11 Φεβ 2011

Δ. Ρέππας: Δεχόμαστε τον ακτιβισμό, όχι τη μη καταβολή διοδίων...

Σταυρογιάννη Λ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 10/02/2011
πηγή: ΑΥΓΗ
Εγκατέλειψε τους χαρακτηρισμούς αυτή τη φορά ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας κατά του κινήματος των διοδίων "Δεν πληρώνω", υποδεικνύοντας όμως τρόπους αντίδρασης συνοδεία απειλών όπως "η κατάχρηση δεν είναι επιτρεπτή" σε ψηφισμένους νόμους. Ο υπουργός... επιτρέπει στους πολίτες να αναπτύσσουν και να διαδίδουν τις απόψεις τους και με "στοιχεία ακτιβισμού", αλλά ώς εκεί. Απέφυγε να τοποθετηθεί ευθέως για το περιεχόμενο και την ημερομηνία κατάθεσης της τροπολογίας, η οποία έχει προαναγγελθεί κατ' απαίτηση των παραχωρησιούχων, να μετατραπεί σε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η άρνηση των πολιτών να πληρώσουν διόδια, λέγοντας μόνον ότι με τα όσα ισχύουν σήμερα αστυνομικό όργανο δεν μπορεί να παρέμβει.
Νομιμοποιούνται και τα "αυθαίρετα" των αυτοκινητόδρομων
Κατά τη διάρκεια βραδινής συνέντευξης Τύπου με αφορμή την έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του σχεδίου νόμου "ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων μελετών και δημοσίων έργων, ίδρυση Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων", ο υπουργός άφησε να διαφανεί ότι οι διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση των πέντε συμβάσεων παραχώρησης θα αφορούν πολύ συγκεκριμένους όρους. Για εξορθολογισμό πτυχών τους μίλησε, όπως "εκλογίκευση της κλιμάκωσης του ύψους των διοδίων σε τμήματα που κατασκευάζονται, εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες, διευκόλυνση των τοπικών μετακινήσεων, εφαρμογή αναλογικών διοδίων ανά τμήμα και απόσταση".
Όσον αφορά το σχέδιο νόμου, το οποίο έρχεται σε μια περίοδο που το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει συρρικνωθεί δραματικά, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργού, αλλάζει τον τρόπο ανάθεσης και υλοποίησης μελετών και έργων, ενώ ιδρύεται ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου Μελετών και Έργων, η οποία θα έχει την ευθύνη παρακολούθησης έργων και μελετών από την προκήρυξη της μελέτης μέχρι την ολοκλήρωση του έργου. Αναλυτικότερα, για την ανάθεση των μελετών προϋπολογισμού πάνω από 300.000 ευρώ, η τεχνική προσφορά θα μετράει σε ποσοστό 70% και η οικονομική σε ποσοστό 30%. Για μελέτες μικρότερου προϋπολογισμού καταργείται η έκπτωση ως ποσοστό ανώτατου ορίου 20%, ενώ για μελέτες κυρίως των ΟΤΑ, προϋπολογισμού 30.000 ευρώ, η απευθείας ανάθεση θα γίνεται με κλήρωση.
Αυξάνονται οι κατηγορίες των μελετών και προσδιορίζονται τέσσερις γενικές κατηγορίες (κτηριοδομικών, συγκοινωνιακών, λιμενικών και υδραυλικών έργων). Στις αναθέσεις των έργων παραμένει το μειοδοτικό σύστημα, ενώ για έργα προϋπολογισμού άνω των 4,8 προβλέπεται μικρό σύστημα με συνδυασμό τριών κριτηρίων: την οικονομική προσφορά, προσφορά χρόνου (μικρότερη διάρκεια κατασκευής) και "εγγύηση ποιότητας για μεγαλύτερη χρονική περίοδο" έναντι βλάβης κ.λπ. Στις περιπτώσεις που τα ποσοστά των εκπτώσεων είναι υπερβολικά μεγάλα, πάνω από το 12%, η εξέλιξη των εργασιών θα παρακολουθείται "πιο στενά" από την αρμόδια αρχή.
Ο υπουργός μίλησε για κατάργηση της πανσπερμίας στους κανόνες δημοπράτησης των έργων με τη θέσπιση γενικού κανονισμού, ενώ σε περιπτώσεις εξαίρεσης, π.χ. ΔΕΗ, θα απαιτείται έγκριση. Βεβαίως, όλως τυχαίως λησμόνησε τον νόμο για τις γρήγορες επενδύσεις που επιτρέπει τη δημοπράτηση έργων από την Ανώνυμη Εταιρεία "Επενδύστε στην Ελλάδα". Για την εξασφάλιση ρευστότητας των εργοληπτικών επιχειρήσεων επανέρχεται η δυνατότητα εκχώρησης του συμβατικού εργολαβικού ανταλλάγματος σε πιστωτικά ιδρύματα με τη δέσμευση του Δημοσίου για την καταβολή του εκτελεσμένου και ελεγμένου εργολαβικού ανταλλάγματος.
Το σχέδιο νόμου 90 άρθρων περιλαμβάνει και πλήθος άσχετων διατάξεων. Για παράδειγμα, νομιμοποιούνται οι αυθαίρετοι σταθμοί διοδίων της Νέας Οδού στις Αφίδνες και όχι μόνο, καθώς προβλέπεται ότι η έγκριση των μελετών εφαρμογής Σταθμών Διοδίων, Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και Κέντρων Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων "επέχει θέση οικοδομικής άδειας των εγκαταστάσεων αυτών και οι κατασκευασθείσες βάσει των μελετών αυτών εγκαταστάσεις θεωρούνται κατά πάντα νόμιμες".
Λ. ΣΤΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