Τεύχος 21 (Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2009)
Δημήτρης Β. Κλεφτοδήμος
Πρόεδρος της Δ.Ε. ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής- Τμήμα Νομαρχίας Αθηνών
Μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής
Με αυτά τα συνθήματα και την απαίτηση να καταργηθούν τα διόδια και οι αποικιακού τύπου συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών κινήθηκαν αγωνιστικά (και είχαν νίκες) τοπικοί φορείς και επιτροπές αγώνων κατοίκων σε αρκετές περιοχές της χώρας. Χαρακτηριστική είναι η αγωνιστική στάση των κατοίκων της Β.Α. Αττικής, οι οποίοι αναγκάζονται να πληρώνουν τα χαράτσια των πλευρικών (και όχι μόνο) διοδίων κατά τις μετακινήσεις τους στην περιοχή τους. Η μεγάλη αγανάκτηση των κατοίκων έκανε την Νομαρχιακή Αυτόδιοίκηση Ανατολικής Αττικής να προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθούν οι εγκρίσεις μελετών για τα πλευρικά διόδια Καπανδριτίου, Μαλακάσας, Οινοφύτων και τα μετωπικά διόδια των Αφιδνών, αφού δεν συντάχθηκαν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ούτε εκδόθηκε σχετική απόφαση για τους περιβαλλοντικούς όρους καθώς και ειδική κυκλοφοριακή μελέτη κλπ. Επίσης 14 Ο.Τ.Α. της Β.Α. Αττικής έχουν ταχθεί (τουλχ. στα χαρτιά) κατά των διοδίων.
Στις 15/11/09 και 9/12/09 μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής φορέων και κατοίκων Β.Α. Αττικής αφαίρεσαν τις μπάρες των διοδίων ενώ κατήγγειλαν 1)την ‘’τραμπούκικη στάση της αστυνομίας ‘’(στις 9/12), 2)την ‘’πίεση που άσκησε η εταιρία εκμετάλλευσης των διοδίων στους υπαλλήλους της για να παίξουν τον ρόλο του χαφιέ απέναντι στους κατοίκους’’, 3)τις μεγάλες ‘’ευθύνες του κυβερνώντος κόμματος που ψήφισε και εφάρμοσε τον νόμο 3555/07 που στηρίζει τα διόδια’’.
Σημαντική είναι και η επιτυχία κατοίκων και φορέων του Νομού Πιερίας που συγκρότησαν την Επιτροπή Αγώνα Πιερίας που κατάφερε να αναστείλει την λειτουργία των διοδίων Αιγινίου(από τις 18/9/09). Επισημαίνεται η προκλητική στάση της πολυεθνικής κοινοπραξίας ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ που αποποιείται τις ευθύνες για τις καταπτώσεις βράχων στα ΤΕΜΠΗ και επαναλειτουργεί τα διόδια στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί καθώς και η είσπραξη διοδίων (λίγα χιλιόμετρα από τα ΤΕΜΠΗ που είναι κλειστά) στη Λεπτοκαρυά Πιερίας. Η Κ/Ξ όφειλε να πάρει τα αναγκαία μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις (όπως είχε προειδοποιηθεί από την επιβλέπουσα εταιρεία Εγνατία ΑΕ, σύμφωνα με δημοσιεύματα). Αντί αυτών οι μεγαλοεργολάβοι-μεγαλοεπιχειρηματίες είναι αρκετά επιμελείς στην (προ) είσπραξη των ληστρικών διοδίων. Από την άλλη μεριά οι εκάστοτε κυβερνήσεις δίνουν προίκα τον εθνικό πλούτο της χώρας στις πολύεθνικές και στους μεγαλοεργολάβους που αναλαμβάνουν με χρήματα του λαού (μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και των επιδοτήσεων της Ε.Ε) την κατασκευή και καρπώνονται τεράστια κέρδη από την εκμετάλλευση των έργων επί δεκαετίες, μέσω των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης (τύπου ΣΔΙΤ) και των συμπληρωματικών συμβάσεων, με τις οποίες επεκτείνεται η εκμετάλλευση. Έτσι ο λαός πληρώνει δυό φορ-ές: για την κατασκευή και για την εκμετάλλευση.
