13 Μαρ 2014

Στους Ευρωπαίους ευχαριστώ, στους Ελληνες ο λογαριασμός

Σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου ο επικεφαλής της Task Force Χορστ Ράιχενμπαχ


Σε ευθεία αντιπαράθεση για τα ακριβά διόδια και το πυκνό δίκτυο μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, στο ημιτελές τμήμα του βασικού άξονα Μαλιακός-Κλειδί, ήρθαν με δηλώσεις τους χθες ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας

Εχουν φτάσει να είναι τα διόδια πιο ακριβά από τη βενζίνη
Αγοραστός, παρουσία του επικεφαλής της ομάδας δράσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης Χορστ Ράιχενμπαχ, που υποδύθηκε τον Πόντιο Πιλάτο.
Στη διάρκεια επίσκεψής του στα υπό κατασκευή έργα στις σήραγγες των Τεμπών, που διοργάνωσε η εργολαβική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου», ο κ. Χρυσοχοΐδης ξεκίνησε την ομιλία του τονίζοντας τα οφέλη από την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων, τα οποία πάντως δεν βρίσκονται ακόμη σε πλήρη ανάπτυξη και λέγοντας «ευχαριστώ τους Ευρωπαίους πολίτες». Υποστήριξε ότι «από το δικό τους υστέρημα κατασκευάζονται αυτά τα έργα»!
Ο υπουργός μίλησε για «αυξημένη χρηματοδοτική συμβολή της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα έργα αυτά», χωρίς πάντως να αναφερθεί στα βάρη που σηκώνουν οι Ελληνες πολίτες, οι οποίοι πληρώνουν ακριβά διόδια για ημιτελή έργα, εδώ και μια πενταετία. Σημειώνεται ωστόσο ότι η επανεκκίνηση των οδικών αξόνων στοιχίζει επιπλέον ποσόν 2,1 δισ. ευρώ, υπέρ των εταιρειών παραχώρησης, με χρήματα που προέρχονται από αναπτυξιακούς πόρους του ΕΣΠΑ, δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και εγχώριους πόρους.
Λάδι οι εργολάβοι
Ο κ. Χρυσοχοΐδης πήρε... φωτιά, όταν κλήθηκε από τους παριστάμενους δημοσιογράφους να απαντήσει σε ερωτήματα για τα ακριβά και πυκνά διόδια στους αυτοκινητοδρόμους. Κατήγγειλε ως «λαϊκιστές» και ότι «διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα» όσους θέτουν θέμα ακριβών διοδίων και εξυπηρέτησης εργολαβικών συμφερόντων, υποστηρίζοντας χαρακτηριστικά ότι:
«Τα διόδια δεν αφορούν κανένα παραχωρησιούχο, καμία εταιρεία, κανένα εργολάβο, τα διόδια αφορούν τα έργα της Ελλάδας τα οποία πληρώνουν αυτοί που κάνουν χρήση των αυτοκινητοδρόμων». Πρόσθεσε ότι είναι δίκαιο να πληρώνουν διόδια οι χρήστες των δρόμων, ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι «τα διόδια στην Ελλάδα είναι πολύ φθηνότερα από την Ισπανία και την Πορτογαλία και έχουν περίπου ίδιες τιμές, ακόμα και μικρότερες από όμορες χώρες της Δυτικής Ευρώπης της Ευρωζώνης».
«Δεν αντέχουμε»
Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κ. Αγοραστός, που ανήκει στη Ν.Δ., προφανώς και λόγω της προεκλογικής περιόδου ανέβασε τους τόνους της αντίδρασης, στέλνοντας μήνυμα προς τον κ Ράιχενμπαχ ότι «οι πολίτες της Θεσσαλίας δεν αντέχουν άλλα βάρη», ενώ μίλησε με σκληρή γλώσσα προς τον κ. Χρυσοχοΐδη για τα διόδια. Είπε ότι «όταν έγιναν οι συμβάσεις των δρόμων έγιναν σε ένα άλλο οικονομικό περιβάλλον, ο κόσμος έκανε υπομονή και σήμερα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, οπότε θα πήγαινε η χρέωση με το χιλιόμετρο», προσθέτοντας ότι είναι υπερβολικό σε ένα νομό να υπάρχουν τρεις σταθμοί διοδίων.
