ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 3 Αυγούστου 2010 http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4587529
Οι εθνικοί δρόµοι είναι δηµόσιο κοινωνικό αγαθό, λένε οι κάτοικοι της ΒΑ Αττικής που ζητούν την αποµάκρυνση των διοδίων, αφού το κόστος τόσο σε οικονοµικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο είναι τεράστιο. «Δεν είµαστε τζαµπατζήδες», λέει ο κ. Χρήστος Παναγής, µέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων ΒΑ Αττικής κατά των διοδίων, που πιστεύει πως οι πολίτες µπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώµατά τους.
1 Γιατί είναι άδικη η επιβολή διοδίων;
Οι εθνικοί δρόµοι, για τους οποίους πληρώναµε επί δεκαετίες, παραχωρήθηκαν σε πολυεθνικές κοινοπραξίες εταιρειών µε συµβάσεις αποικιοκρατικές που τους επιτρέπουν να τοποθετούν διόδια µε µόνο κριτήριο τη µεγιστοποίηση των εσόδων τους.
2 Ποιοι πλήττονται περισσότερο;
Πολίτες και εργαζόµενοι που σε καθηµερινή βάση χρησιµοποιούν υποχρεωτικά τις Εθνικές Οδούς για τις µετακινήσεις τους, αφού το παράπλευρο οδικό δίκτυο είναι ηµιτελές, ακατάλληλο και επικίνδυνο. Εντός του νέου καλλικράτειου δήµου θα υπάρχει η παγκόσµια αποκλειστικότητα των 8 σταθµών διοδίων!
3 Τα µεγαλύτερα προβλήµατα;
Οικονοµικό, αφού για µία οικογένεια µε δύο Ι.Χ. απαιτούνται για την καθηµερινή µετακίνηση 2.500 ευρώ ετησίως.
Περιβαλλοντικό, αφού συνωστίζονται καθηµερινά 90.000 οχήµατα µόνο στα διόδια Αφιδνών.
4 Αφορµή για την... αλληλογραφία µε το υπουργείο και την ΕΛ.ΑΣ.;
Δύο έγγραφα µνηµεία αυθαιρεσίας και νοµικής παραµόρφωσης, ζητώντας ουσιαστικά τη συνδροµή της Αστυνοµίας στην είσπραξη των διοδίων. Η σύµβαση παραχώρησης ρητά αναφέρει στο άρθρο 24 ότι το Δηµόσιο δεν φέρει την ευθύνη της βεβαίωσης της µη καταβολής και της είσπραξης. 5 Λάβατε απάντηση;
Αναµένουµε, όµως µετά την άµεση αντίδραση των πολιτών η Αστυνοµία δεν επεµβαίνει στις περιπτώσεις άρνησης πληρωµής. 6 Φτάσατε στον Αρειο Πάγο και τον Γενικό Επιθεωρητή
Δηµόσιας Διοίκησης. Τα αιτήµατα;
Το δικαίωµα του Ελληνικού Δηµοσίου να καταγγείλει τη σύµβαση παραχώρησης και να απαιτήσει: επιβολή ποινικών ρητρών και προστίµων ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών, επιστροφή των παράνοµα εισπραχθέντων επιπρόσθετων τελών διοδίων και επιστροφή της συµβολής του Δηµοσίου. Το συνολικό ύψος του προκύπτοντος ποσού είναι 221 εκατ. ευρώ.
7 Σας στήριξαν;
Με έγγραφό του στις 16/7/2010 ο Γενικός Επιθεωρητής Δηµόσιας Διοίκησης ζητά από το Σώµα Επιθεώρησης Δηµοσίων Εργων του Υπουργείου τη διενέργεια ελέγχου σε σχέση µε την υλοποίηση της σύµβασης παραχώρησης της Νέα Οδός Α.Ε. Αναµένουµε. 8 Η συνεχής αύξηση τιµών είναι µία µορφή «απάντησης»;
Μοναδικό κριτήριο εφαρµογής της «πολιτικής» διαµόρφωσης των τιµών είναι η µεγιστοποίηση των εσόδων από µέρους των εταιρειών.
9 «Δεν πληρώνουµε Μην πληρώνεις κι εσύ»;
Ολοένα και περισσότεροι πολίτες ενηµερώνονται για τα αιτήµατα και τις θέσεις µας και συντονίζονται µε την προσπάθειά µας να καταργήσουµε τα διόδια στην πράξη. Είµαστε ήδη αρκετές χιλιάδες.
10 Είστε τζαµπατζήδες;
Οι δηµόσιοι δρόµοι είναι κοινωνικό αγαθό. Δεν µπορεί να γίνονται αντικείµενο ιδιωτικής εκµετάλλευσης. Τζαµπατζήδες είναι αυτοί που «τζάµπα» πήραν δρόµους και κερδοσκοπούν εις βάρος εκατοµµυρίων Ελλήνων.
11 Υπήρξαν ποινικές διώξεις;
Η Νέα Οδός Α.Ε., αποφεύγοντας να κινηθεί νοµικά κατά του κινήµατος, άσκησε µηνύσεις κατά ένδεκα µελών της Επιτροπής, µε τις κατηγορίες της συκοφαντικής δυσφήµησης, της φθοράς ξένης περιουσίας και της παρακώλυσης συγκοινωνιών.
12 Σας απέτρεψε;
Μας πείσµωσε περισσότερο και κατέδειξε µε ποιον τρόπο αντιµετωπίζουν την κοινωνική διάσταση του προβλήµατος και την κοινωνία γενικότερα.
13 Πώς θα αντιδράσετε;
Συνεχίζουµε τον αγώνα µας µε δράσεις, κινητοποιήσεις, ενηµέρωση, νοµικές ενέργειες και φυσικά δεν πληρώνουµε διόδια.
14 Υπό ποιες προϋποθέσεις θα πληρώνατε;
Την κατάργηση των συµβάσεων παραχώρησης σε ιδιωτικές πολυεθνικές εταιρείες και τη διατήρηση των εθνικών δρόµων ως δηµόσιου κοινωνικού αγαθού. Τα διόδια δεν µπορεί να αφορούν τοπικές καθηµερινές µετακινήσεις των πολιτών και στους σταθµούς διοδίων δεν µπορεί να µην πληρούνται αυστηρώς οι απαραίτητες πολεοδοµικές και περιβαλλοντικές προϋποθέσεις.
15 Υπάρχει µέση λύση;
Με τις υφιστάµενες συµβάσεις δεν υπάρχει.
16 Πολλοί οδηγοί έχουν αρχίσει να... επαναστατούν.
Αντιλαµβάνονται το δίκαιο των θέσεών µας, ότι αγωνιζόµαστε για το αυτονόητο και ότι επιτέλους µπορούµε οι πολίτες να κατοχυρώνουµε τα δικαιώµατά µας.
17 Δικαιολογηµένες οι διαµαρτυρίες για τις ουρές;
Η διαδικασία προβλέπει µόνο καταγραφή του αριθµού κυκλοφορίας του οχήµατος. Η σκόπιµη καθυστέρηση-παρεµπόδιση της διέλευσης είναι παράνοµη και καταχρηστική και στοιχειοθετείται το αδίκηµα της παράνοµης κατακράτησης βάσει του άρθρου 325 του Ποινικού Κώδικα.
18 Οι νόµιµες διαδικασίες;
Δηλώνουµε στον υπάλληλο ότι δεν πληρώνουµε, δίνουµε µόνο τον αριθµό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και απαιτούµε να ανοίξει η µπάρα. Εάν καθυστερεί την ανοίγουµε µόνοι µας µε µία απλή ώθηση προς τα εµπρός. 19 Θα υπάρξουν άλλες κινητοποιήσεις;
Οι µορφές των κινητοποιήσεων που ακολουθούµε αποφασίζονται από τις τακτικές και έκτακτες ανοικτές συνελεύσεις της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων Βορειοανατολικής Αττικής.
20 Ο αγώνας θα δικαιωθεί;
Εµπιστευόµαστε το δίκαιο του αγώνα µας. Πιστεύουµε ότι η ανατροπή του σκηνικού που έχει στηθεί στους εθνικούς δρόµους είναι εφικτή.
Οι εθνικοί δρόµοι, για τους οποίους πληρώναµε επί δεκαετίες, παραχωρήθηκαν σε πολυεθνικές κοινοπραξίες εταιρειών µε συµβάσεις αποικιοκρατικές που τους επιτρέπουν να τοποθετούν διόδια µε µόνο κριτήριο τη µεγιστοποίηση των εσόδων τους.