Το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο αποσυνδέει το σύστημα διοδίων της Εγνατίας Οδού, από τον διαγωνισμό που προωθεί το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, για την μελέτη και εφαρμογή ενός συστήματος ηλεκτρονικών – αναλογικών διοδίων και λύνει τα χέρια του ιδιώτη παραχωρησιούχου, ως προς το σύστημα που θα επιλέξει για τον οδικό άξονα και τις καθέτους οδούς.
Με νέα αναθεωρητική ΚΥΑ, βγαίνει έτσι από τη μέση ένα θέμα στο οποίο επί μακρόν σκόνταφτε ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενώ παράλληλα ξεκάθαρα διατυπώνεται ότι τον τελικό λόγο για την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων θα έχει η Γ.Δ. Μεταφορών.
Επίσης, ζητείται άμεσα να προχωρήσει η κατασκευή των σταθμών διοδίων, μετωπικών και πλευρικών, που μένουν να γίνουν στην Εγνατία Οδό και τις καθέτους, διαδικασίες που θα πρέπει το αργότερο να έχουν αρχίσει μέχρι τέλος Ιουλίου.
Τέλος, σημειώνεται ότι μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης, η εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., θα υπαχθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πιο συγκεκριμένα:
Με Κοινή Απόφαση των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών και μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και το ΤΑΙΠΕΔ, θα αναθεωρηθεί η ΚΥΑ 6686/2004 προκειμένου να αποσυνδεθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.
Η σύμβαση παραχώρησης θα εξασφαλίζει για τον παραχωρησιούχο τα εξής:
Ο παραχωρησιούχος θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη διαχείριση και την είσπραξη των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων.
Όπως επισημαίνεται, το σύστημα διοδίων που θα επιλεγεί θα πρέπει να είναι συμβατό με τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και, επιπλέον, να μπορεί λειτουργικά να συνδυαστεί με το ηλεκτρονικό σύστημα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και με τα συστήματα που εφαρμόζονται σε άλλα κράτη – μέλη.
Η νέα ΚΥΑ, που θα διασφαλίζει τα παραπάνω, θα συνοδεύεται και από ένα αναθεωρημένο σχέδιο παραχώρησης σε ότι αφορά το σύστημα των διοδίων, που θα διανεμηθεί στους υποψήφιους παραχωρησιούχους μέχρι τις 15 Ιουνίου 2018. Το αναθεωρημένο σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα κάνει διαθέσιμο το ΤΑΙΠΕΔ, αφού προηγουμένως , ως τις 30 Μαίου, το αρμόδιο υπουργείο του παράσχει όλες τις αναγκαίες τεχνικές προδιαγραφές.
Το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει ότι μέχρι τις 22 Μαίου, το Υπουργείο σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, θα υπέβαλε στο Γ.Δ. Μεταφορών της ΕΕ, τις απαντήσεις με τις οποίες θα εξηγεί την νέα πολιτική του για τα διόδια στην Εγνατία Οδό και στις καθέτους της.
Η νέα ΚΥΑ, η αναθεωρητική, θα παρέχει εξηγήσεις και για την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής όσον αφορά τα διόδια, όπως αυτή έχει εγκριθεί από το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ και την οποία ήδη οι ελληνικές αρχές έχουν γνωστοποιήσει στη Γ.Δ. Μεταφορών, προκειμένου να λάβει έγκριση.
Αν η Γ.Δ. Μεταφορών, όπως σημειώνεται, εγκρίνει μία διαφορετική τιμολογιακή πολιτική, τότε η ΚΥΑ και το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, θα αναθεωρηθούν αναλόγως.
Επίσης αποσαφηνίζεται ότι με νέα υπουργική απόφαση, εννοείται του κ. Σπίρτζη, θα ορίζεται ότι οι εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων , που ισχύουν για κατοίκους και επιχειρήσεις σε περιοχές όμορες της Εγνατίας Οδού, θα παύσουν να ισχύουν μετά τις 31/12/2018 , ενώ δεν θα δοθεί απολύτως καμία παράταση.
Στις 22 Μαίου η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα υπογράψει τη σύμβαση ανάθεσης της κατασκευής του σταθμού διοδίων της Ασπροβάλτας με τον προτιμώμενο μειοδότη ούτως ώστε αμέσως να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής. Εντός μίας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών σε Ασπροβάλτα και Θεσσαλονίκη ( Ωραιόκαστρο), οι δύο υπουργοί Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών θα υπογράψουν μία ΚΥΑ, με την οποία οι παραπάνω σταθμοί θα τεθούν σε λειτουργία και τα διόδια που θα επιβληθούν θα προσδιοριστούν σύμφωνα με τις τιμές που ισχύουν στους υπόλοιπους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού.
Την ίδια ημερομηνία η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα δώσει εντολή για την κατασκευή των υπολοίπων μετωπικών αλλά και πλευρικών σταθμών διοδίων, στο πλαίσιο των δύο συμβάσεων συντήρησης του οδικού άξονα. Η κατασκευή όλων των σταθμών που απομένουν πρέπει να έχει αρχίσει μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Τέλος, μέχρι τις 30 Μαίου, η Διϋπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να εκδώσει απόφαση, μετά από συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ, που θα αφορά τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου να χρηματοδοτήσει, μελετήσει και κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να αναβαθμίσει την Εγνατία Οδό στα τμήματα : Χαλάστρα – Πολύκαστρο και Χριστός – Αμπέλα.
Η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε., μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης, θα υπαχθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
εδώ ολόκληρο το άρθρο πηγή