Η υπογραφή με την ΕΤΕπ για τη συνέχιση των έργων χωρίς ενεργοποίηση της ρήτρας υπέρ του Δημοσίου αποτελεί ευκαιρία κερδοσκοπίας για εργολάβους και τράπεζες
«Τεράστιο σκάνδαλο σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου», χαρακτηρίζει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής, την προχθεσινή υπογραφή των δανεικών συμβάσεων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθεί η συνέχιση των έργων στους αυτοκινητόδρομους. Τονίζει ότι όλα τα προγράμματα που προωθούνται με μορφή ΣΔΙΤ αποτελούν μεγάλη ευκαιρία κερδοσκοπίας για εργολάβους και τράπεζες, εγκαλώντας την κυβέρνηση γιατί προτίμησε να αναθεωρήσει τις συμβάσεις αντί να τις καταργήσει και να προχωρήσει σε νέους διαγωνισμούς για τους αυτοκινητόδρομους με τη μορφή κλασικού δημόσιου έργου.
Προχωρά επίσης σε τρεις σημαντικές διαπιστώσεις:
• Δεν ενεργοποιήθηκε η ρήτρα υπέρ του Δημοσίου, παρά το γεγονός ότι τα έργα έχουν ουσιαστικά σταματήσει από το 2010 με ευθύνη των εργολάβων. Οι τελευταίοι υποστηρίζουν το αντίθετο και έχουν λάβει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για δήθεν καθυστερήσεις του Δημοσίου.
• Οι τράπεζες, ελληνικές και ξένες, έχουν εξασφαλίσει πριν από την κρίση σημαντικά κέρδη μέσα από τους υπερτιμολογημένους προϋπολογισμούς των έργων. Μετά την κρίση αθέτησαν τις υπογραφές τους, χωρίς καμία νομική συνέπεια.
• Το χρηματοδοτικό κενό καλείται να καλύψει το Δημόσιο, που φορτώνεται με νέα δάνεια και δεσμεύει πόρους από το ΕΣΠΑ. Με την αναθεώρηση των συμβάσεων, το Δημόσιο αναλαμβάνει και πρόσθετες εγγυήσεις σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν είναι τα αναμενόμενα.
«Τα έργα, που προγραμματίστηκαν ως “ιδιωτικά” είναι απολύτως δημόσια, αφού το Δημόσιο αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το κόστος, τη χρηματοδότηση και τον επιχειρηματικό κίνδυνο», τονίζει ο Νίκος Χουντής, που επισημαίνει ότι ο τρόπος που επιλέχθηκε για την αντιμετώπιση των θεμάτων παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία. «Τον λόγο έχουν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ευρωπαϊκό ελεγκτικό συνέδριο και κυρίως η ελληνική δικαιοσύνη», καταλήγει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Πηγή:
http://www.efsyn.gr/?p=148277