Πρόσθεσε ότι «έχουν φτάσει να είναι τα διόδια πιο ακριβά από τη βενζίνη για τη μετακίνηση» και κάλεσε τους κ.κ. Χρυσοχοΐδη και Ράιχενμπαχ να πάνε στο σταθμό διοδίων Πυργετού να διαπιστώσουν ότι 8 από τα 10 αυτοκίνητα πηγαίνουν από τους παράδρομους για να γλιτώσουν τα ακριβά διόδια, με συνέπεια να συμβαίνουν πολλά ατυχήματα στους παράδρομους, ενώ στο βασικό δίκτυο μειώνονται οι μετακινήσεις.
Ο κ. Αγοραστός ζήτησε από τον υπουργό να πάρει πρωτοβουλίες προς τους παραχωρησιούχους, ώστε να μειωθούν οι τιμές των διοδίων για να είναι ανταγωνιστικά τα προϊόντα της περιοχής, που επιβαρύνονται με υψηλό κόστος μεταφοράς και να μη μαραζώνει ο τουρισμός.
Ο υπουργός Υποδομών πήρε ξανά το λόγο για να διευκρινίσει ότι εκείνο που ήθελε να πει είναι ότι ήταν επιτυχία της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα να εξασφαλίσει πρόσθετη χρηματοδότηση για την επανεκκίνηση των έργων, προσθέτοντας ότι «στην Ισπανία τα έργα κατέρρευσαν και στη συνέχεια το κράτος έδωσε άτοκα δάνεια στους παραχωρησιούχους προκειμένου να ξαναρχίσουν. Στην Πορτογαλία έγινε ακριβώς το ίδιο και σήμερα τα διόδια έχουν φθάσει στα 9 ευρώ».
Επίσης ο υπουργός απέδωσε την αντίδραση του κ. Αγοραστού «στην υποχρέωση του περιφερειάρχη να εκφράζει το αίσθημα των ανθρώπων», ενώ για τον εαυτό του είπε ότι «ασφαλώς δεν μπορούμε να λέμε ευχάριστα πράγματα και όταν αναλαμβάνουμε να κατασκευάσουμε τεραστίων διαστάσεων έργα». Ο κ. Ράιχενμπαχ σε ουδέτερο ρόλο είπε ότι «η ελληνική κοινωνία έχει υποφέρει πολύ», πρόσθεσε ότι «καταλαβαίνει πως οι άνθρωποι είναι αναστατωμένοι με τα υψηλά διόδια», συνδέοντας ωστόσο το γεγονός αυτό με τις απαιτήσεις των τραπεζών και των παραχωρησιούχων στις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων, τονίζοντας προς τον κ. Αγοραστό ότι τα έργα ωφελούν την περιοχή του.
Οι νέες αυξήσεις
Οι νέες αυξήσεις, που επιβλήθηκαν πρόσφατα στον οδικό άξονα Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας, συνοδεύτηκαν και με ανακοίνωση για τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων. Συγκεκριμένα, στα διόδια Πελασγίας και Μοσχοχωρίου οι αυξήσεις που αφορούν τους οδηγούς που πληρώνουν μετρητά ανέρχονται σε 0,040 ευρώ/χλμ.
Οι αυξήσεις στην Πελασγία είναι της τάξης για τις μοτοσικλέτες 14,2%, για Ι.Χ. 12,9%, για μικρά φορτηγά και νταλίκες 31,8%. Και στο Μοσχοχώρι για μοτοσικλέτες 23,3%, για Ι.Χ. 29,03%, για φορτηγά 32,8% κ.ο.κ. Στους υπόλοιπους σταθμούς γίνονται αναπροσαρμογές. Στις κατηγορίες 1 και 2 (μοτοσικλέτες και Ι.Χ.) επέρχεται μείωση που δεν είναι ορατή, λόγω της πολύ μικρής διαφοράς και της στρογγυλοποίησης, ενώ στις κατηγορίες 3 και 4 (μικρά φορτηγά και νταλίκες) η αναπροσαρμογή επιφέρει μειώσεις, και αυτό οφείλεται στον αρνητικό δείκτη τιμών καταναλωτή.
Για όλους τους ηλεκτρονικούς χρήστες (όλων των κατηγοριών οχημάτων) που διαθέτουν πομποδέκτη, είτε της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είτε των συνεργαζόμενων διαλειτουργικών αυτοκινητοδρόμων, οι τιμές διοδίων στην Πελασγία και το Μοσχοχώρι παρέμειναν οι ίδιες.

Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=420312