Φαίνεται πως δεν έχουν μουδιάσει όλοι από την κρίση. Οι κινητοποιήσεις κατά των διοδίων, οι οποίες πρωτοξεκίνησαν σχεδόν δύο χρόνια πριν με αίτημα την ελεύθερη διέλευση από τις εθνικές οδούς, που σήμερα εκμεταλλεύονται κοινοπραξίες πολυεθνικών και εγχώριων συμφερόντων, δεν έγιναν για το θεαθήναι. Το κίνημα με το εύγλωττο σύνθημα «Δεν πληρώνουμε», καθημερινά μαζικοποιείται, οξύνεται και γιγαντώνεται.
Με την προτροπή «Σπρώξε την μπάρα - Είναι δικαίωμά σου!», δεκάδες στην αρχή, εκατοντάδες στη συνέχεια και χιλιάδες στην πορεία, αντιτίθενται στα πυκνά και ακριβά διόδια που οι κοινοπραξίες φύτεψαν αφειδώς, μετατρέποντας, όπως υποστηρίζουν, τις εθνικές οδούς από κοινωνικά αγαθά σε αντικείμενα ιδιωτικής εκμετάλλευσης.
Το κίνημα άρχισε να συγκροτείται στη βορειονατολική Αττική, όπου η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει 12 διαφορετικές θέσεις για τοποθέτηση διοδίων, εκ των οποίων λειτουργούν ήδη οι οκτώ. «Επειτα από αυτές τις εξελίξεις, που μας ανάγκασαν να πληρώνουμε αντίτιμο για την παραμικρή μας μετακίνηση, οι κάτοικοι των περιοχών της ΒΑ Αττικής, δημιουργήσαμε σε κάθε περιοχή επιτροπές αγώνα. Ολοι μαζί συγκροτήσαμε τη Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων ΒΑ Αττικής, που λειτουργεί ανοιχτά και δημοκρατικά. Στηρίζει τις αποφάσεις της στην ομοφωνία, περιφρουρεί την ανεξαρτησία της και αντιπαλεύει τον παραγοντισμό και τα κομματικά καπελώματα», εξηγεί ο Παντελής Κουκουδάκης, μέλος της επιτροπής.
Τον Οκτώβριο του 2009, έγιναν οι πρώτες κινητοποιήσεις και τον ίδιο μήνα στον Βόλο συγκροτείται το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων. Στο μεταξύ, επιτροπές δράσης του «Δεν πληρώνω» άρχισαν να σχηματίζονται, σε όλη την Ελλάδα. Οπου υπάρχουν διόδια, που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες εκμετάλλευσης (Πάτρα, Κορινθία, Αργολίδα-Αρκαδία, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Λαμία Τραγάνα, Αιγίνιο Πιερία).
Κοινό αίτημα όλων, όπως μας λέει ο Σταύρος Κολιοφούτης, μέλος της Επιτροπής Τραγάνας, είναι ένα μεγάλο «όχι» στα διόδια. «Εμείς, οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της χώρας, έχουμε χρυσοπληρώσει την εθνική οδό με τη φορολογία και τα ακριβά διόδια. Καλούμαστε λοιπόν ξανά να πληρώσουμε για ένα έργο που το κράτος είχε και έχει την υποχρέωση να κατασκευάσει και να μας παραδώσει δωρεάν. Μέσω απαράδεκτων συμβάσεων ξεπουλήθηκαν οι εθνικοί μας δρόμοι στις μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες».
Από τα πλέον δυναμικά κινήματα είναι και η εθελοντική ομάδα δράσης Ν. Πιερίας. Η πρώτη κινητοποίηση πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2009. Η ίδια ομάδα οργάνωσε στις αρχές του μήνα, διαδικτυακή δημοσκόπηση, στην οποία κατέθεσαν την ψήφο τους 5.737 πολίτες. Το ερώτημα που τέθηκε ήταν: «Συμφωνείτε με την πρόταση για διεξαγωγή τοπικού δημοψηφίσματος σχετικά με το θέμα των διοδίων;» Η συντριπτική πλειοψηφία (94,54%), έδωσαν θετική απάντηση.
Ο Ηλίας Τσολακίδης, μέλος της ομάδας δράσης, εξηγεί, ότι αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα με τα διόδια δεν έχει προηγούμενο: «Ο έλληνας πολίτης, και πιο συγκεκριμένα ο κάτοικος Κατερίνης, που εργάζεται στη Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχεται καθημερινά, πληρώνει ετησίως 1.344 ευρώ μόνο γι' αυτή τη διαδρομή και δεν έχει τη δυνατότητα αγοράς εκπτωτικής κάρτας, όπως συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο».
Και προσθέτει: «Μέλη μας ταξίδεψαν πρόσφατα στο εξωτερικό και βρέθηκαν με Ι.Χ. αυτοκίνητο στην Ελβετία. Η χρήση των ελβετικών αυτοκινητόδρομων και οδών ταχείας κυκλοφορίας υπόκειται για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα σε υποχρέωση πληρωμής διοδίων. Για τη διέλευση σ' αυτούς, πρέπει να αγοραστεί μια βινιέτα (ειδικό σήμα). Το κόστος της ανήρχετο στα 31 ευρώ(!) για όλο το χρόνο, με τη δυνατότητα χρήσης απεριορίστων διαδρομών. Οι Ελβετοί δεν μπορούσαν να το πιστέψουν. Αυτό λέγεται κλοπή. Είπαν...»
Τα μέλη της συντονιστικής επιτροπής φορέων και κατοίκων ΒΑ Αττικής σημειώνουν ότι «το άνοιγμα της μπάρας δεν αποτελεί αδίκημα». Και προτρέπουν: «Ας το πράξουμε άφοβα».
«Η σύμβαση προβλέπει ότι το Δημόσιο δεν έχει καμία ανάμειξη στη διαδικασία είσπραξης των διοδίων. Συνεπώς, η αστυνομία δεν μπορεί να εμπλακεί. Η άρνηση πληρωμής δεν αποτελεί φορολογικό αδίκημα ή παράβαση του ΚΟΚ. Απλά είναι διαφορά μεταξύ των ιδιωτών. Η σύμβαση παραχώρησης (άρθρο 24), για τους οδηγούς που δεν πληρώνουν, προβλέπει τη φωτογράφηση του αριθμού του οχήματος. Στη συνέχεια την ταυτοποίησή του από δημόσιες υπηρεσίες και την αποστολή ειδοποιητηρίου στον κάτοχο για την καταβολή του τιμήματος. Εάν αυτό δεν καταβληθεί εντός δεκαπέντε ημέρων, τότε μόνο δικαιούται να ζητήσει πρόστιμο. Αυτή είναι η μοναδική νόμιμη διαδικασία. Για την υλοποίησή της, όμως, απαιτείται άδεια από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία δεν έχει δοθεί».
Σημειώνουν, δε, ότι 600 χιλιάδες οδηγοί που σήκωσαν την μπάρα, μέχρι τον περασμένο μήνα, δεν έχουν λάβει ειδοποιητήριο πληρωμής...