Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνουν οι νέες συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους, οι οποίες επισήμως είχαν ξεμπλοκαριστεί από τον περασμένο Απρίλιο. Τότε ο πρωθυπουργός και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχαν βγει στην Κορίνθου-Πατρών για να υποδεχθούν τις μπουλντόζες, που αποδείχθηκε ότι ήταν δανεικές από άλλα εργοτάξια!
Αν επαληθευτούν οι νέες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, τα έργα που έχουν «παγώσει» από τα μέσα του 2011 αναμένεται να ξεκινήσουν σε ένα δίμηνο. Οι νέες συμβάσεις που συμφωνήθηκαν με τους εργολάβους αναμένεται να επιστρέψουν από το ελεγκτικό συνέδριο σε μια εβδομάδα. Στη συνέχεια θα υποβληθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες των Βρυξελλών πριν εισαχθούν για επικύρωση από τη Βουλή. Χθες, σε εδική εκδήλωση, υπογράφηκε η νέα δανειακή σύμβαση ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το Δημόσιο που προβλέπει σε πρώτη φάση τη διάθεση 350 εκατ. ευρώ για την επανεκκίνηση των έργων, ενώ το συνολικό πρόγραμμα γι΄ αυτόν τον τομέα ανέρχεται σε 650 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος της ΕΤΕπ Βέρνερ Χόγιερ διευκρίνισε ότι τα κονδύλια αφορούν μόνον τον βασικό οδικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, τον ΠΑΘΕ, αλλά με κάποιο… τρικ θα εξασφαλιστούν κονδύλια και για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους.
Παρά τις επίμονες ερωτήσεις της «Εφ.Συν.», οι αρμόδιοι υπουργοί δεν διευκρίνισαν αν τα κονδύλια αυτά περιλαμβάνονται στη συμμετοχή του Δημοσίου που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007 ή αποτελούν πρόσθετη κρατική ενίσχυση προς τους εργολάβους για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των τραπεζών, επιβεβαιώνοντας ορισμένες πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες οι αυτοκινητόδρομοι εξελίσσονται τελικώς σε κλασσικά δημόσια έργα. Από την ομιλία του Αρτέμη Θεοδωρίδη, στελέχους της Alpha Bank, έγινε σαφές ότι έχει μειωθεί ο ρόλος των ξένων τραπεζών που είχαν αναλάβει τη χορήγηση των δανείων προς τους εργολάβους. «Η επανεκκίνηση των έργων έχει τεράστια σημασία» τόνισε ο ομιλητής που αποκάλυψε ότι οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες της χώρας εγγυώνται για τα έργα. Ευχήθηκε να μπουν πολύ σύντομα οι τελικές υπογραφές στις συμφωνίες και πρόσθεσε με νόημα ότι «δεν υπάρχουν περιθώρια αστοχίας». Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, που είχε προηγηθεί στο βήμα, φάνηκε πάντως πιο αισιόδοξος για την εξέλιξη των συμβάσεων, παρ΄ όλο που έκανε λόγο για «δύο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων».
Με βάση τη δανειακή σύμβαση χρηματοδοτούνται μόνον τα έργα στον ΠΑΘΕ, επομένως αφορούν τις εργολαβίες στην Κορίνθου-Πετρών και το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, που περιλαμβάνει κυρίως τις σήραγγες στα Τέμπη.
Εξασφαλίστηκε όμως ένα «παραθυράκι», που με την σιωπηλή κάλυψη της ΕΤΕπ, επιτρέπει τη χρηματοδότηση και στα υπόλοιπα έργα. «Εχουν εξασφαλιστεί πόροι από το ΕΣΠΑ», τόνισε ο υπουργός Υποδομών. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην πράξη αξιοποιήθηκε το γεγονός ότι και τα άλλα δύο έργα έχουν κάποια σχέση με τον ΠΑΘΕ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος Αντίρριο-Γιάννενα συνδέεται με το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας της Αθηνών-Λαμίας από το οποίο εισπράττει τα διόδια, αλλά και τη διακλάδωση Σχηματάρι-Χαλκίδα. Το ίδιο συμβαίνει και στον νέο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, τον Ε-65, αφού σε αυτόν προβλέπεται να ενταχθεί και το «πέταλο» Μαλιακού, όταν ολοκληρωθούν τα έργα που χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο και προχωρούν μεγάλες καθυστερήσεις. Η σύμβαση προβλέπει την λειτουργία τριών σταθμών διοδίων για τη χρηματοδότηση του Ε-65. Τέλος, υπάρχει συμφωνία με την ΕΤΕΠ για την Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, όπου τα έργα δεν διακόπηκαν και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μερικούς μήνες.
Ολόκληρο το άρθρο: