Πηγή:το ΠΟΝΤΙΚΙ http://www.topontiki.gr/articles/view/2334
Είναι χαρακτηριστικό ότι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» ζήτησε από την Τροχαία να διακόψει την κυκλοφορία στην εθνική οδό λίγες ώρες πριν συμβεί η μοιραία κατολίσθηση, αφού τις δυο προηγούμενες μέρες, όπως η ίδια ανα φέρει στο δελτίο Τύπου που εξέδωσε, «είχαν παρατηρηθεί σποραδικές πτώσεις λίθων». Και είναι ενδεικτικό της πρεμούρας των εργο λάβων για το «μπαγιόκο» ότι ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής της κατασκευαστικής εταιρείας ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ Δημήτρης Κούτρας επεσήμανε μετά την τραγωδία ότι για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου οι σήραγγες είναι η μοναδική ενδεδειγμένη λύση.Είναι επίσης ενδεικτικό του πανικού τους ότι αν και η Επιθεώρηση Εργασίας χαρακτη ρίζει τον θάνατο του Σέρτζιο Σιάνι εργατικό δυστύχημα, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας μιλούν για «ανωτέρα βία»…Όπως επεσήμαναν στο «Π» κορυφαίοι επι στήμονες, ακόμα και πρωτοετείς φοιτητές γνωρίζουν ότι η συγκεκριμένη περιοχή των Τεμπών ανήκει στην πρώτη κατηγορία κιν δύνου για κατολισθήσεις και καταπτώσεις βράχων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η περιοχή έχει μελετηθεί πλήρως από το 1978, όταν και πάλι σημειώθηκε μεγάλη κατολίσθηση και όλοι γνώριζαν τι μέτρα προστασίας έπρεπε να ληφθούν.Και το ερώτημα είναι: Πώς είναι δυνατόν η κοινοπραξία, η οποία απαρτίζεται από την ελίτ των εργολάβων της χώρας αλλά και από μεγάλες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες, να υποτίμησε την επικινδυνότητα της περιοχής και να μην προχώρησε στη λήψη μέτρων για την ασφάλεια οδηγών και εργαζο μένων.Και για να εξηγούμαστε, όταν λέμε ελίτ των εργολάβων εννοούμε τις έξι μεγάλες εταιρείες που αποτελούν τους μετόχους της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Ανώνυμος Εταιρεία Παραχώρησης» και συγκεκριμένα: u Τη HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH, που συμμετέχει με ποσοστό 35%, εταιρεία γνωστή στο πανελλήνιο από την κατασκευή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.Την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., που συμμετέχει με ποσοστό 20%, εταιρεία συμφε ρόντων Μπόμπολα.Την J&P ΑΒΑΞ Α.Ε., που συμμετέχει με ποσοστό 16,25%, συμφερόντων Ιωάννου – Παρασκευαΐδη. u Τη VINCI CONCESSIONS S.A., γαλλική εταιρεία που συμμετέχει με ποσοστό 13,75%.Την ΑΕΓΕΚ, που συμμετέχει με ποσοστό 10%, συμφερόντων Γιάννη Μαρούλη.Την ΑΘΗΝΑ ATE, που συμμετέχει με ποσο στό 5% συμφερόντων J&P ΑΒΑΞ Α.Ε.Οι έξι αυτοί μέτοχοι ίδρυσαν την εταιρεία «με αποκλειστικό σκοπό τη μελέτη, κατα σκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντή ρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρο μου Μαλιακός Κλειδί, του αυτοκινητόδρο μου δηλαδή που ξεκινά από τον κόμβο Ραχών και καταλήγει στον κόμβο Κλειδίου, καθώς και όλων των βοηθητικών έργων και σχετικών δραστηριοτήτων». Και οι έξι αυτοί μέτοχοι έχουν αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου για 30 χρόνια και εισπράττουν το αντίτιμο των διοδίων, ενώ ο αυτοκινητόδρομος είναι ακόμα υπό κατα σκευή.