Επισημαίνεται ότι:
1. οι πέντε «συμβάσεις παραχώρησης» για τους οδικούς άξονες (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Αυτοκινητόδρομος Ανατολικής Πελοποννήσου, Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) δημοπρατήθηκαν το 2002 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και υπογράφηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ.
Ολες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τα δύο κόμματα, ενώ την τελευταία (Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου) την ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.
2. Το σύστημα επιβολής διοδίων βασίζεται στην «Σύμβαση Παραχώρησης της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης & Εκμετάλευσης του Αυτοκινη-
τόδρομου «Ιονία Οδός» από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ (Α/Κ Μεταμόρφωσης-Μαλιακός, και Συνδετηρίου του ΠΑΘΕ Σχηματάρι- Χαλκίδα» που υπογράφτηκε το 2006 μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας « ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» και κυρώθηκε με τον Ν.3555/2007. Με βάση τη σύμβαση και ειδικότερα το πρώτο άρθρο & 24.2 περί διοδίων τελών, θεσπίζεται η αρχή του καθορισμού των διοδίων, ανάλογα με την διανυόμενη από τον χρήστη απόσταση.Στην πραγματικότητα η αρχή αυτή δεν εφαρμόζεται από την ίδια τη σύμβαση, αφού ο Παραχωρησιούχος υιοθέτησε το Ανοικτό Σύστημα Διοδίων, καταστρατηγώντας την αρχή της αναλογικότητας, επειδή με αυτό, τα έσοδα του για τις ίδιες διαδρομές, θα είναι πολλαπλάσια αυτών που θα προέκυπταν με την εφαρμογή του Κλειστού Συστήματος Διοδίων. Με το σύστημα αυτό καταστρατηγείται πλήρως η αρχή της χιλιομετρικής χρέωσης των διοδίων, σε όλες τις περιπτώσεις που ο χρήστης διανύει μικρότερη απόσταση από το μήκος της ζώνης. Με βάση το ίδιο σύστημα, εγκαταστάθηκαν επίσης πλευρικοί σταθμοί, σε θέσεις που κρίθηκαν κατάλληλες από τον Παραχωρησιούχο, όπου η χρέωση των διοδίων κατά την είσοδο στη ζώνη ή την έξοδο από αυτή, ανεξάρτητα από το μήκος που θα διανυθεί ή διανύθηκε σε αυτή, είναι ανάλογη με το υπολειπόμενο τμήμα της ζώνης από τον πλευρικό σταθμό. Είναι συνεπώς σαφές ότι και στην περίπτωση των πλευρικών σταθμών, καταστρατηγείται η αρχή της καταβολής των διοδίων ανάλογα με την διαδρομή.
3. οι συμβάσεις προβλέπουν την αύξηση των διοδίων σε τρία στάδια: από 35% έως και 180% (!) που έγιναν πέρσι και στη συνέχεια ακολούθησαν νέες αυξήσεις από 52% έως 73%,, ενώ νέες αυξήσεις θα επιβάλλονται σταδιακά σε δύο χρόνια, ανάλογα με την ολοκλήρωση των έργων. Οι Κ/Ξ έχουν το δικαίωμα να αυξάνουν την τιμή των διοδίων κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό. Πρόκειται για συμβάσεις: αποικιοκρατικές, ληστρικές, λαϊκής αφαίμαξης.
Σημαντικό είναι το γεγονός της συγκρότησης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ, που έγινε στο Βόλο στις 12/12/09 και της επιτυχίας του: κλείσιμο πολλών διοδίων της χώρας στις 20/12/09.
