Διχάζει, προβληματίζει, ανάβει φωτιές και πυροδοτεί έντονους διαξιφισμούς το σενάριο των διοδίων στην Κρήτη! Η πρόταση- “βόμβα” του ευρωβουλευτή Μανόλη Κεφαλογιάννη για την πλήρη ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα μέσω συνδυασμού χρηματοδότησης ευρωπαϊκής, ιδιωτικής εμπλοκής και διοδίων, άναψε τη θρυαλλίδα της αντιπαράθεσης, αφού σε αυτήν τη χρονική στιγμή καταγράφονται 3 διαφορετικές τάσεις και απόψεις!
Υπάρχει η ξεκάθαρη άποψη, αυτή του Μανόλη Κεφαλογιάννη, με την οποία ταυτίζονται εκπρόσωποι τοπικών φορέων και Αρχών όπως ο γενικός γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Γρηγόρης Ροκαδάκης και ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης. Η άποψη δηλαδή πως χωρίς συγχρηματοδότηση και διόδια δεν είναι ρεαλιστικά εφικτή η πλήρης ανακατασκευή του ΒΟΑΚ και πως ουσιαστικά θα παραπεμφθεί στις… καλένδες.
Υπάρχει η αντίθετη θέση, αυτή των Κρητών βουλευτών της αντιπολίτευσης και αυτοδιοικητικών, όπως ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, που δηλώνουν κατηγορηματικά ενάντιοι στα διόδια, ενώ υπάρχει και μια τρίτη, ενδιάμεση τάση, στην οποία ανήκουν και βουλευτές της Ν.Δ. στο νησί, που δηλώνουν ανοιχτοί στα διόδια. Διατηρούν, ωστόσο, στάση αναμονής, περιμένοντας να δουν μια τεκμηριωμένη οικονομοτεχνική μελέτη για να ανοίξουν ξεκάθαρα τα χαρτιά τους επί του “καυτού” θέματος των διοδίων.
Το σίγουρο, όπως φαίνεται και από τις σχετικές δηλώσεις και τοποθετήσεις τοπικών πολιτικών προσώπων και φορέων, είναι πως το θέμα των διοδίων καίει. Και αποτελεί επίμαχο σημείο τριβής για σφοδρή αντιπαράθεση. Οι δηλώσεις του Μανόλη Κεφαλογιάννη στο προχθεσινό κεντρικό δελτίο ειδήσεων της “ΚΡΗΤΗ TV” και τα “καρφιά” του περί λαϊκιστών έδωσαν το σύνθημα και η διαμάχη για το αν θα πρέπει να επιβληθούν διόδια στην Κρήτη για να κατασκευαστεί ο πολύπαθος ΒΟΑΚ ξεκίνησε για τα καλά. Μια διαμάχη όπου οι μεν υπέρμαχοι των διοδίων – ως αναγκαστική για τους ίδιους λύση για να αποκτήσει επιτέλους η Κρήτη ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο – κατηγορούν ευθέως τους φανατικούς πολέμιους των διοδίων ως λαϊκιστές και δημαγωγούς! Οι δε πολέμιοι των διοδίων κάνουν λόγο για θέσεις και προτάσεις που προκαλούν το κοινωνικό αίσθημα εν μέσω κρίσης!
Το γαϊτανάκι
Ιδού το γαϊτανάκι των διαφορετικών, αντικρουόμενων χθεσινών τοποθετήσεων στον απόηχο της πρότασης- “βόμβας” του Μανόλη Κεφαλογιάννη: «Πρέπει επιτέλους να προχωρήσει αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο. Λοιπόν, θα υπάρχουν διόδια και στην Κρήτη. Όπως υπάρχουν και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Αλλά τα διόδια που θα πληρώσουμε εμείς, ως πολίτες της Κρήτης, θα είναι πολύ μικρότερα, υποπολλαπλάσια της αξίας του έργου. Λοιπόν, είμαι υπέρ του να γίνει το έργο και με διόδια. Διότι το έργο θα προσφέρει ασφάλεια και ανάπτυξη», ήταν η άποψη που εξέφρασε ο επικεφαλής των ευρωβουλευτών της Ν.Δ. στο δελτίο ειδήσεων της “ΚΡHTH TV”.
Στ. Αρναουτάκης
Άμεση ήταν η απάντηση του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, που δήλωσε: «Η θέση η δική μας εξαρχής είναι εναντίον των διοδίων. Το έχουμε πει και το επαναλαμβάνουμε. Διότι υπάρχουν τρόποι να χρηματοδοτηθεί η ανακατασκευή του ΒΟΑΚ, να γίνει ως δημόσιο έργο. Πρέπει να καταλάβουν οι εκάστοτε υπεύθυνοι πως και η Κρήτη ανήκει στην Ελλάδα. Και δικαιούται να πάρει τα μεγάλα αυτά αναπτυξιακά έργα».
Μ. Κριτσωτάκης
Σκληρή γλώσσα, με φόντο την πρόταση του κ. Κεφαλογιάννη, χρησιμοποίησε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλης Κριτσωτάκης, που ανέφερε: «Σε μια συγκυρία, σε μια χρονική στιγμή που η κοινωνία στενάζει, και που το 30% μιας καθημαγμένης κοινωνίας μαστίζεται από ανεργία και δεν υπάρχουν χρήματα, ε αυτό πια είναι πρόκληση!.. Στην αντίπερα όχθη, ο γενικός γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης τάχθηκε ανοιχτά και ξεκάθαρα στο πλευρό του Μανόλη Κεφαλογιάννη, λέγοντας αφοπλιστικά: «Θέλουμε δρόμο της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ για μια εθνική οδό σύγχρονη σε όλο το μήκος της, ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο τύπου Εγνατίας; Μόνο με συμμετοχή θα γίνει αυτό. Δε χωρά άλλη κουβέντα».
Οι βουλευτές
Περισσότερο διαλλακτικοί και ανοιχτοί στο ενδεχόμενο των διοδίων εμφανίζονται οι κυβερνητικοί βουλευτές του νησιού, καθώς «χωρίς την ολοκλήρωση της στρατηγικής μελέτης κόστους-οφέλους, κανείς δεν μπορεί να τεκμηριώσει και να διαβεβαιώσει ότι γνωρίζουμε την πραγματική αξία των τμημάτων του ΒΟΑΚ και πόσο θα επηρεαστεί η οικονομία του νησιού μας. Προσωπικά, είμαι διατεθειμένος να συζητήσω για οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο προκύψει από τη μελέτη», ανέφερε από την πλευρά του ο βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Μάξιμος Σενετάκης, δηλώνοντας ανοιχτός υπό προϋποθέσεις στα διόδια.
«Είναι ώρα, χωρίς δογματισμούς, χωρίς λαϊκισμούς, να εξετάσουμε όλα τα ενδεχόμενα. Αλλά για να μιλήσουμε για διόδια, πρέπει πρώτα από όλα να δούμε κατά πόσο είναι βιώσιμη αυτή η λύση. Άρα προέχει πάνω από όλα η μελέτη. Και εφόσον προκύψουν ενδείξεις και συμπεράσματα που μας οδηγούν προς τα εκεί, προς τα διόδια δηλαδή, τότε να πάρουμε θέση», ήταν η θέση του βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη.
Γ. Λιονάκης
Στο ίδιο μήκος κύματος με τον Μανόλη Κεφαλογιάννη, χαρακτηρίζοντας ουσιαστικά μονόδρομο την πρόταση του ευρωβουλευτή, εμφανίστηκε ο πρόεδρος της ΕΣΥΠΡΟΤΑ Γιάννης Λιονάκης. «Η Κρήτη δυστυχώς αποστερήθηκε των πόρων και των ενεργειών που έπρεπε να είχαν γίνει για ένα σωστό οδικό δίκτυο. Βάζοντας στη ζυγαριά από τη μια πλευρά την υστέρηση, το πεπαλαιωμένο αυτό δρόμο των 40-50 χρόνων και από την άλλη τα 4 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες και το κυριότερο τους 100 νεκρούς κάθε χρόνο, νομίζω ότι είναι προφανές πως πρέπει άμεσα να δοθεί λύση για το ΒΟΑΚ.
