Δίνοντας δώρο τα έσοδα λειτουργίας του αεροδρομίου Ηρακλείου «Ν.Καζαντζάκης» τουλάχιστον για πέντε χρόνια και μαζί με πελώρια κατασκευαστικά έργα οδικής σύνδεσης της βόρειας με τη νότια Κρήτη και αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, της γνωστής «καρμανιόλας του ΒΟΑΚ», προωθείται έπειτα από αλλεπάλληλες εμπλοκές και αναβολές να δημοπρατηθεί η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης.
Την προκήρυξη του νέου αεροδρομίου εντός του Μαρτίου ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης από το βήμα διεθνούς Συνέδριου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων. Επισήμως από κυβερνητικές πηγές γίνεται λόγος για ένα «πολύπλοκο σχήμα παραχώρησης», το οποίο θα «περιλαμβάνει μια σύνθετη διαδικασία χρηματοδότησης της κατασκευής τόσο του αεροδρομίου όσο και των οδικών του συνδέσεων».
Το «μεγάλο μυστικό», που όπως φαίνεται κρατά μέχρι τώρα η κυβέρνηση κρυφό, είναι ότι το σχήμα παραχώρησης για το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα περιλαμβάνει αυτοχρηματοδοτούμενα έργα οδικών συνδέσεων. Αυτό σημαίνει ότι ετοιμάζονται να πέσουν μπάρες επιβολής διοδίων για τις μετακινήσεις των οχημάτων και στη μεγαλόνησο!
Εξαιρείται
Το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», όπως έχει ήδη δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, εξαιρείται από τις εν εξελίξει διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων μέσω ΤΑΙΠΕΔ, καθώς συνδυάζεται η αξιοποίηση των εσόδων λειτουργίας του με τη σύμβαση παραχώρησης κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.
Παράλληλα προωθείται και η ένταξη στη σύμβαση παραχώρησης και της κατασκευής δικτύου αυτοκινητοδρόμων Κρήτης, με τη γνωστή μέθοδο της κατασκευής και εκμετάλλευσης μέσω διοδίων. Δηλαδή με απλά λόγια η κυβέρνηση επέλεξε να διαμορφώσει τους όρους για το νέο αεροδρόμιο Κρήτης κατά τρόπο που να απευθύνεται αποκλειστικά σε εργολάβους, όπως ακριβώς το ζητούσαν εδώ και χρόνια.
Η κυβέρνηση αντισταθμίζει τις αιτιάσεις ότι τα παραδίδει όλα στους εργολάβους, υποστηρίζοντας ότι τα έργα του νέου αεροδρομίου και των οδικών συνδέσεων, συνολικού ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ, θα γίνουν χωρίς το Δημόσιο να βάλει χρήματα. Παράλληλα, όμως, κινούνται διαδικασίες από το Δημόσιο για εξασφάλιση υψηλότατου δανεισμού της κατασκευής των έργων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Ασκείται κριτική ότι το νέο αεροδρόμιο με σύμβαση παραχώρησης θα προκαλέσει πλήγμα στις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες και στον τουρισμό λόγω υψηλού κόστους.
Η απάντηση που δίνουν οι αρμόδιοι μέχρι τώρα είναι ότι «ψάχνουμε ιδιώτες επενδυτές, επενδυτικούς ομίλους που θα έρθουν και θα το κατασκευάσουν, όπως έγινε με το "Ελευθέριος Βενιζέλος", αλλά αποφεύγοντας τα λάθη του "Ελευθέριος Βενιζέλος"».
Η προκήρυξη
Από την πλευρά του ο Μ. Χρυσοχοΐδης, αφού ανακοίνωσε χθες ότι «σε δύο εβδομάδες, το πολύ, θα προκηρύξουμε το έργο του νέου αεροδρομίου του Καστελίου στην Κρήτη, ένα έργο υποδομής για τον τουρισμό της χώρας», απευθυνόμενος προς τους εξαγωγείς είπε ότι θα είναι ένα χρήσιμο έργο για τον κλάδο τους, προσθέτοντας ότι: «Μπορεί να αποτελέσει έναν κόμβο διαμετακόμισης για την Ευρώπη και την Ασία, ένα έργο το οποίο είναι πολύ μεγάλης αξίας και ως προς τον προϋπολογισμό του, αλλά και ως προς τη χρησιμότητά του και την προοπτική για την Κρήτη και την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια».
Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=421407