Δεν θα έπρεπε η Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ και οι πρωτοβάθμιες ενώσεις της να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις στα διόδια, ενημερώνοντας τους πολίτες (ως ο αρμόδιος συνδικαλιστικός φορέας, λόγω της τεχνογνωσίας και των αποφάσεών της κατά των συμβάσεων παραχώρησης-τύπου ΣΔΙΤ) αλλά και διοργανώνοντας ημερίδες, συνεντεύξεις τύπου κλπ. που θα έφερναν πιο κοντά την ΕΜΔΥΔΑΣ στο λαϊκό παράγοντα που κινητοποιείται και υφίσταται το χαράτσι των διοδίων;
Υ.Γ. Χρήσιμα στοιχεία για περισσότερη ενημέρωση: http://diodiastop.blogstop.gr
Πρόεδρος της Δ.Ε. ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής- Τμήμα Νομαρχίας Αθηνών
Μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής
Με αυτά τα συνθήματα και την απαίτηση να καταργηθούν τα διόδια και οι αποικιακού τύπου συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών κινήθηκαν αγωνιστικά (και είχαν νίκες) τοπικοί φορείς και επιτροπές αγώνων κατοίκων σε αρκετές περιοχές της χώρας. Χαρακτηριστική είναι η αγωνιστική στάση των κατοίκων της Β.Α. Αττικής, οι οποίοι αναγκάζονται να πληρώνουν τα χαράτσια των πλευρικών (και όχι μόνο) διοδίων κατά τις μετακινήσεις τους στην περιοχή τους. Η μεγάλη αγανάκτηση των κατοίκων έκανε την Νομαρχιακή Αυτόδιοίκηση Ανατολικής Αττικής να προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθούν οι εγκρίσεις μελετών για τα πλευρικά διόδια Καπανδριτίου, Μαλακάσας, Οινοφύτων και τα μετωπικά διόδια των Αφιδνών, αφού δεν συντάχθηκαν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ούτε εκδόθηκε σχετική απόφαση για τους περιβαλλοντικούς όρους καθώς και ειδική κυκλοφοριακή μελέτη κλπ. Επίσης 14 Ο.Τ.Α. της Β.Α. Αττικής έχουν ταχθεί (τουλχ. στα χαρτιά) κατά των διοδίων.
Στις 15/11/09 και 9/12/09 μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής φορέων και κατοίκων Β.Α. Αττικής αφαίρεσαν τις μπάρες των διοδίων ενώ κατήγγειλαν 1)την ‘’τραμπούκικη στάση της αστυνομίας ‘’(στις 9/12), 2)την ‘’πίεση που άσκησε η εταιρία εκμετάλλευσης των διοδίων στους υπαλλήλους της για να παίξουν τον ρόλο του χαφιέ απέναντι στους κατοίκους’’, 3)τις μεγάλες ‘’ευθύνες του κυβερνώντος κόμματος που ψήφισε και εφάρμοσε τον νόμο 3555/07 που στηρίζει τα διόδια’’.
Σημαντική είναι και η επιτυχία κατοίκων και φορέων του Νομού Πιερίας που συγκρότησαν την Επιτροπή Αγώνα Πιερίας που κατάφερε να αναστείλει την λειτουργία των διοδίων Αιγινίου(από τις 18/9/09). Επισημαίνεται η προκλητική στάση της πολυεθνικής κοινοπραξίας ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ που αποποιείται τις ευθύνες για τις καταπτώσεις βράχων στα ΤΕΜΠΗ και επαναλειτουργεί τα διόδια στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί καθώς και η είσπραξη διοδίων (λίγα χιλιόμετρα από τα ΤΕΜΠΗ που είναι κλειστά) στη Λεπτοκαρυά Πιερίας. Η Κ/Ξ όφειλε να πάρει τα αναγκαία μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις (όπως είχε προειδοποιηθεί από την επιβλέπουσα εταιρεία Εγνατία ΑΕ, σύμφωνα με δημοσιεύματα). Αντί αυτών οι μεγαλοεργολάβοι-μεγαλοεπιχειρηματίες είναι αρκετά επιμελείς στην (προ) είσπραξη των ληστρικών διοδίων. Από την άλλη μεριά οι εκάστοτε κυβερνήσεις δίνουν προίκα τον εθνικό πλούτο της χώρας στις πολύεθνικές και στους μεγαλοεργολάβους που αναλαμβάνουν με χρήματα του λαού (μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και των επιδοτήσεων της Ε.Ε) την κατασκευή και καρπώνονται τεράστια κέρδη από την εκμετάλλευση των έργων επί δεκαετίες, μέσω των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης (τύπου ΣΔΙΤ) και των συμπληρωματικών συμβάσεων, με τις οποίες επεκτείνεται η εκμετάλλευση. Έτσι ο λαός πληρώνει δυό φορ-ές: για την κατασκευή και για την εκμετάλλευση.
Επισημαίνεται ότι:
1. οι πέντε «συμβάσεις παραχώρησης» για τους οδικούς άξονες (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Αυτοκινητόδρομος Ανατολικής Πελοποννήσου, Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) δημοπρατήθηκαν το 2002 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και υπογράφηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ.
Ολες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τα δύο κόμματα, ενώ την τελευταία (Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου) την ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.
2. Το σύστημα επιβολής διοδίων βασίζεται στην «Σύμβαση Παραχώρησης της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης & Εκμετάλευσης του Αυτοκινη-
τόδρομου «Ιονία Οδός» από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ (Α/Κ Μεταμόρφωσης-Μαλιακός, και Συνδετηρίου του ΠΑΘΕ Σχηματάρι- Χαλκίδα» που υπογράφτηκε το 2006 μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας « ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» και κυρώθηκε με τον Ν.3555/2007. Με βάση τη σύμβαση και ειδικότερα το πρώτο άρθρο & 24.2 περί διοδίων τελών, θεσπίζεται η αρχή του καθορισμού των διοδίων, ανάλογα με την διανυόμενη από τον χρήστη απόσταση.Στην πραγματικότητα η αρχή αυτή δεν εφαρμόζεται από την ίδια τη σύμβαση, αφού ο Παραχωρησιούχος υιοθέτησε το Ανοικτό Σύστημα Διοδίων, καταστρατηγώντας την αρχή της αναλογικότητας, επειδή με αυτό, τα έσοδα του για τις ίδιες διαδρομές, θα είναι πολλαπλάσια αυτών που θα προέκυπταν με την εφαρμογή του Κλειστού Συστήματος Διοδίων. Με το σύστημα αυτό καταστρατηγείται πλήρως η αρχή της χιλιομετρικής χρέωσης των διοδίων, σε όλες τις περιπτώσεις που ο χρήστης διανύει μικρότερη απόσταση από το μήκος της ζώνης. Με βάση το ίδιο σύστημα, εγκαταστάθηκαν επίσης πλευρικοί σταθμοί, σε θέσεις που κρίθηκαν κατάλληλες από τον Παραχωρησιούχο, όπου η χρέωση των διοδίων κατά την είσοδο στη ζώνη ή την έξοδο από αυτή, ανεξάρτητα από το μήκος που θα διανυθεί ή διανύθηκε σε αυτή, είναι ανάλογη με το υπολειπόμενο τμήμα της ζώνης από τον πλευρικό σταθμό. Είναι συνεπώς σαφές ότι και στην περίπτωση των πλευρικών σταθμών, καταστρατηγείται η αρχή της καταβολής των διοδίων ανάλογα με την διαδρομή.
3. οι συμβάσεις προβλέπουν την αύξηση των διοδίων σε τρία στάδια: από 35% έως και 180% (!) που έγιναν πέρσι και στη συνέχεια ακολούθησαν νέες αυξήσεις από 52% έως 73%,, ενώ νέες αυξήσεις θα επιβάλλονται σταδιακά σε δύο χρόνια, ανάλογα με την ολοκλήρωση των έργων. Οι Κ/Ξ έχουν το δικαίωμα να αυξάνουν την τιμή των διοδίων κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό. Πρόκειται για συμβάσεις: αποικιοκρατικές, ληστρικές, λαϊκής αφαίμαξης.
Σημαντικό είναι το γεγονός της συγκρότησης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ, που έγινε στο Βόλο στις 12/12/09 και της επιτυχίας του: κλείσιμο πολλών διοδίων της χώρας στις 20/12/09.
Δεν θα έπρεπε η Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ και οι πρωτοβάθμιες ενώσεις της να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις στα διόδια, ενημερώνοντας τους πολίτες (ως ο αρμόδιος συνδικαλιστικός φορέας, λόγω της τεχνογνωσίας και των αποφάσεών της κατά των συμβάσεων παραχώρησης-τύπου ΣΔΙΤ) αλλά και διοργανώνοντας ημερίδες, συνεντεύξεις τύπου κλπ. που θα έφερναν πιο κοντά την ΕΜΔΥΔΑΣ στο λαϊκό παράγοντα που κινητοποιείται και υφίσταται το χαράτσι των διοδίων;
Υ.Γ. Χρήσιμα στοιχεία για περισσότερη ενημέρωση: http://diodiastop.blogstop.gr