15 Απρ 2014

Την "πρώτη ιδιωτική επένδυση" με λεφτά του Δημοσίου παρουσίασε ο Μ. Χρυσοχοΐδης

Με την επανέναρξη των εργασιών στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους, αφού πρώτα το Δημόσιο ανέλαβε όλα τα ρίσκα των εργολάβων πληρώνοντας και με το παραπάνω (τουλάχιστον 2 δισ. μέχρι το 2015), βοηθεία της νεοφιλελεύθερης Κομισιόν, με μειωμένο δραστικά το φυσικό αντικείμενο και την καταβολή παράλογα ακριβών διοδίων από τους πολίτες, ο υπουργός Υποδομών επιχειρεί να συντηρήσει το κυβερνητικό success story.

Χθες ο Μ. Χρυσοχοΐδης, σε συνέντευξη Τύπου, έσπευσε να μιλήσει για "την πρώτη μεγάλη επένδυση που ξεκίνησε μετά την κρίση από ιδιώτες με την υποστήριξη του Δημοσίου", όταν από τα στοιχεία που έδωσαν υπηρεσιακοί παράγοντες προκύπτει ότι το Δημόσιο, από τον περασμένο Δεκέμβριο, οπότε αναθεωρήθηκαν οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, έχει καταβάλει κοντά στα 900 εκατ. ευρώ, είτε ως χρηματοδοτική συμβολή είτε ως αποζημίωση κατασκευαστών και παραχωρησιούχων.



Σύμβουλος του υπουργού ανέλαβε να παρουσιάσει τα εν εξελίξει έργα, "τα οποία δεν φαίνονται", σε 16 εργοτάξια, τα οποία συνδέονται με την κατασκευή 17 σηράγγων, 33 γεφυρών και 8 Cut and Cover, συν τα έργα οδοποιίας σε μήκος 250 χλμ. Επιπλέον από την κατάρρευση της κυκλοφορίας πριν από την αναθεώρηση των συμβάσεων, άρα και των εσόδων από τα διόδια, αίφνης το πρώτο τρίμηνο το 2014 διαπιστώνεται όχι μόνο σταθεροποίηση, αλλά και αυξητική τάση.

Κατά τα στοιχεία που δόθηκαν, στον άξονα Μαλιακός - Κλειδί έχε υλοποιηθεί το αντικείμενο της σύμβασης σε ποσοστό 76,80%. Το Δημόσιο έχει καταβάλει 205 εκατ. ευρώ ως χρηματοδοτική συμβολή, 34 εκατ. ευρώ αποζημίωση στον κατασκευαστή και άλλα 8 στον παραχωρησιούχο. Στην Ολυμπία Οδό, Κόρινθος - Πάτρα, αφού αφαιρέθηκαν από τη σύμβαση περίπου διπλάσια χλμ. από αυτά που κατασκευάζονται (το κομμάτι Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα), έχει υλοποιηθεί το 48,12%. Δόθηκαν 140 εκατ. ευρώ ως πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή, 70 εκατ. ευρώ αποζημίωση στον κατασκευαστή και 32 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.

Στην Ιόνιο Οδό / Μεταμόρφωση - Σκάρφεια το ποσοστό υλοποίησης είναι 30,25%. Πληρώθηκαν: 114 εκατ. ευρώ συμβολή Δημοσίου και 58,5 αποζημίωση κατασκευαστή. Στον "τυφλό" οδικό άξονα κεντρικής Ελλάδας, καθώς από την αρχική σύμβαση έχει μείνει το τμήμα Ξυνιάδα - Δομοκός - Τρίκαλα, το ποσοστό υλοποίησης είναι 26,27%. Δόθηκαν 171 εκατ. ευρώ ως χρηματοδοτική συμβολή και 74 εκατ. ευρώ αποζημιώσεις.

Δεν απέκλεισε εκμετάλλευση από την Ολυμπία Οδό

Ο υπουργός ανακοίνωσε την "άμεση" δημοπράτηση του τμήματος Πάτρα - Πύργος, μήκους 75 χλμ., και την κατασκευή του ως δημόσιου έργου, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 340 εκατ. ευρώ, ενώ δεν απέκλεισε την εκμετάλλευσή του από την Ολυμπία Οδό. Τα 30 χλμ. Καλό Νερό -Τσακώνα θα δημοπρατηθούν "μετά την ολοκλήρωση των 'υπολειπομένων μελετών'", παρ' ότι περιλαμβάνονταν στη σύμβαση του 2007. Παρομοίως για το ενδιάμεσο τμήμα Πύργος - Καλό νερό 65 χλμ., που, όπως αναφέρθηκε, θα μελετηθεί και ίσως μπορεί να μην γίνει αυτοκινητόδρομος, καθώς δεν δικαιολογείται από τα κυκλοφοριακά στοιχεία.

Όσον αφορά την 5η σύμβαση παραχώρησης Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, όπου η Ευρωπαϊκή Τράπεζα ζητάει συμπληρωματικές εγγυήσεις από το Δημόσιο, ο υπουργός, εκνευρισμένος, επιχείρησε να κλείσει άρον - άρον το θέμα λέγοντας πως δεν τίθεται θέμα αποζημιώσεων και η διαιτησία θα κρίνει τις προσφυγές.


Πηγή:
http://www.avgi.gr/article/2311146/tin-proti-idiotiki-ependusi-me-lefta-tou-dimosiou-parousiase-o-m-xrusoxoidis