Και το ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει τώρα το «μάρμαρο»; Οι εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που καταβάλλουν το αντίτιμο των διο δίων για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο;Ποιος θα πληρώσει τις μελέτες και τα έργα που πρέπει να γίνουν προκειμένου να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία η εθνική οδός με ασφάλεια για τη ζωή των πολιτών; Ποιος θα πληρώσει την πολύμηνη ταλαι πωρία των πολιτών και τα διαφυγόντα κέρδη των επιχειρήσεων;Ποιος θα πληρώσει το «καπέλο» που θα μπει στις τιμές των προϊόντων λόγω της αύξη σης του κόστους των μεταφορικών; Ποιος θα πληρώσει το οικονομικό κόστος στις χιλιάδες επιχειρήσεις της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας που πλήττονται τις ημέρες των γιορτών;Ποιος θα πληρώσει το κόστος από την απί στευτη υποβάθμιση εκατοντάδων πόλεων και χωριών που ξαφνικά έχουν μετατραπεί σε «σύγχρονους αυτοκινητόδρομους»;Ποιος θα πληρώσει για το νέο διεθνές πλήγ μα που δέχθηκε η χώρα, αφού η φονική κατο λίσθηση αλλάζει και τα σχέδια των διεθνών εταιρειών μεταφορών;Το μόνο σίγουρο είναι ότι το «πάρτι» τώρα αρχίζει. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά που έκανε ο υπουργός Υποδομών στη Βουλή κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού, επισημαί νοντας ότι ο κίνδυνος της κατολίσθησης στα Τέμπη ήταν πολύ καιρό γνωστός και εάν δεν είχε κλείσει ο δρόμος «θα θρηνούσαμε μια εκατόμβη».Ο Δημήτρης Ρέππας άφησε σαφείς αιχμές λέγοντας χαρακτηριστικά: «Γιατί θα έπρεπε να φτάσουμε στο και 5; Γιατί αυτή η δουλειά να μην είχε γίνει εδώ και μήνες;» και κατέληξε με αυστηρή προειδοποίηση «και εδώ θα κάνουμε το χρέος μας». Ο νοών νοείτω; Εδώ θα είμα στε και θα το δούμε…Κλειστό μέχρι νεωτέραςΕιδικοί επεσήμαναν στο «Π» ότι είναι παρα κινδυνευμένη οποιαδήποτε εκτίμηση για το πότε θα δοθεί η εθνική οδός στην κυκλοφο ρία. Και αυτό γιατί χρειάζεται να γίνουν έργα, όπως κατασκευή ειδικών τσιμεντένιων στε γάστρων και τοποθέτηση ειδικών πλεγμάτων και φρακτών. Τα έργα αυτά, όπως, βέβαια, επισημαίνουν, θα έπρεπε να είχαν ήδη κατα σκευαστεί.Το πόσος χρόνος θα χρειαστεί για τη μελέτη και την κατασκευή αυτών των απαραίτητων έργων είναι άγνωστο, αφού εξαρτάται και από την ταχύτητα που θα «τρέξουν» αρμόδιοι φορείς και κοινοπραξία.Το μοναδικό αισιόδοξο στοιχείο είναι ότι οι καταπτώσεις βράχων στα Τέμπη δεν είναι ίδιο φαινόμενο με την κατολίσθηση που είχε σημειωθεί στην εθνική οδό Αθηνών Λαμίας, στο ύψος της Μαλακάσας, το 1995 και η εθνική οδός αποκαταστάθηκε επτά χρόνια μετά…Καταπλακώθηκε και η ενημέρωσηΤο θέμα είναι ότι με την ιστορία στα Τέμπη καταπλακώθη καν και τα ΜΜΕ, ηλεκτρονικά και έντυπα. Και αυτό γιατί με τις κατολισθήσεις στο συγκεκριμένο σημείο κόπηκε η Ελλάδα, κυριολεκτικά, στη μέση και τα – δυναμικά το δίχως άλλο – ΜΜΕ που έχουμε σφύριζαν αδιάφορα διότι, όπως και να το κάνουμε, έχουν σχέση με τους εργολάβους του έργου.Αυτά τα ΜΜΕ, δηλαδή, που για ψύλλου πήδημα συνηθί ζουν να στέλνουν τις κάμερες και τα link τους ακόμη και στο πιο δυσπρόσιτο σημείο της Ελλάδας, ώστε το (όποιο) θέμα να βγει κανονικά, τώρα το αντιμετώπισαν με τη δέουσα... μη προσοχή. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα και το γεγονός ότι ύστερα από λίγες ημέρες το θέμα εξαφανίστηκε και από τα δελτία ειδήσεων και από τις εφημερίδες. Ακόμη και ο κυρια κάτικος Τύπος, που ακολουθούσε χρονικά, και αναδεικνύει συνήθως αυτού του είδους τα θέματα, αυτή τη φορά αφιέρω σε το ελάχιστο που μπορούσε σε δημοσιογραφικό χαρτί.Και έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι φτάσαμε στο σημείο τηλεοπτικοί σταθμοί που διακρίνονται για το ενημε ρωτικό τους τμήμα και καυχιούνται για τις πρωτιές και τις επιτυχίες τους να «παίζουν» το θέμα της κατολίσθησης, που είχε και θύμα, ένα... ολόκληρο λεπτό στην πρωινή ενημερω τική τους εκπομπή, ενώ στο μεσημεριανό κεντρικό δελτίο οι κατολισθήσεις έπαιξαν αμέσως πριν από την αθλητική ενημέ ρωση.