17 Μαρ 2015

Στους εργολάβους τα φιλέτα, στο κράτος οι... λακκούβες



Πηγή: Εφ. Σύν.

Χωρίς συντήρηση έμεινε το επαρχιακό αλλά και το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, όπου σημειώνονται τα περισσότερα και πιο θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Από την άνοιξη του 2008, τα βασικά κομμάτια του εθνικού δικτύου παραδόθηκαν στους εργολάβους, μαζί με τους σταθμούς διοδίων. Με την αλλαγή σκυτάλης, οι τιμές αυξήθηκαν έως και 180%, για να εξασφαλιστούν έσοδα για την κατασκευή των δρόμων, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς το 2012, αλλά με το πιο αισιόδοξο σενάριο η παράδοση δεν αναμένεται πριν από τα μέσα του 2016.
Η παράδοση των εσόδων από τα διόδια στους εργολάβους άφησε όμως «ορφανό» το υπόλοιπο βασικό οδικό δίκτυο, συνολικού μήκους 46.000 χλμ., που έχασε 80-100 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ηταν το κονδύλια που εξασφάλιζαν τα κρατικά διόδια, για να γίνουν τα απαραίτητα έργα συντήρησης. Είχαν δοθεί τότε διαβεβαιώσεις ότι θα αναπληρωθούν από τον προϋπολογισμό, ήρθαν όμως τα μνημόνια και οι πόροι στέρεψαν για όλες τις υποδομές...
Τα αποτελέσματα αυτής της εγκατάλειψης αποκαλύφθηκαν στο συνέδριο για την οδική ασφάλεια, που οργάνωσαν ο σύλλογος συγκοινωνιολόγων και το Ε.Μ. Πολυτεχνείο. Ο «τροχαίος πόλεμος» είναι η ένατη αιτία θανάτου σε παγκόσμια κλίμακα και αναμένεται να ανεβεί στην 7η ώς το 2050, αν δεν ληφθούν ουσιαστικά μέτρα βελτίωσης των δρόμων, καλύτερης εκπαίδευσης των οδηγών και πολλαπλασιασμού της ασφάλειας των οχημάτων όλων των κατηγοριών. Στην Ευρώπη, τα προγράμματα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας έφεραν μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 8,2%, αλλά η Ελλάδα περιορίστηκε στο 6,9% και βρίσκεται στην 11η θέση.
Από τις μελέτες που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο προκύπτει ότι κατά την περίοδο 2010-13, στη χώρα μας το 39,2% των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων καταγράφηκε στο επαρχιακό δίκτυο και το 23% στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο. Στους αυτοκινητόδρομους ήταν μόλις 5,6%, αφού στα έτοιμα τμήματα οι συνθήκες οδήγησης βελτιώθηκαν, ενώ στα υπό κατασκευή συνήθως οι οδηγοί δεν μπορούν να αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες. Εχει ενδιαφέρον ότι ένα σημαντικό ποσοστό, το 32,2% των θανατηφόρων τροχαίων σημειώθηκε στο δημοτικό δίκτυο που αφορά κατοικημένες περιοχές. Τα θλιβερά πρωτεία σε αυτή την κατηγορία κατέχει η Αττική.
Περιφέρειες με υψηλά ποσοστά ατυχημάτων σε επαρχιακές οδούς καταγράφονται στην Κεντρική Μακεδονία, τη Θεσσαλία, τη Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο. Προβλήματα με τους εθνικούς δρόμους υπάρχουν στη Δυτική Ελλάδα, την Ηπειρο και την Κρήτη, όπου καθυστερούν τα έργα: στην Ιονία οδό στις δύο πρώτες περιφέρειες και στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης στην τρίτη.
Οι συγκοινωνιολόγοι διαπιστώνουν ότι τα νέα δεδομένα δεν είχαν επίδραση στον αριθμό των τροχαίων. Υπάρχει μόνον μια καλύτερη εικόνα στη βαρύτητα των ατυχημάτων, γεγονός που αποδίδουν στην πιο συντηρητική συμπεριφορά των οδηγών, κυρίως για λόγους οικονομίας καυσίμων και όχι λόγω βελτίωσης των δρόμων.
«Η συντήρηση του οδικού δικτύου δεν περιλαμβάνεται στις προτεραιότητες της Πολιτείας», επισημαίνει ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κώστας Αντωνίου, πρόεδρος του συλλόγου συγκοινωνιολόγων και προσθέτει: «Ποτέ δεν υπήρχαν δομές και πόροι για να γίνει προληπτική συντήρηση, που αποτελεί τον πιο αποδοτικό αλλά και πιο οικονομικό τρόπο για την επίτευξη της οδικής ασφάλειας».