9 Νοε 2012

Εθνικοί Οδικοί Άξονες - Μετά τα χαράτσια έρχονται και ρήτρες δισεκατομμυρίων

Πηγή:
http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=7131486&publDate=9/11/2012


Σαν να μην έφταναν τα πανάκριβα χαράτσια διοδίων που πληρώνει ήδη ο ελληνικός λαός, σε περίοδο πλήρους ανέχειας, στους 4 οδικούς άξονες η κατασκευή των οποίων με συμβάσεις παραχώρησης έχει «παγώσει» εδώ και 1,5 χρόνο, τώρα απειλείται να πληρώσει και πανάκριβες ποινικές ρήτρες δισεκατομμυρίων, σε περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων οδηγηθούν σε αδιέξοδο!

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε περίπτωση διάλυσης των συμβάσεων παραχώρησης οι παραχωρησιούχοι απειλούν ότι θα προχωρήσουν σε καταγγελία των έργων με υπαιτιότητα του δημοσίου, διεκδικώντας ποινικές ρήτρες 2 με 2,5 δισ. ευρώ! Για τις απαιτήσεις αυτές επικαλούνται τα κείμενα των ληστρικών συμβάσεων παραχώρησης που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με τις οποίες στην περίπτωση αυτή το δημόσιο θα έπρεπε να πληρώσει τα δάνεια, τη δεσμευτική επένδυση και το κόστος της. Σύμφωνα μάλιστα με τις συμβάσεις αυτές, το δημόσιο θα πληρώσει ποινικές ρήτρες ύψους 900 εκατ. ευρώ, ακόμη και στην περίπτωση που αυτές καταγγελθούν από το δημόσιο λόγω υπαιτιότητας των παραχωρησιούχων ιδιωτικών ομίλων! Στην περίπτωση αυτή το δημόσιο θα πρέπει να καλύψει τη δαπάνη των κατασκευασμένων εργασιών, τη δεσμευτική επένδυση, τα έσοδα από τα διόδια και τις εγγυητικές επιστολές.

Ολα αυτά επικαλούνται κατά τις διαπραγματεύσεις οι ιδιωτικοί όμιλοι, προκειμένου να αποκομίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη από τις νέες συμβάσεις που πρόκειται να υπογραφούν. Από την άλλη, όμως, ο κίνδυνος αυτός της πληρωμής υπέρογκων ποινικών ρητρών διοχετεύεται έντεχνα και από την κυβέρνηση, προκειμένου ο ελληνικός λαός να καταπιεί αγόγγυστα τις όποιες νέες παραχωρήσεις (εγγυήσεις, επιδοτήσεις κ.λπ.) κάνει προς τους κατασκευαστές και τις τράπεζες, προκειμένου να ξαναρχίσουν τα έργα.
(Σημ. εκ μέρους του μπογκ: Το παρουσιαζόμενο ως "πρόβλημα των έργων" ξεκίνησε το 2010, όταν η κρίση μείωσε τους κυκλοφοριακούς φόρτους, έριξε τα προβλεπόμενα έσοδα και οδήγησε στην αναστολή δανεισμού των παραχωρησιούχων από τις τράπεζες, τη στιγμή που στις συμβάσεις προβλέπεται ρητά ότι "Ο Παραχωρησιούχος θα είναι υπεύθυνος να διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ανά πάσα στιγμή χρηματοδότηση για την πλήρη και προσήκουσα εκτέλεση του Έργου" (π.χ. για την Ιόνια Οδό στο Άρθρο 7.3.1)).

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, κατά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και ιδιωτικών ομίλων συζητιούνται τα εξής:
  • Απαιτήσεις των κατασκευαστών άνω των 500 εκατ. ευρώ που επικαλούνται καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές, μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας κ.λπ.
  • Περικοπές αντικειμένου των έργων. Ετσι ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας συζητιέται, είτε να περικοπεί εντελώς, είτε να κατασκευαστεί έως την γέφυρα Μουργκάνι στην Καλαμπάκα. Η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα Πύργος - Τσακώνα) να φτάνει ως τον Πύργο ή ακόμη και ως την Πάτρα κ.ά.
  • Διάφορες χρονικές παρατάσεις στην ολοκλήρωση των έργων, με παράλληλη παράταση της περιόδου εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων από τους ιδιωτικούς ομίλους, που σήμερα φτάνουν τα 30 χρόνια.
  • Να γίνει δραστική αύξηση της τιμής των διοδίων στα ολοκληρωμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων και κάποια μείωση στα ημιτελή τμήματα (π.χ. Κόρινθος - Πάτρα, Τέμπη κ.λπ.), τη διαφορά, όμως θα την πληρώνει το δημόσιο, δηλαδή και πάλι ο ελληνικός λαός!