13 Δεκ 2013

Φτιάχνουν νέα διόδια και στις καθέτους της Εγνατίας

Η παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες θα σημάνει έως και τριπλασιασμό των διοδίων στον βασικό άξονα καθώς και υψηλότερες τιμές σ’ αυτά


«Φυτεύουν» νέους σταθμούς διοδίων και στους κάθετους δρόμους της Εγνατίας οδού, λίγο πριν παραδώσουν τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο σε ιδιώτες και έναντι ευτελούς τιμήματος. Σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά τη συγκρότηση ανεξάρτητης αρχής συντονισμού πτήσεων(!), προβλέπεται η λειτουργία σταθμών διοδίων σε τρεις κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού που οδηγούν σε ισάριθμα συνοριακά φυλάκια.

Τα τμήματα

Πρόκειται για τα τμήματα Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, μήκους 72 χλμ., και Σέρρες-Προμαχώνας, μήκους 96 χλμ., όπου δεν είχαν προβλεφθεί σταθμοί διοδίων με τον νόμο 3481/2006 που αφορά αυτόν τον τομέα σε όλο το μήκος της Εγνατίας οδού. Το ίδιο προβλέπεται και για το κομμάτι των 45 χλμ., από τη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης ώς τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων, που είναι τμήμα του βασικού εθνικού οδικού δικτύου, του ΠΑΘΕ. Με τη νέα ρύθμιση, θα μπορούν να λειτουργήσουν σταθμοί με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, που θα καθορίζει τις θέσεις τους και το ύψος των διοδίων.

Η Εγνατία οδός έχει περάσει εδώ και ένα χρόνο στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες για 20-30 χρόνια. Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Ιανουάριο και θα αφορά μια «μπίζνα» αποδοτικότερη και από τις αποικιοκρατικές συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους που επικυρώθηκαν χθες από τη Βουλή!

Πρόκειται για τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, ενώ διαθέτει έξι κάθετους άξονες που οδηγούν στις γειτονικές χώρες. Τα έργα στην Εγνατία κόστισαν στους Ελληνες φορολογούμενους πάνω από 6 δισ. ευρώ.

Σήμερα λειτουργούν έξι σταθμοί διοδίων. Στα Τύρια Θεσπρωτίας, το Μαλακάσι Μετσόβου, τον Πολύμυλο Κοζάνης, την Ανάληψη Λαγκαδά, τη Μουσθένη Καβάλας και τον Ιασμο Κομοτηνής. Το τέλος για Ι.Χ. είναι 2,40 ευρώ, πολύ χαμηλότερο από αυτά που ισχύουν στο εθνικό δίκτυο που έχει εκχωρηθεί σε εργολάβους. Τα ετήσια έσοδα υπολογίζονται σε 30-35 εκατ. ευρώ.

Τα χειρότερα έρχονται…

Ο έτοιμος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να εκχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά το Δημόσιο θα φορτωθεί δάνεια ύψους 600 εκατ. ευρώ που έχουν συναφθεί με εμπορικές τράπεζες την περίοδο 2005-09 για την ολοκλήρωση των έργων.

Οι ιδιώτες θα αναλάβουν να δίνουν στο Δημόσιο ένα τίμημα, που εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Θα έχουν δικαίωμα να τριπλασιάσουν τους σταθμούς διοδίων στον βασικό άξονα και επιπλέον να καθορίσουν υψηλότερες τιμές, ενώ θα αναλάβουν και τους τρεις κάθετους άξονες που κατά τύχη έχουν υψηλή κυκλοφορία, μαζί με τους σταθμούς διοδίων…

…………………………………………………………………………………

Ψηφίστηκαν στη Βουλή οι συμβάσεις

Με την απουσία του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου υπερψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής η κύρωση των συμβάσεων για τη συνέχιση των αυτοκινητόδρομων με την αύξηση ταυτόχρονα των διοδίων τους. Από την ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησαν οι βουλευτές των Ανεξάρτητων Ελλήνων, απουσίαζαν επίσης ο Αρης Σπηλιωτόπουλος, ο οποίος έλειπε και στην ψηφοφορία του προϋπολογισμού το Σάββατο, ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Βύρων Πολύδωρας, ο πρώην αν. υπουργός Υγείας Μ. Σαλμάς, ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Ν. Δένδιας, ο πρώην υπουργός Αλ. Κοντός, ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος.

Υπέρ 148 βουλευτές

Από τους 266 παρόντες, υπέρ των συμβάσεων ψήφισαν 148 βουλευτές και κατά 118. Στην πλευρά του «ναι», εκτός από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, βρέθηκαν επίσης οι Ανδρέας Λοβέρδος και Χρήστος Αηδόνης.

Σημειώνεται ότι η ονομαστική ψηφοφορία αφορούσε τα τέσσερα πρώτα άρθρα με τα οποία επικυρώνονται οι συμβάσεις για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους (Ε65, Κόρινθος – Πάτρα, Μαλιακός – Κλειδί και Ιόνια οδός). Το 5ο άρθρο που προβλέπει την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα ως κλασικού δημόσιου έργου υπερψηφίστηκε και από τη ΔΗΜΑΡ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Σε δήλωσή του μετά την ψηφοφορία, ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης υποσχέθηκε ότι θα επανεξεταστούν οι αυξήσεις στις τιμές των διοδίων για τους πλευρικούς σταθμούς των εθνικών οδών στα όρια του νομού Αττικής και κυρίως στις Αφίδνες, που επιβαρύνουν οικονομικά καθημερινές μετακινήσεις στη διαδρομή δουλειά-σπίτι, αφού δεν εφαρμόζεται η χρέωση ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ο οδηγός


Πηγή: