9 Μαΐ 2014

«Θησαυρός» τα διόδια για τους εργολάβους

Τα διόδια αποτέλεσαν κυριολεκτικά θησαυρό για τους εργολάβους την προηγούμενη πενταετία, έστω κι αν τα έργα ήταν «παγωμένα» για σχεδόν 3 χρόνια!

Συνολικά έσοδα 1,37 δισ. ευρώ είχαν από τα διόδια, από το 2008 μέχρι τον Οκτώβριο του 2013, οι πέντε κοινοπραξίες (ΝΕΑ ΟΔΟΣ, ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΜΟΡΕΑΣ, ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ) που διαχειρίζονται αντίστοιχα τμήματα των οδικών αξόνων με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης (Αθήνα-Λαμία, Κόρινθος-Πάτρα, Μαλιακός-Κλειδί, Κόρινθος-Καλαμάτα, Ε 65)! Eάν στα συνολικά έσοδα από την είσπραξη διοδίων προσθέσουμε συμπληρωματικές συμβάσεις, χρηματοδοτικό κενό που καλύπτει το Δημόσιο, πόρους από ΕΣΠΑ, δάνεια της ΕΤΕπ με εγγύηση του κράτους, αποζημιώσεις και ρήτρες, τότε γίνεται αντιληπτό ότι οι κοινοπραξίες έχουν ήδη λάβει ή θα λάβουν άμεσα περί τα 4 δισ. ευρώ.

Βέβαια, τα έσοδα των πέντε κοινοπραξιών παρουσίασαν μια φθίνουσα πορεία σταδιακά εξαιτίας της πολυετούς οικονομικής κρίσης. Από τα στοιχεία προκύπτει πως τα έσοδα από τα διόδια είχαν αγγίξει τα 259,4 εκατ. ευρώ το 2011 και… έπεσαν σε 206 εκατ. ευρώ στο δεκάμηνο του 2013. Είναι εντυπωσιακό το στοιχείο ότι μεταξύ 2011 και 2013 το έλλειμμα εσόδων μεταξύ των παραχωρήσεων είναι μόλις 53-54 εκατ. ευρώ, μολονότι η κατάρρευση των εσόδων ήταν η κύρια αιτία αποχώρησης των τραπεζών η οποία οδήγησε στην πρόσφατη αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης και τη χορήγηση γενναίων αποζημιώσεων, ήτοι εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι οι οδικοί άξονες με τα πιο εμπορικά σημεία διελεύσεων ήταν η «Νέα Οδός» (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια και Σχηματάρι – Χαλκίδα) και η «Ολυμπία Οδός» (Αθηνών – Πατρών). Τα περισσότερα έσοδα, ύψους 441,8 εκατ. ευρώ, είχε η κοινοπραξία «Νέα Οδός» η οποία κατασκευάζει την Ιόνια Οδό, αλλά διαχειρίζεται και το τμήμα του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) από την Αθήνα μέχρι τη Σκάρφεια. Στα 435,6 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα έσοδα της κοινοπραξίας «Ολυμπία Οδός» που διαχειρίζεται το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα. Έσοδα περί τα 315,3 εκατ. ευρώ είχε η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που κατασκευάζει και διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ. Στα 149,25 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα έσοδα της κοινοπραξίας «Μορέας» που διαχειρίζεται το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Έσοδα 31,5 εκατ. ευρώ είχε η κοινοπραξία κατασκευής και διαχείρισης του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (καθώς εισέπραττε από έναν σταθμό).

Την ίδια ώρα, βέβαια, οι κοινοπραξίες έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις και τοποθετούν νέους σταθμούς ή ετοιμάζονται για ανάλογες κινήσεις. Πρωταθλήτρια στις αυξήσεις, όπως και στα έσοδα, είναι η κοινοπραξία «Νέα Οδός», της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που προχώρησε σε ανατιμήσεις σχεδόν 50% με 60% στις Αφίδνες, δηλαδή μέσα στην Αττική, μέσα στον αστικό ιστό (!), ενώ παράλληλα αύξησε τις τιμές και σε πλευρικά διόδια (Μαλακάσα, Οινόφυτα, Καπανδρίτι), δίνοντας το… «τυράκι» των εκπτωτικών προγραμμάτων αλλά και της διατήρησης του παλιού αντιτίμου στις Αφίδνες για τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού. Σε αυξήσεις προχώρησαν και οι άλλες κοινοπραξίες τις τελευταίες ημέρες, με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης, όπως η «Ολυμπία Οδός» και η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

Βέβαια, οι εργολάβοι πατάνε πάνω στις συμβάσεις. Ωστόσο, λησμονούν ότι έχουν λάβει τεράστια κεφάλαια για έργα που έμεναν «παγωμένα», ενώ θα γίνουν και λειψά! Μάλιστα, το Δημόσιο, προκειμένου να αποφύγει την κατάρρευση και τις δικαστικές κόντρες, όχι μόνο έδωσε bonus, όχι μόνο έβαλε πλάτη και εγγυήσεις, αλλά δέχθηκε και τα τερτίπια ομίλων όπως της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του κ. Γ. Περιστέρη, για χάρη των οποίων επινόησε τη χρηματοδοτική συγχώνευση των έργων της Ιόνιας Οδού και του Ε 65 προκειμένου να διασωθεί ο μη βιώσιμος και ζημιογόνος αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας! Δηλαδή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εισέπραξε συνολικά σχεδόν 473 εκατ. ευρώ για τα δύο projects δίχως να κάνει έργα στην Ιόνια Οδό και ενώ ο «λειψός και τυφλός» Ε 65 ήταν ένα βήμα πριν την κατάρρευση!


Πηγή:
http://www.sofokleous10.gr/2012-07-24-09-27-56/270843-2014-05-07-16-20-18