10 Φεβ 2010

«Κόκκινο» για τα διόδια της Αττικής οδού

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010



Η κοινοπραξία ζητεί αύξηση 0,10 ευρώ, αλλά το υπουργείο αρνείται- Σχέδιο για αποσυμφόρηση τις ώρες αιχμής

ΒΑΣΩ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ

Αύξηση στην τιμή του διοδίου της Αττικής οδού κατά 0,10 ευρώ ζητεί η παραχωρησιούχος κοινοπραξία από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο όμως δεν φαίνεται να συναινεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός κ. Δ.Ρέππας δεν φαίνεται διατεθειμένος στην παρούσα οικονομική συγκυρία να εγκρίνει αύξηση έστω και 0,10 λεπτών του ευρώ. Ωστόσο η παραχωρησιούχος κοινοπραξία Αττική Οδός ΑΕ υποστηρίζει ότι δεν έχει γίνει καμία αύξηση στην τιμή του διοδίου από τον Φεβρουάριο του 2006, ενώ τα οχήματα με μία πληρωμή διοδίου μπορούν να διανύουν όλη την Αττική οδό από την Ελευσίνα ως το Λαύριο. Για τα ΙΧ αυτοκίνητα αυτό σημαίνει ότι σήμερα με 2,70 ευρώ μπορούν να κάνουν τη διαδρομή των περίπου 60 χλμ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το αίτημα για αύξηση της τιμής του διοδίου κατά 0,10 λεπτά του ευρώ δεν σημαίνει σημαντική αύξηση των κερδών της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, γιατί η τιμή του διοδίου από 2,70 ευρώ που είναι σήμερα μπορεί να αυξηθεί σε 2,80 ευρώ, αλλά αυτό αφορά το 50% των διερχόμενων οχημάτων, καθώς το υπόλοιπο 50% κάνει χρήση του ηλεκτρονικού διοδίου, το οποίο είναι φθηνότερο (2,35 ευρώ). Ολα βέβαια εξαρτώνται από τους κυκλοφοριακό φόρτο που συγκεντρώνει η Αττική οδός. Το 2008 οι ημερήσιες διελεύσεις οχημάτων ανήλθαν σε 301.000 οχήματα και εκτιμάται ότι το 2009 θα είναι ελαφρά αυξημένες - περίπου 305.000 οχήματα. Ηδη το κεντρικό τμήμα της Αττικής οδού εμφανίζεται κυκλοφοριακά κορεσμένο, δηλαδή από τη Δουκίσσης Πλακεντίας ως τη Μεταμόρφωση εκτιμάται ότι δεν χωράει άλλα αυτοκίνητα. Εχουν γίνει προτάσεις της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας για διεύρυνση του κεντρικού αυτού τμήματος, είτε με νέο παράπλευρο δρόμο είτε με υπόγεια διαδρομή μέσω σήραγγας. Αραιότερα και φθηνότερα Οι ειδικοί περίμεναν τον κορεσμό της Αττικής οδού το έτος 2020, αλλά φαίνεται ότι ήδη λειτουργεί σε συνθήκες κορεσμού καθώς μποτιλιάρισμα σημειώνεται τις πρωινές ώρες αιχμής, ιδιαίτερα από τον κόμβο Μεταμόρφωσης που εξυπηρετεί τις κινήσεις των οχημάτων από και προς την Εθνική οδό ως και τη λεωφόρο Μαραθώνος. Μια σκέψη που υπάρχει είναι να μη διατηρηθεί το ενιαίο διόδιο για όλο το 24ωρο. Δηλαδή οι οδηγοί που κυκλοφορούν στην Αττική οδό σε ώρες μη αιχμής να πληρώνουν φθηνότερο διόδιο και όσοι κυκλοφορούν τις ώρες της αιχμής να πληρώνουν ακριβότερο. Ολα όμως αναμένεται να μπουν σε συζήτηση, σε συνδυασμό με πρόταση που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα γίνει προς το υπουργείο Υποδομών για ανάληψη από την παραχωρησιούχο κοινοπραξία των έργων επέκτασης των οδικών συνδέσεων της Αττικής οδού προς διάφορα σημεία της Αττικής, χωρίς να πληρώσει το Δημόσιο ούτε ένα ευρώ και χωρίς να αυξηθεί η τιμή του διοδίου της Αττικής οδού. Εκείνο που θα ζητηθεί να αυξηθεί είναι ο χρόνος παραχώρησης του έργου προς την κοινοπραξία. Δηλαδή θα ζητηθεί παράταση του χρόνου παραχώρησης, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να συμπληρωθεί το έργο με δρόμους που θα αποσυμφορήσουν την κυκλοφορία. Ποιοι θα είναι αυτοί οι νέοι δρόμοι θα αποφασιστεί από τη διαβούλευση στην οποία θα τεθεί το όλο ζήτημα, από την οποία θα προκύψει και η ιεράρχηση αυτών των νέων οδικών έργων. Πάντως, κανένας δεν φαίνεται να επιλέγει την κατασκευή σηράγγων σε πολλά σημεία της Αττικής, όπως προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο. Η Αττική οδός κατασκευάστηκε ως περιφερειακός δακτύλιος ενταγμένος σε ένα νέο οδικό σύστημα που δεν προχώρησε, ανέφεραν οι ειδικοί. Αυτό σημαίνει ότι ο αστικός αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας δεν έχει διεξόδους και φυσικό είναι να μπλοκάρει. Ειδικότερα, ο προαστιακός που λειτουργεί στο κέντρο της Αττικής οδού αφαιρεί λωρίδες κυκλοφορίας που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την κυκλοφορία των οχημάτων. Λείπει ο κόμβος 3, που θα συναντούσε τον αυτοκινητόδρομο ΕλευσίναςΘήβας. Δεν ολοκληρώθηκε η λεωφόρος Κύμης. Λείπει ο κόμβος 19, από όπου προβλεπόταν να ξεκινά η σήραγγα κάτω από τον Υμηττό. Στη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού λείπει ο κόμβος Υ5, που θα οδηγούσε στην Ανατολική Περιφερειακή Υμηττού, η οποία επίσης δεν έχει κατασκευαστεί.