Επειδή στον ελλαδικό χώρο δεν έχουμε προηγούμενο κατασκευής εθνικών δρόμων από εθνικούς πόρους, θα πρέπει επιτέλους να δούμε κατάματα την αλήθεια. Κατά την εκτίμησή μου, πρέπει να διεκδικήσουμε τους περισσότερους δυνατούς. Από την άλλη, θεωρώ ότι η συγχρηματοδότηση ενός τέτοιου έργου είναι αναγκαία. Αρκεί οι όροι να μην είναι επαχθείς για τους μετακινούμενους και για πάρα πολλά χρόνια. Διότι σε άλλες περιπτώσεις στη χώρα, το σύστημα στηρίχτηκε κακώς σε πολύ μικρή συμμετοχή των ιδιωτών και σε μακρόχρονη είσπραξη χρημάτων από διόδια», ανέφερε ο κ. Λιονάκης.
“Καρφιά” και απαντήσεις περί λαϊκισμού
«Όχι στα διόδια» είναι η κάθετη θέση τόσο του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Μιχελογιαννάκη όσο και του βουλευτή Ηρακλείου των Ανεξάρτητων Ελλήνων Κώστα Δαμαβολίτη. Οι κ. Μιχελογιαννάκης και Δαμαβολίτης, μάλιστα, έσπευσαν να απαντήσουν σκωπτικά στις αιχμές που εξαπέλυσε ο Μανόλης Κεφαλογιάννης περί λαϊκιστών… «Λέμε όχι στα διόδια. Είμαστε αμετακίνητοι. Αν τώρα θεωρείτε ότι η θέση πως μιλάμε για ένα δημόσιο αγαθό και πως δεν πρέπει να υπάρχει ιδιωτική εμπλοκή είναι λαϊκισμός, τότε αποδέχομαι τον όρο», σημείωσε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Μιχελογιαννάκης.
«Αν το ρομαντισμό και το αγνό συναίσθημα που έχουμε για να παλέψουμε για τον τόπο μας, χωρίς να γίνουμε οι σουλτάνοι με την τακτική της φορολογίας, τον αποκαλούν λαϊκισμό, είμαστε λαϊκιστές», ανέφερε ο βουλευτής Ηρακλείου των Ανεξάρτητων Ελλήνων Κώστας Δαμαβολίτης.
Το έναυσμα για τα δηκτικά σχόλια είχε δώσει η αναφορά του κ. Κεφαλογιάννη περί λαϊκιστών που κοιτούν το δάχτυλο αντί για το φεγγάρι!
«Τώρα για το αν εμείς θα πληρώσουμε ένα κομμάτι του έργου, η απάντηση είναι ναι. Θα το πληρώσουμε. Δεν πρέπει να είμαστε λαϊκιστές… Σε αυτούς τους λίγους που αντιδρούν, αν και οι περισσότεροι από αυτούς ανήκουν στην Αριστερά, έχω να πω το εξής. Ας πάψουν να βλέπουν το δάχτυλο και ας αρχίσουν να βλέπουν το φεγγάρι. Διότι με λαϊκισμό, και με το να βλέπουμε μόνο το δάχτυλο, η Ελλάδα έφτασε εδώ που είναι», ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του ευρωβουλευτή.
Τα “καρφιά” του βεβαίως είχαν ως παραλήπτη και τον περιφερειάρχη Κρήτης, με τον Σταύρο Αρναουτάκη να απαντά χθες, λέγοντας: «Αλίμονο να θεωρείται και να λέγεται λαϊκισμός μια διεκδίκηση των πολιτών της Κρήτης ότι δε χρειάζονται διόδια»…
Για λαϊκισμό άφησε αιχμές και ο Γρηγόρης Ροκαδάκης, σχολιάζοντας: «Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Εγώ δεν μπορώ να βγαίνω να λέω “όχι διόδια”, “όχι συμμετοχή” προς τους Κρητικούς και την ίδια στιγμή, όταν μιλώ με την κεντρική πολιτική ηγεσία, να λέω ότι το γνωρίζω, ότι δε γίνεται το έργο με άλλον τρόπο.
«Κάποιοι άλλοι λαϊκίζουν, έχω την αίσθηση. Και φορούν φερετζέ στο κακό πρόσωπο της άσχημης πραγματικότητας στην οποία μας έχουν οδηγήσει», ήταν η καυστική απάντηση του Μιχάλη Κριτσωτάκη προς τον Μανόλη Κεφαλογιάννη και τον Γρηγόρη Ροκαδάκη.
Πηγή: