Ως τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) έφτασε το υπουργείο Υποδομών για να αντιμετωπίσει το ογκούμενο κίνημα κατά των διοδίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο να κατατεθεί τροπολογία, με την οποία η άρνηση πληρωμής θα ενταχθεί στις παραβάσεις του ΚΟΚ, θα επισύρει ποινές σε βάρος των οδηγών και αρνητικούς πόντους στο «point system»!
Η προηγούμενη «πατέντα», να θεωρηθεί λόγω ΦΠΑ ως απώλεια δημοσίων εσόδων, εγκαταλείφθηκε ως μη εφικτή.
Χθες ο αρμόδιος υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης διαβεβαίωσε ότι οι διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων και τις τράπεζες που παρέχουν τα δάνεια θα ολοκληρωθούν στο τέλος της εβδομάδας και μιλώντας στην «Ε» προανήγγειλε:
Μέτρα
* Μείωση των τιμών έως και 50% για τμήματα των δρόμων που στην ουσία είναι εργοτάξια. Στη ρύθμιση αυτή θα ενταχθεί το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, η ευρύτερη περιοχή των Τεμπών κ.λπ.
* Επιβολή των ηλεκτρονικών διοδίων για δικαιότερη χρέωση των οδηγών που κάνουν μικρές διαδρομές και σήμερα πληρώνουν όσο και αυτοί που διανύουν ολόκληρη την απόσταση μεταξύ δύο σταθμών διοδίων.
* Διανομή καρτών ελευθέρας διέλευσης σε κατοίκους περιοχών που βρίσκονται κοντά σε αυτοκινητόδρομους όπου δεν υπάρχει παράπλευρο δίκτυο. Το σύστημα αυτό είχε ισχύσει την περασμένη χρονιά για οικισμούς στην Πιερία, τη Θεσσαλία και τη Στυλίδα.
Οι μειώσεις θα επιτευχθούν με περιορισμό των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια και όχι με επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων, που λήγει το 2037. Να σημειωθεί ότι από το 2012 έως το 2022, ανάλογα με τον κάθε αυτοκινητόδρομο, το Δημόσιο προβλέπεται να εισπράξει περίπου 23 δισ. ευρώ από τα διόδια. Οι αλλαγές θα προωθηθούν με τροποποίηση των συμβάσεων του 2007, που θα επικυρωθούν από τη Βουλή, πιθανότατα και με την ψήφο της Ν.Δ.
Αυτόκλητος
Αυτόκλητος υπερασπιστής των ληστρικών για τους οδηγούς συμβάσεων των αυτοκινητόδρομων δήλωσε χθες ο Σύλλογος Συγκοινωνιολόγων. Μικρή «λεπτομέρεια», σημερινός πρόεδρός του είναι ο επικεφαλής της εταιρείας λειτουργίας της Αττικής οδού. Στην ανακοίνωση ομολογείται ότι «τα διόδια καταβάλλονται συνήθως μετά την ολοκλήρωση των έργων, για την αποπληρωμή των δανείων και την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας-συντήρησης». Στην περίπτωση των εθνικών δρόμων, όπως αναφέρεται, «χρησιμοποιούνται για κάλυψη μέρους του κόστους κατασκευής, μέθοδος όχι ευρέως διαδεδομένη». Για να δικαιολογηθεί το ελληνικό παράδοξο, σημειώνεται ότι χάρη στα διόδια που πληρώνουν οι οδηγοί, η συνεισφορά του Δημοσίου στα έργα των 8,5 δισ. ευρώ είναι περίπου 25%. Δεν αναφέρεται βεβαίως ότι τα έσοδα από τα διόδια, που επίσης καλούνται να καταβάλλουν οι φορολογούμενοι, καλύπτουν το 32% του κόστους και μάλιστα αποδεικνύεται ότι είναι η πραγματική εγγύηση για τα δάνεια των κατασκευαστών, για τα οποία το 2007 η τότε ηγεσία του υπουργείου δήλωνε ότι για πρώτη φορά το κράτος δεν θα είναι εγγυητής. *