Το 1,25 δισ. ευρώ ξεπερνούν τα έσοδα από τα διόδια το 2008-2013 στους τέσσερις παραχωρημένους άξονες που πρόσφατα επανεκκινήθηκαν. Αν μάλιστα οι τέσσερις εταιρείες έχουν το 2014 και 2015 τα ίδια έσοδα από τα διόδια με το 2013, το συνολικό ποσό που θα έχει καταβάλει το Δημόσιο μέσω χρηματοδοτήσεων, αποζημιώσεων και διοδίων για τους 4 άξονες ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ.
Το 1,25 δισ. ευρώ ξεπερνούν τα έσοδα από τα διόδια το 2008-2013 στους τέσσερις παραχωρημένους άξονες που πρόσφατα επανεκκινήθηκαν. Αν μάλιστα οι τέσσερις εταιρείες έχουν το 2014 και 2015 τα ίδια έσοδα από τα διόδια με το 2013, το συνολικό ποσό που θα έχει καταβάλει το Δημόσιο μέσω χρηματοδοτήσεων, αποζημιώσεων και διοδίων για τους 4 άξονες ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ.
Απαντώντας σε επερώτηση της βουλευτού των ΑΝΕΛ Χρυσούλας-Μαρίας Γιαταγάνα, ο κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης ήταν ο πρώτος υπουργός Υποδομών που έδωσε στη δημοσιότητα πλήρη και αναλυτικά στοιχεία για τα έσοδα των παραχωρησιούχων από τα διόδια, τη χρηματοδοτική συμβολή και την πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στα έργα. Οπως προκύπτει:
• Νέα Οδός
Μέχρι στιγμής έχουν δοθεί από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο 253,5 εκατ. ευρώ (από τα 360 εκατ. ευρώ της αρχικής συμβολής). Επιπλέον, ο κατασκευαστής έχει λάβει 84,3 εκατ. ευρώ από τα 106,5 εκατ. ευρώ της ορισθείσας αποζημίωσης. Θα λάβει επίσης 279 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του έργου και τις σήραγγες της Κλόκοβας. Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 745 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Νέα Οδός έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 452 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα από τους τέσσερις παραχωρησιούχους.
• Ολυμπία Οδός
Μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 243 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου (συνολικά 608 εκατ. ευρώ) και 140 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (συνολικά 250 εκατ. ευρώ). Επίσης, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις. Τέλος, έχουν καταβληθεί 20 εκατ. ευρώ (από 93 συνολικά) για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής (είναι η μόνη από τις 4 κοινοπραξίες που θα λάβει ανάλογη αποζημίωση). Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 1,17 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Ολυμπία Οδός έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 445,2 εκατ. ευρώ.
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Εχει καταβληθεί το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο, ήτοι 296,4 εκατ. ευρώ, καθώς και 205 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή στο έργο (συνολικά 400,9 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, έχει λάβει αποζημίωση 8,8 εκατ. ευρώ (καθυστέρηση έναρξης παραχώρησης), 59 εκατ. ευρώ (στον κατασκευαστή, από τα 84 εκατ. ευρώ), 2,4 εκατ. ευρώ (στον παραχωρησιούχο). Και επιπλέον 167 εκατ. ευρώ, με συμπληρωματική σύμβαση, για την προσθήκη λωρίδας έκτακτης ανάγκης στις σήραγγες. Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 959,5 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 324,5 εκατ. ευρώ.
• Κεντρική Οδός (Ε65)
Εχει λάβει 200,3 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου (από τα 500 εκατ. ευρώ) και 67,2 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (συνολικά 215 εκατ. ευρώ). Επίσης ο κατασκευαστής έχει λάβει 38,7 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις (από τα 83,5 που έχουν συμφωνηθεί) και 2 εκατ. ευρώ ο παραχωρησιούχος. Συνολικά θα λάβει 800,5 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Κεντρική Οδός έχει λάβει, το 2008-2013, 33 εκατ. ευρώ.
Τι προκύπτει από τα στοιχεία αυτά; Παρά την τακτική των εργολάβων να διαχωρίζουν τα έσοδα παραχωρησιούχου και κατασκευαστή (καθώς πρόκειται για χωριστές κοινοπραξίες, ακόμα κι αν περιλαμβάνουν περίπου τις ίδιες εταιρείες), έχει αξία να δούμε πόσα έχουν έως τώρα καταβληθεί άμεσα (χρηματοδοτική συμβολή, αποζημιώσεις) και έμμεσα (διόδια) για την ανακατασκευή των τεσσάρων δρόμων: Ιόνια Οδός: 789,8 εκατ. ευρώ, Ολυμπία Οδός: 624,1 εκατ. ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 858,1 εκατ. ευρώ, Κεντρική Οδός: 341,2 εκατ. ευρώ.
Αν αυθαίρετα υποθέσουμε ότι η καθεμία από τις 4 κοινοπραξίες θα έχει το 2014 και το 2015 ακριβώς τα ίδια έσοδα που είχε από τα διόδια το 2013 (δηλαδή Ολυμπία Οδός 68,1 εκατ. ευρώ, Νέα Οδός 67,1 εκατ. ευρώ, Κεντρική Οδός 9,9 εκατ. ευρώ και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 61,5 εκατ. ευρώ), τότε στο τέλος του 2015 το Δημόσιο θα έχει διαθέσει άμεσα και έμμεσα στους τέσσερις άξονες τα ακόλουθα: Νέα Οδός: 1,33 δισ. ευρώ, Ολυμπία Οδός: 1,75 δισ. ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 1,4 δισ. ευρώ, Κεντρική Οδός: 853,5 εκατ. ευρώ.
