Η απάντηση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στην ερώτηση της βουλευτού ΑΝΕΛ Χρυσούλα-Μαρία Γιαταγάνα που κάνει λόγο για «δώρο 4 δισ. στους εργολάβους των οδικών αξόνων που πλουτίζουν στις πλάτες μας» φαίνεται να ξεκαθαρίζει ορισμένα «θολά» ζητήματα αναφορικά με τους οδικούς άξονες παραχώρησης.
Ένα από τα πιο βασικά σχετίζεται με το που κατευθύνονταν τα χρήματα από τα διόδια, το χρονικό διάστημα των περίπου τριών ετών κατά το οποίο δεν εκτελούνταν έργα στους αυτοκινητοδρόμους (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου).
Που κατευθύνονταν τα έσοδα από διόδια
Όπως επισημαίνεται στο κείμενο της απάντησης, κατά την περίοδο αναστολής των εργασιών κατασκευής οι δαπάνες των παραχωρησιούχων δεν περιελάμβαναν δαπάνες κατασκευής έργων, καθώς οι συμβάσεις δεν είχαν καταγγελθεί και ήταν σε ισχύ. Ωστόσο, οι εταιρείες παραχώρησης συνέχιζαν να έχουν, τις υποχρεώσεις κάλυψης των χρηματοοικονομικών τους υποχρεώσεων, την ευθύνη των έργων και εξακολουθούσαν να έχουν την υποχρέωση κάλυψης του κόστους λειτουργίας-συντήρησης-ασφάλισης των υφιστάμενων λειτουργούντων τμημάτων των έργων.
«Ως εκ τούτου συνέχισαν, μεταξύ άλλων, να δραστηριοποιούνταν στα πλαίσια των συμβατικών τους υποχρεώσεων στην παροχή υπηρεσιών προς τους χρήστες (π.χ. 24ωρες περιπολίες, επέμβαση σε συμβάντα, παρακολούθηση της κυκλοφορίας μέσω του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας κλπ), σε τακτικές και έκτακτες εργασίες συντήρησης (π.χ. καθαρισμούς οδού και φρεατίων, αποχιονισμούς, συντήρηση οδοστρωμάτων, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού, σήμανσης κλπ). [Σημείωση εκ μέρους του μπλογκ (κάντε κλικ στους επόμενους συνδέσμους και δείτε χαμηλά τις αναρτήσεις): εργασίες που όμως ποτέ δεν απέτρεψαν το κλείσιμο της Εθνικής Οδού στη Μαλακάσα με 5 πόντους χιόνι το 2011 (!), την Εγνατία να κλείνει από το χιόνι, αλλά και το "κόψιμο" της Ελλάδας στα δύο από τις συνεχείς κατολισθήσεις στα Τέμπη, όπου θρηνήσαμε μέχρι και νεκρό] Αλλά και εργασίες βαριάς συντήρησης (π.χ. προστασία από βραχοπτώσεις, διαχείριση σηράγγων, διατήρηση και επέκταση αντιπλημμυρικής προστασίας)».
Επομένως, οι παραχωρησιούχοι είχαν το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων, τα έσοδα εκ των οποίων αποτελούν μέρος του συμβατικού τους ανταλλάγματος, ενώ πιθανή αναστολή είσπραξης των διοδίων τελών θα έπληττε ακόμη περισσότερο την χρηματοοικονομική ισορροπία των έργων.
Έσοδα 1,4 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, από το 2008 έως το 2013, οι πέντε κοινοπραξίες παραχώρησης (Μορέας, Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) εισέπραξαν συνολικά 1,4 δισ. ευρώ από διόδια.
Έσοδα 1,4 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, από το 2008 έως το 2013, οι πέντε κοινοπραξίες παραχώρησης (Μορέας, Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) εισέπραξαν συνολικά 1,4 δισ. ευρώ από διόδια.
Οι προβλέψεις εσόδων από είσπραξη διοδίων για την 30ετή περίοδο λειτουργίας κάθε έργου, επανεκτιμήθηκαν-βάσει των νέων δεδομένων που δημιούργησε η κρίση- και είναι σημαντικά χαμηλότερες των προβλέψεων των αρχικών συμβάσεων.
Έτσι, τα εκτιμώμενα έσοδα από διόδια υπολογίζονται για όλες τις συμβάσεις στη συνολική περίοδο παραχώρησης σε 14,4 δισ. ευρώ έναντι 37,7 δισ. ευρώ (εκτιμήσεις 2007).
Η «ακτινογραφία» των έργων
Την ίδια στιγμή, το ύψος των ποσών που έχει καταβάλει το Δημόσιο, είτε ως χρηματοδοτική συμβολή είτε ως αποζημίωση, προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα:
Περισσότερα: