Το σκάνδαλο με τους αυτοκινητοδρόμους και τους πολίτες που πληρώνουν υπέρογκα διόδια για έργα που δεν κατασκευάζονται συνεχίζεται με την αναθεώρηση τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης. Η συζήτηση για την κύρωση των συμφωνιών τροποποίησης ξεκίνησε στη Βουλή με εσπευσμένες διαδικασίες και υπό τα πυρά της αντιπολίτευσης για αναθεώρηση των όρων των συμβάσεων εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου και υπέρ των ιδιωτών εργολάβων.
Η περικοπή του μήκους των υπό κατασκευή δρόμων χωρίς μείωση της τιμής, σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση της πρόβλεψης για αύξηση των διοδίων ακόμα και 60%, καθώς και η ανάληψη μεγαλύτερου ρίσκου και χρηματοδοτικού βάρους από το Δημόσιο χωρίς αντίστοιχη συμμετοχή στην εκμετάλλευση των δρόμων αποτέλεσαν τους βασικούς άξονες της κριτικής των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Για «μέγα σκάνδαλο εις βάρους του Δημοσίου» έκανε λόγο η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ευ. Ουζουνίδου, σχολιάζοντας πως, παρότι με βάση τη χρηματοδοτική συμβολή οι υφιστάμενες συμβάσεις μετατρέπονται σε δημόσια έργα, «τα κέρδη και η ιδιοκτησία των αυτοκινητοδρόμων παραμένουν στους παραχωρησιούχους, που αδικαιολόγητα σταμάτησαν να εκτελούν τα έργα με την ανοχή σας». Σχετικά με την «τρομακτική» αύξηση των διοδίων ακόμα και 60% η Ευ. Ουζουνίδου σχολίασε ότι «κάνετε τόσες τροποποιήσεις στις συμβάσεις παραχώρησης και το μόνο πράγμα που δεν τροποποιήσατε ήταν το κόστος για τα διόδια, αυτό το συντηρήσατε ευλαβικά».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Σταθάκης, σχολίασε μετά την αναθεώρηση των συμβάσεων ότι όλο το σύστημα γίνεται «εμπροσθοβαρές υπέρ της αποζημίωσης των ιδιωτικών κεφαλαίων που εμπλέκονται», ενώ υπογράμμισε ότι «παρά τις ανισοβαρείς εις βάρος του Δημοσίου εγγυήσεις, αμφιβάλλω και αμφισβητώ αν υπάρχει επαρκής ιδιωτική χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των έργων».
Για το θέμα των διοδίων ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ παρατήρησε ότι η απόφαση για αύξησή τους είναι «παράλογη εμπορικά», καθώς η προφανής εμπορική τακτική θα ήταν «να κρατηθούν χαμηλά τα διόδια για να προσελκύουν τη ροή των επιβατών που καταρρέει» ζητώντας παράλληλα και εντατικοποίηση των κοινωνικών διοδίων. Ο Γ. Σταθάκης επέκρινε ακόμη την κοστολόγηση των έργων με τιμές του 2006, ενώ ζήτησε η δημόσια συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση των παραχωρησιούχων να συμβαδίσει με το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης.
Απορριπτική για τις συμβάσεις και η ελάσσων αντιπολίτευση
Οι εισηγητές της πλειοψηφίας υποστήριξαν ότι η επανέναρξη των έργων στους οδικούς άξονες θα έχει θετικές για την ανάπτυξη επιπτώσεις προειδοποιώντας παράλληλα για τους κινδύνους από τις αποζημιώσεις που θα έπρεπε να πληρώσει το Δημόσιο σε περίπτωση καταγγελίας των συμβάσεων. Τόσο ο Δ. Τσουμάνης από τη Ν.Δ. όσο και ο Χρ. Γκόκας από το ΠΑΣΟΚ σημείωσαν τον «εθνικό» χαρακτήρα των έργων.
Ο Κ. Γιοβανόπουλος, εισηγητής των ΑΝ.ΕΛΛ., υπογράμμισε ότι «αυτές τις συμβάσεις δεν θα μπορούσε να τις συντάξει ούτε ο πιο φανατικός οπαδός των εργολάβων». Ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Ηλ. Παναγιώταρος, παρατήρησε ότι «τελικά, λεφτά υπάρχουν, όταν πρόκειται να πληρωθούν οι «εθνικοί» εργολάβοι».
Η Ασ. Ξηροτύρη, εισηγήτρια της ΔΗΜ.ΑΡ., σημείωσε ότι οι συμφωνίες «πολύ δύσκολα μπορούν να γίνουν αποδεκτές» επισημαίνοντας ότι «αντί να διορθωθούν τα σφάλματα των αρχικών συμβάσεων για να προστατευτεί το δημόσιο συμφέρον, σε πολλές περιπτώσεις έγινε το αντίθετο».
Ο Ν. Μωραΐτης, εισηγητής του ΚΚΕ, υπογράμμισε ότι «ξεκινά ένα νέο πάρτι κερδοφορίας για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, με μια δυσβάστακτη αύξηση των διοδίων για τα φτωχά λαϊκά στρώματα». Αρνητικοί για τις συμβάσεις ήταν και οι ανεξάρτητοι δημοκρατικοί βουλευτές με τον εισηγητή τους, Ν. Σταυρογιάννη, να τονίζει ότι με τις αλλαγές που γίνονται «μετακυλίεται όλο το κόστος στο Δημόσιο και τους χρήστες».
Παράλληλα, οι βουλευτές της συμπολίτευσης εμφανίστηκαν δυσαρεστημένοι από τις περικοπές στους σχεδιασμούς των οδικών αξόνων και άσκησαν πιέσεις για τους οδικούς άξονες των περιοχών τους, κυρίως το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, αλλά και τον Ε65 στη Φθιώτιδα. Ο βουλευτής της Ν.Δ., Κ. Κουτσογιαννακόπουλος, μάλιστα άφησε ανοικτό το αν θα στηρίξει την κύρωση των συμβάσεων αναρωτώμενος «με ποιο ηθικό έρεισμα θα πάω εγώ στη Φθιώτιδα και θα τους πω «θα μας ζώσουν τα διόδια από παντού, αλλά για μας δεν γίνεται τίποτα», ενώ ο Γ. Κουτσούκος από το ΠΑΣΟΚ ζήτησε συνάντηση του πρωθυπουργού με τους βουλευτές της Ηλείας «γιατί μας έχει προσβάλει, βλέπει τον όποιο δήμαρχο Μεσσηνίας και όχι εμάς».
Πηγή: