14 Φεβ 2011

Διόδια: έρχεται μπαράζ αυξήσεων

Και νέο μπαράζ αυξήσεων έρχεται μέσα στο 2011 στις τιμές των διοδίων στις εθνικές οδούς Αθηνών - Κορίνθου και Αθηνών - Υλίκης, που θα επιβαρύνουν τα σημερινά τιμολόγια τουλάχιστον κατά 50%!
Με βάση τις συμβάσεις του 2007 στα συγκεκριμένα τμήματα, που έχουν και τη μεγαλύτερη κυκλοφορία, προβλέπονται καινούργιες τιμές και μάλιστα σε δύο δόσεις. Η πρώτη είναι 20% και θα ισχύσει τον Μάρτιο, ενώ η δεύτερη 30% τον Ιούνιο. Και οι δύο συνδέονται με την πορεία υλοποίησης των έργων εκσυγχρονισμού των δύο τμημάτων, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2009 αλλά ακόμη βρίσκονται σε φάση κατασκευής.
Για τον ίδιο λόγο από τις αρχές Ιανουαρίου οι εργολάβοι του αυτοκινητόδρομου από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας έχουν ζητήσει να αυξήσουν τις ισχύουσες τιμές κατά 33%, όπως προβλέπει η σύμβαση. Η κίνηση αυτή έχει «παγώσει» έπειτα από εκτίμηση της κρατικής εταιρείας της Εγνατίας οδού, που ασκεί την επίβλεψη του έργου, σύμφωνα με την οποία οι εργολάβοι δεν έχουν εφαρμόσει τις συμβατικές υποχρεώσεις τους.
Οι τιμές και οι πυκνοί σταθμοί διοδίων αποτελούν βασικό σημείο στις συζητήσεις του υπουργείου Υποδομών με τους εργολάβους στο πλαίσιο της αναθεώρησης των συμβάσεων, με το πρώτο να εισηγείται:
* Μείωση των τιμών σέ όλα τα υπό κατασκευή τμήματα, που θα φτάνει ώς το 50%. Αφορά κυρίως την Κορίνθου - Πατρών και το τμήμα των Τεμπών.
* Γενική μείωση των τιμών σε όλους τους σταθμούς και ειδικά προγράμματα για περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει ή δεν είναι επαρκές το παράπλευρο δίκτυο.
* Δεν θα υλοποιηθεί η πρόβλεψη για τη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων σε καινούργια τμήματα, όπως η παράκαμψη Αγρινίου.
Το μεγάλο θέμα είναι τα προβλήματα που υπάρχουν στα έργα σε τμήματα όπου δεν είχαν αντιμετωπιστεί οι περιβαλλοντικές συνθήκες. Θεωρείται βέβαιο ότι ο αυτοκινητόδρομος μετά την Πάτρα θα προχωρήσει με δυσκολία, αφού υπάρχει απαγορευτικό για τις περιοχές Καϊάφα και Βραχνέικα. Το ίδιο ισχύει για την Κλόκοβα, την προστατευόμενη ζώνη κοντά στο Αντίρριο. Το ΣτΕ έχει απαγορεύσει τα έργα σε τμήμα 25 χλμ. στα όρια του βιότοπου της αρκούδας στη συμβολή του νέου αυτοκινητόδρομου δυτικής Θεσσαλίας (Ε-65) με την Εγνατία οδό. Το τμήμα αυτό επιβάρυνε τον προϋπολογισμό κατά 120 εκατ. ευρώ για πρόσθετα έργα προστασίας που θεωρούνται ανεπαρκή. Το υπουργείο ετοιμάζει νέα χάραξη που θα κινείται ανατολικότερα και θα παρακάμπτει όλη την επίμαχη περιοχή.