13 Δεκ 2013

Φυτεύουν νέα διόδια σε όλη τη βόρεια Ελλάδα

ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ



Διόδια από το πρώτο μέχρι το τελευταίο χιλιόμετρο, για όλες τις κατηγορίες οχημάτων, θεσμοθετούνται σε συνολικό μήκος 920 χιλιομέτρων στον οριζόντιο άξονα από την Ηγουμενίτσα έως τους Κήπους Εβρου, όπως επίσης και στους τρεις κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού


Η νέα ρύθμιση που «φυτεύει» νέα διόδια στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων της Ηπείρου, Μακεδονίας και Θράκης περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο αεροπορικών θεμάτων, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Μ. Χρυσοχοΐδη. Η νέα νομοθετική ρύθμιση, που δίνει εξουσιοδότηση στον υπουργό Υποδομών να προσδιορίσει με απόφασή του «το ύψος, τον τρόπο είσπραξης των διοδίων τελών, τον διαχωρισμό των οχημάτων σε κατηγορίες και τις θέσεις λειτουργίας των σταθμών διοδίων» στην Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονές της, προγραμματίζεται να ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου 2014.
Συνδυάζεται με την επίσημη προκήρυξη πώλησης του αυτοκινητοδρόμου, η οποία σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Ε» βγαίνει στον αέρα μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) τις επόμενες εβδομάδες.
Δηλαδή το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της Εγνατίας Οδού, που κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου ως δημόσιο έργο, ετοιμάζεται να πουληθεί σε ιδιώτες με «προίκα» τα διόδια, τα οποία σε πλήρη ανάπτυξη θα φτάσουν περί τους είκοσι σταθμούς.
Το υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται να ισχύσει στην Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονές της σύστημα αναλογικής χρέωσης των διοδίων, σύμφωνα με τη διανυόμενη απόσταση και σε τιμές χαμηλότερες από 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ισχύουν για τους άλλους ιδιωτικούς άξονες, οι οποίοι κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.
Πάντως μέχρι σήμερα το σύστημα που λειτουργεί στον οριζόντιο άξονα της Εγνατίας, μήκους 670 χιλιομέτρων, είναι «ζωνικό» και όχι αναλογικό, με ενιαία τιμή 2,40 ευρώ για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα που διέρχονται από τους έξι σταθμούς διοδίων που λειτουργούν στις θέσεις Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), Πολύμυλο Κοζάνης, Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ιασμο Κομοτηνής.
Διόδια στους τρεις κάθετους άξονες, συνολικού μήκους 250 χιλιομέτρων, αναμένεται να λειτουργήσουν σταδιακά καθώς και τα τρία τμήματα α) Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής, β) Σερρών-Προμαχώνα και γ) Χαλάστρα έως τον μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων είναι υπό κατασκευή, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους έως το 2015.
Υπουργική δέσμευση
Για τις νέες αυξήσεις διοδίων έως 60%, που θα ισχύσουν από τις αρχές του 2014 παράλληλα με την επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών αξόνων (Μαλιακός-Κλειδί, Ιόνια Οδός, Βόρειος άξονας Πελοποννήσου και τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδας), ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης είπε στη Βουλή ότι απορρέουν από τις προβλέψεις των αρχικών συμβάσεων. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «οι νέες αναθεωρημένες συμβάσεις που προώθησε ο ίδιος στη Βουλή δεν είναι καινούργιες αλλά οι συμβάσεις του 2007, που αλλάζουν ως προς ένα και μόνο ζήτημα, τον τρόπο χρηματοδότησης των νέων αυτοκινητόδρομων».
Αναφορικά με τη Νέα Οδό (Αθήνα-Σκάρφεια), το πιον εμπορικό αυτοκινητόδρομο, όπου παράλληλα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις διοδίων προβλέπονται να λειτουργήσουν και νέοι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί, ο κ. Χρυσοχοΐδης τόνισε χαρακτηριστικά: «Υπάρχει ένα μεγάλο άδικο που εντοπίζεται στη Βορειοανατολική και στη Νοτιοδυτική Αττική, που έχει σχέση με τους συχνούς χρήστες. Δεσμεύτηκα ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα πριν λύσουμε αυτά τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών και το θέμα των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. Είναι δική μου απόφαση και θα εφαρμοστεί».
Πάντως η εργολαβική κοινοπραξία διεκδικεί ήδη πρόσθετες αποζημιώσεις άνω των 57 εκατομμυρίων ευρώ, ως απώλειες εσόδων, από τη μη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων σε Αγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη.