από Λυκόβρυση έως Αγιο Στέφανο
Του Γιωργου Λιαλιου
Εχετε την ειδική συσκευή για να πληρώνετε ηλεκτρονικά τα διόδια; Τότε μπορείτε να μπείτε με το όχημά σας στη λεωφόρο Κηφισού. Δεν έχετε την ηλεκτρονική συσκευή; Λυπούμαστε...
Οσο εξωφρενικό κι αν ακούγεται, αυτή είναι σήμερα η επικρατούσα άποψη στο υπουργείο Υποδομών, σχετικά με τη μελλοντική λειτουργία νέων διοδίων στους κόμβους Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου. Οι κάτοικοι των βορειοδυτικών προαστίων της Αθήνας όχι μόνο θα πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, όπως προβλέπει η σύμβαση που ψήφισαν στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία, θα είναι και υποχρεωμένοι να προμηθευτούν το ειδικό μηχάνημα ηλεκτρονικής πληρωμής, καθώς δεν θα δίνεται η δυνατότητα πληρωμής των διοδίων με μετρητά. Η κατάσταση στο μέτωπο των διοδίων σε όλη τη χώρα δείχνει να πηγαίνει... από το κακό στο χειρότερο. Γιατί με το πέρασμα του χρόνου αποκαλύπτονται σε όλο τους το «μεγαλείο» οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας. Τα τελευταία νέα που έρχονται από το υπουργείο Υποδομών αφορούν στη λειτουργία τεσσάρων πλευρικών σταθμών διοδίων, στους κόμβους εισόδου / εξόδου στη λεωφόρο Κηφισού, από τη Λυκόβρυση έως τον Αγιο Στέφανο.
Κατ’ αρχάς, το υπουργείο επαναφέρει το σενάριο λειτουργίας των τεσσάρων σταθμών, το οποίο είχε «παγώσει» ο τέως υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Θεμ. Ξανθόπουλος το 2008, μετά τις δριμύτατες αντιδράσεις κατοίκων τουλάχιστον δέκα δήμων που εξυπηρετούνται καθημερινά από τους συγκεκριμένους κόμβους. «Η λειτουργία των τεσσάρων σταθμών προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης. Αν δεν λειτουργήσουν, το Δημόσιο θα είναι υποχρεωμένο να καλύψει τα διαφυγόντα έσοδα της εταιρείας. Και τέτοιο περιθώριο δεν υπάρχει», δηλώνει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, που (για προφανείς λόγους) επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του. «Ο χρόνος λειτουργίας των διοδίων εξαρτάται από την ανακατασκευή των τεσσάρων κόμβων και την ολοκλήρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου. Για παράδειγμα, στον Αγιο Στέφανο «λείπουν» περίπου 700 μέτρα στην κάθοδο προς Αθήνα, ενώ σε μήκος ενός χλμ. πρέπει ο παράδρομος να γίνει αμφίδρομος. Η πρόθεση του υπουργείου είναι να ζητηθεί από τους παραχωρησιούχους να αναλάβουν αυτά τα έργα, που ήταν υποχρέωση του κράτους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον κόμβο Καλυφτάκη (προς Νέα Κηφισιά, ή Θρακομακεδόνες - Ολυμπιακό Χωριό) προγραμματίζεται να καταλήξει η προέκταση της λεωφόρου Κύμης, ενώ μετά την ολοκλήρωση του έργου θα κλείσει η σημερινή έξοδος της εθνικής οδού προς Κηφισιά.
Δεν αρκεί που χιλιάδες οδηγοί θα υποχρεωθούν να πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Θα πρέπει και να προμηθευτούν το ειδικό μηχάνημα ηλεκτρονικής πληρωμής, ειδάλλως δεν θα μπορούν να εισέλθουν στη λεωφόρο Κηφισού! Αυτή η άποψη επικρατεί αυτή τη στιγμή στο υπουργείο Υποδομών για τα διόδια στους συγκεκριμένους τέσσερις κόμβους με την εξής αιτιολογία: δεν υπάρχει επαρκής χώρος για τη δημιουργία πολλών «κουβουκλίων» διοδίων, άρα θα δημιουργούνταν ουρές μέσα στη λεωφόρο Κηφισού και γύρω από τους κόμβους. Αν ο οδηγός εισέλθει στην Eθνική χωρίς να χρησιμοποιήσει το ειδικό μηχάνημα, τότε η πινακίδα του οχήματος θα φωτογραφίζεται και η κλήση θα ταχυδρομείται στο σπίτι. Οι τελικές αποφάσεις, πάντως, δεν έχουν ακόμα ληφθεί. Προς το παρόν, το μόνο που εξετάζεται άμεσα είναι η λειτουργία διοδίων στον Αγιο Στέφανο μόνο για τα βαρέα οχήματα, ώστε να μην εισέρχονται στο τοπικό οδικό δίκτυο.
Εξελίξεις θα υπάρξουν και στα «νότια» διόδια της Αθήνας, στο τμήμα Ελευσίνας - Κορίνθου. Μέσα στο 2011 πρόκειται να προστεθούν κι άλλοι πλευρικοί σταθμοί στους κόμβους εντός της Αττικής, εκτός από αυτούς της Νέας Περάμου και των Αγίων Θεοδώρων.
Αυξήσεις έως και 40% εντός του 2011
Tους επόμενους μήνες αναμένονται αυξήσεις και... ακόμη περισσότερα διόδια. Πιο συγκεκριμένα:
- Αυξήσεις έως και 40% έρχονται στις αρχές του 2011 στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί της εθνικής οδού. Σύμφωνα με την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.», η αύξηση από 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σε 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο συνδέεται με την εκπλήρωση συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων (μεταξύ άλλων η αντικατάσταση του οδοστρώματος σε όλο το τμήμα Κατερίνη - Κλειδί). Η ίδια κοινοπραξία κατασκευάζει αυτές τις ημέρες πλευρικό σταθμό διοδίων στη Λεπτοκαρυά.
- Δικαίωμα νέας αύξησης σε όλους τους σταθμούς διοδίων έχει και η «Νέα Οδός Α. Ε.» (εκμεταλλεύεται τα διόδια της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας), καθώς έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που ορίζει η 3η συμβατική προθεσμία της σύμβασής της. Ωστόσο, η κοινοπραξία δεν έχει ακόμη πάρει το «πράσινο φως». Για τη λειτουργία του σταθμού Θερμοπυλών στον Μαλιακό δεν υπάρχει ακόμα συγκεκριμένος ορίζοντας, καθώς δεν έχει γίνει η επίσημη παράδοση του τμήματος από το κράτος στην κοινοπραξία («Κεντρική Οδός Α. Ε.»).
- Στα μέσα του 2011 τα διόδια της εθνικής οδού Ελευσίνας - Κορίνθου - Πατρών (Ελευσίνα, Ισθμός, Ζευγολατιό, Ρίο) πρόκειται να γίνουν αμφίπλευρα, δηλαδή οι οδηγοί θα πληρώνουν και στις δύο κατευθύνσεις.