «ωρίμανση» των συμβάσεων παραχώρησης.
Οπως σημείωνε επιχειρηματίας του κλάδου, με αυτόν τον τρόπο οι παραχωρησιούχοι δεν βάζουν ούτε... ευρώ επιπλέον, οι τράπεζες συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται τη ροή χρήματος (χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση ή υποχρέωση χρηματοδότησης) και αυτός που πληρώνει το... τίμημα παραμένει ο οδηγός.