Απαντώντας σε επερώτηση της βουλευτού των ΑΝΕΛ Χρυσούλας-Μαρίας Γιαταγάνα, ο κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης ήταν ο πρώτος υπουργός Υποδομών που έδωσε στη δημοσιότητα πλήρη και αναλυτικά στοιχεία για τα έσοδα των παραχωρησιούχων από τα διόδια, τη χρηματοδοτική συμβολή και την πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στα έργα. Οπως προκύπτει:
• Νέα Οδός
Μέχρι στιγμής έχουν δοθεί από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο 253,5 εκατ. ευρώ (από τα 360 εκατ. ευρώ της αρχικής συμβολής). Επιπλέον, ο κατασκευαστής έχει λάβει 84,3 εκατ. ευρώ από τα 106,5 εκατ. ευρώ της ορισθείσας αποζημίωσης. Θα λάβει επίσης 279 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του έργου και τις σήραγγες της Κλόκοβας. Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 745 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Νέα Οδός έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 452 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα από τους τέσσερις παραχωρησιούχους.
• Ολυμπία Οδός
Μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί 243 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου (συνολικά 608 εκατ. ευρώ) και 140 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (συνολικά 250 εκατ. ευρώ). Επίσης, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις. Τέλος, έχουν καταβληθεί 20 εκατ. ευρώ (από 93 συνολικά) για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής (είναι η μόνη από τις 4 κοινοπραξίες που θα λάβει ανάλογη αποζημίωση). Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 1,17 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Ολυμπία Οδός έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 445,2 εκατ. ευρώ.
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Εχει καταβληθεί το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο, ήτοι 296,4 εκατ. ευρώ, καθώς και 205 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή στο έργο (συνολικά 400,9 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, έχει λάβει αποζημίωση 8,8 εκατ. ευρώ (καθυστέρηση έναρξης παραχώρησης), 59 εκατ. ευρώ (στον κατασκευαστή, από τα 84 εκατ. ευρώ), 2,4 εκατ. ευρώ (στον παραχωρησιούχο). Και επιπλέον 167 εκατ. ευρώ, με συμπληρωματική σύμβαση, για την προσθήκη λωρίδας έκτακτης ανάγκης στις σήραγγες. Συνολικά, συνεπώς, θα λάβει 959,5 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει λάβει το 2008-2013 συνολικά 324,5 εκατ. ευρώ.
• Κεντρική Οδός (Ε65)
Εχει λάβει 200,3 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου (από τα 500 εκατ. ευρώ) και 67,2 εκατ. ευρώ από τη συμφωνηθείσα πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (συνολικά 215 εκατ. ευρώ). Επίσης ο κατασκευαστής έχει λάβει 38,7 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις (από τα 83,5 που έχουν συμφωνηθεί) και 2 εκατ. ευρώ ο παραχωρησιούχος. Συνολικά θα λάβει 800,5 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τα έσοδα από διόδια, η Κεντρική Οδός έχει λάβει, το 2008-2013, 33 εκατ. ευρώ.
Τι προκύπτει από τα στοιχεία αυτά; Παρά την τακτική των εργολάβων να διαχωρίζουν τα έσοδα παραχωρησιούχου και κατασκευαστή (καθώς πρόκειται για χωριστές κοινοπραξίες, ακόμα κι αν περιλαμβάνουν περίπου τις ίδιες εταιρείες), έχει αξία να δούμε πόσα έχουν έως τώρα καταβληθεί άμεσα (χρηματοδοτική συμβολή, αποζημιώσεις) και έμμεσα (διόδια) για την ανακατασκευή των τεσσάρων δρόμων: Ιόνια Οδός: 789,8 εκατ. ευρώ, Ολυμπία Οδός: 624,1 εκατ. ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 858,1 εκατ. ευρώ, Κεντρική Οδός: 341,2 εκατ. ευρώ.
Αν αυθαίρετα υποθέσουμε ότι η καθεμία από τις 4 κοινοπραξίες θα έχει το 2014 και το 2015 ακριβώς τα ίδια έσοδα που είχε από τα διόδια το 2013 (δηλαδή Ολυμπία Οδός 68,1 εκατ. ευρώ, Νέα Οδός 67,1 εκατ. ευρώ, Κεντρική Οδός 9,9 εκατ. ευρώ και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 61,5 εκατ. ευρώ), τότε στο τέλος του 2015 το Δημόσιο θα έχει διαθέσει άμεσα και έμμεσα στους τέσσερις άξονες τα ακόλουθα: Νέα Οδός: 1,33 δισ. ευρώ, Ολυμπία Οδός: 1,75 δισ. ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 1,4 δισ. ευρώ, Κεντρική Οδός: 853,5 εκατ. ευρώ.
Πηγή:
http://www.kathimerini.gr/758218/article/epikairothta/ellada/peri-to-125-dis-esoda-apo-diodia