Μέσα σε διάστημα μόλις 6 έως 8 μηνών είναι δυνατό να στηθούν διόδια στο κέντρο της Αθήνας, στην περίμετρο που καλύπτει τα τελευταία 26 χρόνια ο γνωστός σε όλους τους κατοίκους της πρωτεύουσας Δακτύλιος.
Αυτό προβλέπει σχέδιο που ήδη έχει κατατεθεί στα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ από συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι το μέτρο των αστικών διοδίων στην Αθήνα είναι εφικτό και θα μπορούσε να εφαρμοστεί μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Πρόκειται για ηλεκτρονικά διόδια, τα οποία- σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο-καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Ευ. Ματσούκη- εκτός από την Αθήνα, θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα.
Σήμερα, λένε οι συγκοινωνιολόγοι, οι οδηγοί που κατευθύνονται καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας δαπανούν σχεδόν το 50% του χρόνου τους στις ουρές των δρόμων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, η Αθήνα χάνει περίπου 2-4 εκατ. ευρώ κάθε βδομάδα, με τη μορφή του «χαμένου χρόνου», που δαπανάται στις κυκλοφοριακές συμφορήσεις.
Σύμφωνα με το σχέδιο που έχει εκπονηθεί από τον κ. Ματσούκη, ειδικά για την Αθήνα τα ηλεκτρονικά διόδια δεν θα έχουν καμιά σχέση με τα κλασικά διόδια που γνωρίζουν όλοι (με σταθμούς, προσωπικό που δίνει εισιτήρια, ουρές οχημάτων κ.λπ.).
Πώς θα λειτουργούν
Στις εισόδους που οδηγούν στο κέντρο της πόλης- και συγκεκριμένα στα όρια του σημερινού Δακτυλίου- θα τοποθετηθούν κάμερες που θα καταγράφουν τους αριθμούς κυκλοφορίας των οχημάτων. Ο οδηγός απλά θα πληρώνει για να εγγράφεται ο αριθμός πινακίδας του αυτοκινήτου του σε μια βάση δεδομένων, εξασφαλίζοντας έτσι συγκεκριμένο αριθμό διαδρομών ανά ημέρα στο κέντρο της Αθήνας (εντός του σημερινού μικρού Δακτυλίου).
Με τον τρόπο αυτό καταργούνται τα μονά και τα ζυγά στον Δακτύλιο. Όμως, ο Δακτύλιος θα παραμείνει ως όριο της περιοχής ελέγχου, δηλαδή της περιοχής εφαρμογής των ηλεκτρονικών διοδίων.
Τσουχτερά πρόστιμα
Οι οδηγοί που δεν θα πληρώνουν διόδια εφ΄ όσον εισέλθουν στην ελεγχόμενη περιοχή θα πληρώνουν τσουχτερό πρόστιμο. Οι ώρες απαγόρευσης εισόδου στην ελεγχόμενη από τις κάμερες περιοχή προτείνεται να παραμένουν οι ίδιες, δηλαδή 06.00-20.00 για τις ημέρες Δευτέρα-Πέμπτη και 06.00-16.00 την Παρασκευή. Αντίθετα, οι οδηγοί που θα εγγράφονται στη βάση δεδομένων και θα καταβάλλουν τέλη διοδίων, θα μπορούν να οδηγούν ελεύθερα στην ελεγχόμενη περιοχή στη διάρκεια μιας συγκεκριμένης ημέρας. Ο οδηγός θα μπορεί να πληρώσει το ποσό των διοδίων προκαταβολικά ή την ίδια ημέρα που θα πραγματοποιήσει το ταξίδι του στο κέντρο της Αθήνας.
Ηλεκτρονικός έλεγχος
Εάν, για παράδειγμα, το ύψος των διοδίων είναι 5 ευρώ, το ποσό αυτό θα πρέπει να το πληρώσει έως τις 22.00 την ημέρα του ταξιδιού. Αυτό θα προβλέπεται, ώστε να ενθαρρύνεται η έγκαιρη πληρωμή των διοδίων. Μετά τα μεσάνυχτα, οι φωτογραφίες όλων των οχημάτων που θα έχουν μπει στην ελεγχόμενη από τις κάμερες περιοχή θα ελέγχονται ηλεκτρονικά μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, με βάση τον αριθμό πινακίδας κυκλοφορίας και θα συγκρίνεται ο αριθμός αυτός με τους αριθμούς κυκλοφορίας των οχημάτων που έχουν πληρώσει για τη συγκεκριμένη ημέρα. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής θα εντοπίζει αμέσως τους αριθμούς κυκλοφορίας των οχημάτων που δεν έχουν πληρώσει και στους ιδιοκτήτες τους θα επιβάλλεται αυστηρό πρόστιμο. Αυτό θα μπορούσε, για παράδειγμα, να είναι 150 ευρώ. Οι μόνιμοι κάτοικοι, τα δίκυκλα και ορισμένες άλλες ειδικές κατηγορίες οχημάτων, θα εξαιρούνται από την πληρωμή διοδίων
Πηγή: